Živnostníkům vadí "černí" autoopraváři

02. června 2003, 00:00 - Zdeněk Kubín
02. června 2003, 00:00

Svaz autoopraven ČR prosazuje, aby servisy usilovaly o záruku spokojeného zákazníkaAutoopravárenství je úzce spojeno s automobilovým průmyslem, a je proto logické, že na brněnském mezinárodním veletrhu Autosalon 2003 je toto odvětví silně zastoupené.

Svaz autoopraven ČR prosazuje, aby servisy usilovaly o záruku spokojeného zákazníka

Autoopravárenství je úzce spojeno s automobilovým průmyslem, a je proto logické, že na brněnském mezinárodním veletrhu Autosalon 2003 je toto odvětví silně zastoupené.

Vedle jednotlivých firem poskytujících služby či zboží v oblasti autoopravárenství, které mají na veletrhu svůj vlastní stánek, je zde zastoupen i Svaz autoopraven České republiky (SAČR). Na jeho stánku lze získat určitě zajímavé a potřebné informace, například o možnosti řešení případných reklamací a sporů rozhodčím řízením. Svaz také na Autosalonu vyhlásí vítěze tří soutěží, které podporují kvalitu, serióznost a mistrovství v oboru: Autoservis roku 2003, Autoopravář roku 2003, Automechanik - junior 2003.

Dynamika autoopravárenství

Autoopravárenství je odvětví, jemuž se v poslední době nevyhýbají mnohé změny. Ať již spojené přímo s profesí, když stále dokonalejší technika, respektive elektronika v automobilech, vyžaduje vyšší znalosti a specializaci, nebo se situací na trhu. Činnosti autoservisů se dotkne očekávaná liberalizace i vstup ČR do Evropské unie. Právě v Unii se v poslední době hodně hovořilo o končící výjimce umožňující prodej nových automobilů a servis systémem značkových dealerů v rozdělených či vyhrazených teritoriích, ve kterých nikdo další nesmí působit. V České legislativě tuto problematiku v současnosti upravuje vyhláška o povolení obecné výjimky ze zákazu dohod narušujících soutěž, kterou v lednu vydal Úřad na ochranu hospodářské soutěže a která nabývá účinnosti letošního 1. července. Pokud by totiž v budoucnu podobná vyhláška nebyla, současné sítě značkových dealerů by byly ze zákona vyloučené. Je pravda, že neznačkové autoservisy mají některé své specifické problémy. Ale i ony mají ve Svazu autoopraven ČR své silné zastoupení, když v rámci svazu byla založena a vyvíjí se činnost sekce neznačkových autoservisů. Právě ona se zabývá a usiluje o řešení specifických problémů těchto servisů. Jejich dlouhodobým problémem je například stále ještě omezený přístup k technickým informacím, dílenským příručkám apod., které mají k dispozici značkové autoservisy. Faktem ale také je, že situace se postupně mění - příkladem může být Škoda auto, a. s., Mladá Boleslav, která již před časem uvolnila takřka kompletní soubor dílenských příruček za úplatu i pro zájemce mimo dealerské sítě Škoda. Další řešenou otázkou byla možnost provozování stanic měření emisí (SME) jak značkovými, tak neznačkovými autoservisy. Nová vyhláška v návaznosti na zákon č. 56/2001 Sb., s takovou možností počítá. Právě SAČR je v tomto směru aktivní například při školení mechaniků.

Společné problémy autoservisů

České autoservisy - bez rozdílu, zda značkové, nebo neznačkové - mají některé problémy společné. Mnohé vyplývají z obecné ekonomické situace ČR, některé jsou legislativní povahy, jiné pramení z prazvláštní etiky podnikání atd. Každého seriózního živnostníka nebo podnikatele v dané oblasti, velkého i malého, pálí množství tzv. „černých“ či „šedých“ autoopravářů. Ti zpravidla vykonávají svoji činnost bez jakéhokoli oprávnění, neplatí daně, nezajímají je ekologické aspekty této činnosti. O podmínkách, ve kterých opravují, raději pomlčet, stejně jako o kvalitě jejich práce a služeb, o zdrojích náhradních dílů apod. Jejich „předností“ je „supernízká“ cena. Odvedou-li ale nekvalitní práci, pak je to často pro zákazníka ve výsledku velmi drahá oprava, když už ne přímo život a zdraví ohrožující.

Reklamace: možnosti rozhodčího řízení

Autoservis musí někdy navštívit každý řidič, resp. majitel vozu. Je-li s prací a službami autoservisu spokojený, není co řešit. Jestliže však spokojený není, zejména je-li jeho nespokojenost oprávněná, jakou má možnost? V první řadě stěžovat si u majitele nebo vedoucího, což nemusí mít úspěch. Může se tedy obrátit na Českou obchodní inspekci (ta má ale poněkud jiné úkoly a omezenou pravomoc), nebo si stěžovat na živnostenském úřadu, což je v řadě případů nanejvýš problematické řešení. Zbývá tedy jen soud. Svaz autoopraven ČR se v tomto směru snaží vyjít zákazníkovi vstříc, když při svazu působí rozhodčí a smírčí komise SAČR. Svaz také prosazuje, aby značkové i neznačkové servisy, které si chtějí zajistit renomé kvality a serióznosti, usilovali o pomyslnou „záruku spokojeného zákazníka“. Touto zárukou by měly být právě rozhodčí a smírčí komise. Systém těchto komisí pro rychlé, mimosoudní řešení sporů mezi zákazníky a autoservisy svaz zřídil ve všech krajích ČR a vytvořil tak jejich celorepublikovou síť. Co je úkolem těchto komisí a jak fungují? Jejich úlohou je řešit mimosoudní cestou majetkové spory mezi zákazníkem a autoopravnou bez ohledu, zda jde o fyzické nebo právnické osoby, pokud se na takovém řízení oboustranně dohodnou. Rozhodčí a smírčí komise zahajují svoji činnost na základě rozhodnutí správní rady svazu od 1. listopadu 2000 a slouží výhradně členům SAČR nebo subjektům, které v tomto smyslu uzavřely se SAČR dohodu. Základní složení všech komisí tvoří dva nezávislí znalci (po jednom z ÚSMD/Dekra a IBS expert - to jsou dvě expertní organizace) a jeden zástupce SAČR. Oběma stranám případného sporu se tudíž garantuje co možná největší odbornost a nezávislost rozhodování. Členské autoopravny SAČR mají nyní možnost využít mimosoudního řešení sporů se zákazníky v rozsahu, jaký je již od roku 1970 běžný například v sousedním Německu. Tamější komise (Schiedstellen) se v praxi osvědčily a daří se jim řešit smírem více než 80 % sporů. Co musí autoservisy učinit, aby mohly daný systém používat? Svaz autoopraven ČR na svých webových stránkách uvádí: „Opatřete vaše zakázkové listy/účty za opravu krátkým dodatkem „Rozhodčí doložka“. Tím dáváte zákazníkovi na vědomí, že v případě sporu nabízíte možnost rozhodčího/smírčího řízení. Jestliže pak dojde k situaci, kdy se se zákazníkem dohodnete, že spor (nejčastěji reklamace, stížnost apod.) přenecháte rozhodčí a smírčí komisi SAČR a preferujete tak společně mimosoudní řešení, potom předáte zákazníkovi vzor „Rozhodčí žaloba a žádost o rozhodčí/smírčí řízení“, aby ho vyplnil a poslal na ústředí SAČR. Žádost můžete vyplnit i V y, záleží jen na tom, jak se dohodnete a kdo vystupuje jako žalobce a kdo žalovaný. Žádost odesílá žalobce.“ Ústředí svazu pak buď vyřeší věc samo (méně náročné případy), eventuálně sdělí, že řešení není v kompetenci SAČR, nebo předá záležitost regionálně příslušné rozhodčí a smírčí komisi SAČR. Komise pak celý případ řeší podle platného statutu a řádu, samozřejmě se snahou, aby kauza skončila smírem nebo dohodou. Obě strany musí dodržet závazek, že budou respektovat rozhodnutí komise. Pochopitelně se také mohou obrátit na soud. Tato časově náročná, nákladná a jménu firmy určitě neprospívající alternativa není nikdy vyloučena. Blíže se seznámit s rozhodčím a smírčím řízením je možné jak na internetové stránce svazu, tak na jeho stánku na brněnském Autosalonu 2003.

Svaz autoopraven ČR

Svaz autoopraven České republiky (SAČR) byl založen v listopadu 1993 jako celostátní živnostenské společenstvo podle zákona č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů. Jak vyplývá z preambule stanov svazu, je dobrovolným a nezávislým profesním sdružením osob - statutárních zástu
pců autoopraven a firem s oborem automobilového opravárenství souvisejících nebo na něho navazujících (např. pneuservisy, mycí linky, prodejny a půjčovny nových i ojetých motorových a jejich přípojných vozidel, výroba a prodej příslušenství, náhradních dílů, učňovská zařízení a odborné školy apod.). Základním posláním svazu je všestranně hájit oprávněné zájmy a požadavky svých členů, využívající sílu a vliv, které spojením v celorepublikový svaz představují, zastupovat je ve vztahu k centrálním orgánům a dalším organizacím či soukromým osobám ve věcech společného i individuálního prospěchu. Svaz poskytuje a zprostředkovává svým členům odborné a poradenské služby (technické, ekonomické, právní, sociální, propagační atd.) s cílem podpořit jejich prosperitu a zajistit odpovídající podnikatelské zázemí. Vznik a existence SAČR má rovněž za cíl připravit podmínky pro vstup a následné zapojení do Evropské unie autoopravárenských svazů CECRA v Bruselu.

ILUSTRAČNÍ FOTO: ARCHIV

Mohlo by vás zajímat

Finance
ČNB reguluje výši hypoték. Kolik mohou banky půjčovat v zahraničí?
Vyřizování dětského pasu nenechávejte na poslední chvíli. Rychlopas se prodraží.
Praktický návod: jak začít s bitcoinem – výběr vhodné peněženky
EU: Jak vysoké je zdanění práce u podprůměrných mezd?
Macron ve stopách Babiše
Auta
Prohlédli jsme si nový Opel Grandland X. Jak prostorný je…
Škoda vyrobila už šest milionů Octavií
Na prodej je krásná Škoda 130 RS. Její cena vás ale pravděpodobně nepotěší
Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid jezdí za 1,4 litru na 100 km
Škoda Citigo má i po faceliftu pořád co nabídnout (první jízdní dojmy)
Technologie
Tip: Jak skrýt ikonu Windows Defenderu v oznamovací oblasti? [Windows 10]
Ve Windows Storu se objevil neoficiální, ale funkcemi nabitý klient pro Google Play Music
Objevily se těžní verze Radeonů Polaris. Na trh se vrací RX 470, někdy i s výstupy
Den D přišel. Evropská komise udělila Googlu rekordní pokutu 2,42 miliardy eur
Legendární John Romero prodává Dooma II. Na diskety se vám i podepíše
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít