Živnostníkům vadí "černí" autoopraváři

02. června 2003, 00:00 - Zdeněk Kubín
02. června 2003, 00:00

Svaz autoopraven ČR prosazuje, aby servisy usilovaly o záruku spokojeného zákazníkaAutoopravárenství je úzce spojeno s automobilovým průmyslem, a je proto logické, že na brněnském mezinárodním veletrhu Autosalon 2003 je toto odvětví silně zastoupené.

Svaz autoopraven ČR prosazuje, aby servisy usilovaly o záruku spokojeného zákazníka

Autoopravárenství je úzce spojeno s automobilovým průmyslem, a je proto logické, že na brněnském mezinárodním veletrhu Autosalon 2003 je toto odvětví silně zastoupené.

Vedle jednotlivých firem poskytujících služby či zboží v oblasti autoopravárenství, které mají na veletrhu svůj vlastní stánek, je zde zastoupen i Svaz autoopraven České republiky (SAČR). Na jeho stánku lze získat určitě zajímavé a potřebné informace, například o možnosti řešení případných reklamací a sporů rozhodčím řízením. Svaz také na Autosalonu vyhlásí vítěze tří soutěží, které podporují kvalitu, serióznost a mistrovství v oboru: Autoservis roku 2003, Autoopravář roku 2003, Automechanik - junior 2003.

Dynamika autoopravárenství

Autoopravárenství je odvětví, jemuž se v poslední době nevyhýbají mnohé změny. Ať již spojené přímo s profesí, když stále dokonalejší technika, respektive elektronika v automobilech, vyžaduje vyšší znalosti a specializaci, nebo se situací na trhu. Činnosti autoservisů se dotkne očekávaná liberalizace i vstup ČR do Evropské unie. Právě v Unii se v poslední době hodně hovořilo o končící výjimce umožňující prodej nových automobilů a servis systémem značkových dealerů v rozdělených či vyhrazených teritoriích, ve kterých nikdo další nesmí působit. V České legislativě tuto problematiku v současnosti upravuje vyhláška o povolení obecné výjimky ze zákazu dohod narušujících soutěž, kterou v lednu vydal Úřad na ochranu hospodářské soutěže a která nabývá účinnosti letošního 1. července. Pokud by totiž v budoucnu podobná vyhláška nebyla, současné sítě značkových dealerů by byly ze zákona vyloučené. Je pravda, že neznačkové autoservisy mají některé své specifické problémy. Ale i ony mají ve Svazu autoopraven ČR své silné zastoupení, když v rámci svazu byla založena a vyvíjí se činnost sekce neznačkových autoservisů. Právě ona se zabývá a usiluje o řešení specifických problémů těchto servisů. Jejich dlouhodobým problémem je například stále ještě omezený přístup k technickým informacím, dílenským příručkám apod., které mají k dispozici značkové autoservisy. Faktem ale také je, že situace se postupně mění - příkladem může být Škoda auto, a. s., Mladá Boleslav, která již před časem uvolnila takřka kompletní soubor dílenských příruček za úplatu i pro zájemce mimo dealerské sítě Škoda. Další řešenou otázkou byla možnost provozování stanic měření emisí (SME) jak značkovými, tak neznačkovými autoservisy. Nová vyhláška v návaznosti na zákon č. 56/2001 Sb., s takovou možností počítá. Právě SAČR je v tomto směru aktivní například při školení mechaniků.

Společné problémy autoservisů

České autoservisy - bez rozdílu, zda značkové, nebo neznačkové - mají některé problémy společné. Mnohé vyplývají z obecné ekonomické situace ČR, některé jsou legislativní povahy, jiné pramení z prazvláštní etiky podnikání atd. Každého seriózního živnostníka nebo podnikatele v dané oblasti, velkého i malého, pálí množství tzv. „černých“ či „šedých“ autoopravářů. Ti zpravidla vykonávají svoji činnost bez jakéhokoli oprávnění, neplatí daně, nezajímají je ekologické aspekty této činnosti. O podmínkách, ve kterých opravují, raději pomlčet, stejně jako o kvalitě jejich práce a služeb, o zdrojích náhradních dílů apod. Jejich „předností“ je „supernízká“ cena. Odvedou-li ale nekvalitní práci, pak je to často pro zákazníka ve výsledku velmi drahá oprava, když už ne přímo život a zdraví ohrožující.

Reklamace: možnosti rozhodčího řízení

Autoservis musí někdy navštívit každý řidič, resp. majitel vozu. Je-li s prací a službami autoservisu spokojený, není co řešit. Jestliže však spokojený není, zejména je-li jeho nespokojenost oprávněná, jakou má možnost? V první řadě stěžovat si u majitele nebo vedoucího, což nemusí mít úspěch. Může se tedy obrátit na Českou obchodní inspekci (ta má ale poněkud jiné úkoly a omezenou pravomoc), nebo si stěžovat na živnostenském úřadu, což je v řadě případů nanejvýš problematické řešení. Zbývá tedy jen soud. Svaz autoopraven ČR se v tomto směru snaží vyjít zákazníkovi vstříc, když při svazu působí rozhodčí a smírčí komise SAČR. Svaz také prosazuje, aby značkové i neznačkové servisy, které si chtějí zajistit renomé kvality a serióznosti, usilovali o pomyslnou „záruku spokojeného zákazníka“. Touto zárukou by měly být právě rozhodčí a smírčí komise. Systém těchto komisí pro rychlé, mimosoudní řešení sporů mezi zákazníky a autoservisy svaz zřídil ve všech krajích ČR a vytvořil tak jejich celorepublikovou síť. Co je úkolem těchto komisí a jak fungují? Jejich úlohou je řešit mimosoudní cestou majetkové spory mezi zákazníkem a autoopravnou bez ohledu, zda jde o fyzické nebo právnické osoby, pokud se na takovém řízení oboustranně dohodnou. Rozhodčí a smírčí komise zahajují svoji činnost na základě rozhodnutí správní rady svazu od 1. listopadu 2000 a slouží výhradně členům SAČR nebo subjektům, které v tomto smyslu uzavřely se SAČR dohodu. Základní složení všech komisí tvoří dva nezávislí znalci (po jednom z ÚSMD/Dekra a IBS expert - to jsou dvě expertní organizace) a jeden zástupce SAČR. Oběma stranám případného sporu se tudíž garantuje co možná největší odbornost a nezávislost rozhodování. Členské autoopravny SAČR mají nyní možnost využít mimosoudního řešení sporů se zákazníky v rozsahu, jaký je již od roku 1970 běžný například v sousedním Německu. Tamější komise (Schiedstellen) se v praxi osvědčily a daří se jim řešit smírem více než 80 % sporů. Co musí autoservisy učinit, aby mohly daný systém používat? Svaz autoopraven ČR na svých webových stránkách uvádí: „Opatřete vaše zakázkové listy/účty za opravu krátkým dodatkem „Rozhodčí doložka“. Tím dáváte zákazníkovi na vědomí, že v případě sporu nabízíte možnost rozhodčího/smírčího řízení. Jestliže pak dojde k situaci, kdy se se zákazníkem dohodnete, že spor (nejčastěji reklamace, stížnost apod.) přenecháte rozhodčí a smírčí komisi SAČR a preferujete tak společně mimosoudní řešení, potom předáte zákazníkovi vzor „Rozhodčí žaloba a žádost o rozhodčí/smírčí řízení“, aby ho vyplnil a poslal na ústředí SAČR. Žádost můžete vyplnit i V y, záleží jen na tom, jak se dohodnete a kdo vystupuje jako žalobce a kdo žalovaný. Žádost odesílá žalobce.“ Ústředí svazu pak buď vyřeší věc samo (méně náročné případy), eventuálně sdělí, že řešení není v kompetenci SAČR, nebo předá záležitost regionálně příslušné rozhodčí a smírčí komisi SAČR. Komise pak celý případ řeší podle platného statutu a řádu, samozřejmě se snahou, aby kauza skončila smírem nebo dohodou. Obě strany musí dodržet závazek, že budou respektovat rozhodnutí komise. Pochopitelně se také mohou obrátit na soud. Tato časově náročná, nákladná a jménu firmy určitě neprospívající alternativa není nikdy vyloučena. Blíže se seznámit s rozhodčím a smírčím řízením je možné jak na internetové stránce svazu, tak na jeho stánku na brněnském Autosalonu 2003.

Svaz autoopraven ČR

Svaz autoopraven České republiky (SAČR) byl založen v listopadu 1993 jako celostátní živnostenské společenstvo podle zákona č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů. Jak vyplývá z preambule stanov svazu, je dobrovolným a nezávislým profesním sdružením osob - statutárních zástu
pců autoopraven a firem s oborem automobilového opravárenství souvisejících nebo na něho navazujících (např. pneuservisy, mycí linky, prodejny a půjčovny nových i ojetých motorových a jejich přípojných vozidel, výroba a prodej příslušenství, náhradních dílů, učňovská zařízení a odborné školy apod.). Základním posláním svazu je všestranně hájit oprávněné zájmy a požadavky svých členů, využívající sílu a vliv, které spojením v celorepublikový svaz představují, zastupovat je ve vztahu k centrálním orgánům a dalším organizacím či soukromým osobám ve věcech společného i individuálního prospěchu. Svaz poskytuje a zprostředkovává svým členům odborné a poradenské služby (technické, ekonomické, právní, sociální, propagační atd.) s cílem podpořit jejich prosperitu a zajistit odpovídající podnikatelské zázemí. Vznik a existence SAČR má rovněž za cíl připravit podmínky pro vstup a následné zapojení do Evropské unie autoopravárenských svazů CECRA v Bruselu.

ILUSTRAČNÍ FOTO: ARCHIV

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče