Živnost získáte až za tři týdny

14. srpna 2006, 00:00 - MARTINA MARTINOVIČOVÁ, JIŘÍ NĚMEČEK, RENATA BARTOŠKOVÁ
14. srpna 2006, 00:00

CENTRÁLNÍ REGISTRAČNÍ MÍSTA Doba nutná k vyřízení živnosti se ani po vzniku Centrálních registračních míst příliš nezkracuje. Kdo si úřady oběhne sám, může mít živnost „v ruce“ rychleji. Od 1. srpna 2006 existuje na živnostenských úřadech jednotný kanál pro komunikaci státu s podnikatelem.

CENTRÁLNÍ REGISTRAČNÍ MÍSTA Doba nutná k vyřízení živnosti se ani po vzniku Centrálních registračních míst příliš nezkracuje. Kdo si úřady oběhne sám, může mít živnost „v ruce“ rychleji.

Od 1. srpna 2006 existuje na živnostenských úřadech jednotný kanál pro komunikaci státu s podnikatelem. Vzniklá Centrální registrační místa (CRM) na 227 obecních živnostenských úřadech umožňují přímé provedení nezbytných úkonů tak, aby podnikání mohlo být zahájeno během několika dní. Tvrdí to alespoň ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) na svých webových stránkách. Na nich lze nalézt i jednotný registrační formulář, který je nutné vyplnit.

Realitou jsou ovšem až tři týdny čekání od chvíle, kdy budoucí podnikatel podá žádost o živnostenský list, a kdy jej opravdu získá. „Je skutečně možné, že v konkrétních případech může vyřízení žádosti trvat paradoxně delší dobu než před 1. srpnem,“ přiznává mluvčí Hospodářské komory Viktorie Plívová.

ÚŘEDNICKÉ KOLEČKO Žadatel už déle než dva týdny nemusí shánět veškeré dokumenty, které po něm stát požaduje. Místo něj to dělá pracovník živnostenského úřadu. Všechny státní adresáře ale dosud nejsou elektronicky propojeny, takže to nakonec může trvat déle než dosud.

„Když žadatel pospíchal, všechno si vyběhal sám třeba za dva tři dny,“ potvrzuje jedna z pracovnic živnostenského úřadu na severní Moravě. Nyní jsou ale doby dovolených a nový systém se teprve rozbíhá, což může způsobovat určité zdržení, potvrzují úředníci.

ŽIVNOSTENSKÝ LIST? ZA TŘI TÝDNY!

Pracovníci několika živnostenských úřadů Profitu potvrdili, že vyřídit živnost nyní trvá až tři týdny. Žadatel může všechno oběhnout i sám, pak je doba nutná k vyřízení i výrazně kratší.

Kromě základní registrace prostřednictvím jednotného formuláře nevyžadují úřady od podnikatelů informace, které již existují v databázi jiného orgánu státní správy nebo instituce. V současné době je to možné u výpisu z Rejstříku trestů, dokladu o daňové bezdlužnosti z podnikání u finančního úřadu nebo o bezdlužnosti vůči správě sociálního zabezpečení.

Komunikace ovšem probíhá v různých podobách. V případě Rejstříku trestů se již dnes podle sdělení tiskového odboru ministerstva průmyslu a obchodu komunikace uskutečňuje elektronicky prostřednictvím propojení Registru živnostenského podnikání s Rejstříkem trestů. „U ostatních dokladů nelze zatím propojení provést, protože neexistuje centrální evidence daňových nedoplatků nebo jiný obdobný registr,“ vysvětlil Profitu tiskový odbor MPO. I v tomto případě však prý nemusí být vše zasíláno poštou. V řadě míst si totiž úředníci dokumenty vyměňují v rámci osobní návštěvy.

NIC PRO NEDOČKAVCE Buď se tedy musíte smířit s tím, že vyřízení trvá až tři týdny, anebo vyrazit na obchůzku úřadů. „V konečném důsledku ušetří nový systém čas i peníze nejen podnikatelům, ale i státu,“ tvrdí ministr průmyslu a obchodu Milan Urban. Čekání na konečný důsledek podnikatelům i státu ale ještě zabere nějaký čas.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče