Živí nás turistický ruch

09. ledna 2006, 00:00 - RENATA BARTOŠKOVÁ
09. ledna 2006, 00:00

JIŘÍ A IVANA ŠOURKOVI: Nakladatelství Artfoto manželů Šourkových žije z turistického ruchu v centru Prahy. Specializuje se na fotografické průvodce, pohledy a podobný sortiment. Jiří a Ivana Šourkovi dokázali vybudovat rodinný podnik, který prosperuje navzdory tvrdé konkurenci velkých společností.

Firmu jednou předáme dětem, doufají manželé Šourkovi. foto: Profit - Jakub Stadler 

JIŘÍ A IVANA ŠOURKOVI: Nakladatelství Artfoto manželů Šourkových žije z turistického ruchu v centru Prahy. Specializuje se na fotografické průvodce, pohledy a podobný sortiment. Jiří a Ivana Šourkovi dokázali vybudovat rodinný podnik, který prosperuje navzdory tvrdé konkurenci velkých společností.

Manželé Šourkovi za úspěch vděčí, jak sami říkají, příznivým podmínkám porevolučních let a především schopnosti přijít včas s něčím, co zrovna na trhu chybí. Veškeré materiály, které v Artfotu vyšly, nafotil Jiří Šourek sám. V mládí pracoval jako fotoreportér pro Českou tiskovou kancelář a později jako fotograf na volné noze. Fotil převážně historické památky pro cestovní ruch. V této době vznikal jeho archiv, který po revoluci posloužil jako odrazový můstek pro nové podnikání.

Vlastní nakladatelství založili Šourkovi v roce 1990 nejprve pod názvem Studio FotoPress. Firma měla provizorní sídlo v nakladatelství Práce, odkud se po roce přestěhovala do vlastních prostor v centru Prahy. Od roku 1991 vystupuje nakladatelství pod názvem Artfoto.

ZLATÁ 90. LÉTA

Ze začátku žilo nakladatelství z prodeje diapozitivů a současně vznikaly první pohledy a leporela s motivy Starého města. Po necelém roce začali manželé naplňovat myšlenku fotografických průvodců. „Chtěli jsme přijít s něčím novým a hlavně kvalitním. Pečlivě jsme vybírali každou fotografii,“ říká Jiří Šourek. Texty k fotografiím vznikly ve spolupráci s Šourkovou bývalou kolegyní-novinářkou. Tak spatřila světlo světa první kniha o Praze, která byla přeložena do pěti světových jazyků.

První polovina devadesátých let znamenala pro nakladatelství velice úspěšné období. „Staré firmy působící ve stejném oboru tenkrát neuměly tak rychle reagovat. Měly velké množství zaměstnanců, a proto nemohly být tak pružné jako my ve dvou lidech,“ upozorňuje Jiří Šourek. Novému nakladatelství se podařilo ve velmi krátké době vyplnit mezeru na trhu. „Na začátku nám to všechno přišlo neuvěřitelně jednoduché, neměli jsme téměř žádnou konkurenci. Porevoluční nával turistů několikanásobně zvýšil poptávku obchodníků po tomto druhu zboží. Stačilo si udělat procházku po centru a na každém kroku jsme získávali zákazníky,“ vypráví jeho manželka.

Výhodou do startu byl pro nakladatelství právě vlastní archiv fotografií a s tím spojené nízké výrobní náklady. Pan Šourek dělal kromě fotografií sám i velkou část grafické práce. „Objevily se dokonce tři firmy, které nás v podstatě zkopírovaly. Vzaly naši myšlenku, grafiku, formát, dokonce i některé texty, ale nakonec se stejně neudržely kvůli vysokým nákladům,“ vysvětluje Šourková.

ZLODĚJI, BYROKRACIE A KONKURENCE

Komplikace? Ze začátku je trápila skupinka zlodějů, která si oblíbila jejich průvodce. Přišli tak o několik zákazníků, kteří jejich knihy nechtěli, protože se nejvíc kradou.

Do roku 1995 mělo Artfoto po Starém Městě také několik vlastních stánků. Ty postupně rušilo, především kvůli novým vyhláškám magistrátu ohledně prodejních míst v centru Prahy. „Celkově je teď byrokracie mnohem větší překážkou, než když jsme začínali. Schválená prodejní místa jsou v úplně nesmyslných lokalitách, tak jsme stánky zrušili,“ podotýká Ivana Šourková.

Postupem času vznikaly další knihy určené turistům. Kromě Fotografického průvodce Prahou ještě Klenoty pražské architektury a Průvodce historickým městem. Na trhu se ale objevilo velké množství podobných publikací. Konkurence, která na začátku nebyla, je teď naopak čím dál tím větší. „Jsou to převážně nadnárodní společnosti, které mají hlavní zdroj příjmů z jiných věcí. Ty nás vytlačily z některých lukrativních míst,“ tvrdí Šourková.

I přes zhoršující se podmínky Šourkovi věří, že jejich nakladatelství bude dál prosperovat a jednou ho předají dětem.

**JAK NA KONKURENCI

Artfoto se konkurenci brání na jedné straně cenou, na straně druhé tím, že stále přichází s něčím novým. Nejnovější průvodce, který vyšel letos v lednu pod názvem Kapesní průvodce Prahou pro náročné cestovatele, popisuje vedle historického centra Prahy také jiná pro turisty atraktivní místa mimo město. V knize jsou kromě popisu památek také místa, kam je možné vyrazit za kulturou nebo tipy na jednodenní výlety mimo Prahu. Kniha je k dostání v pěti jazykových verzích.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče