Živí nás turistický ruch

09. ledna 2006, 00:00 - RENATA BARTOŠKOVÁ
09. ledna 2006, 00:00

JIŘÍ A IVANA ŠOURKOVI: Nakladatelství Artfoto manželů Šourkových žije z turistického ruchu v centru Prahy. Specializuje se na fotografické průvodce, pohledy a podobný sortiment. Jiří a Ivana Šourkovi dokázali vybudovat rodinný podnik, který prosperuje navzdory tvrdé konkurenci velkých společností.

Firmu jednou předáme dětem, doufají manželé Šourkovi. foto: Profit - Jakub Stadler 

JIŘÍ A IVANA ŠOURKOVI: Nakladatelství Artfoto manželů Šourkových žije z turistického ruchu v centru Prahy. Specializuje se na fotografické průvodce, pohledy a podobný sortiment. Jiří a Ivana Šourkovi dokázali vybudovat rodinný podnik, který prosperuje navzdory tvrdé konkurenci velkých společností.

Manželé Šourkovi za úspěch vděčí, jak sami říkají, příznivým podmínkám porevolučních let a především schopnosti přijít včas s něčím, co zrovna na trhu chybí. Veškeré materiály, které v Artfotu vyšly, nafotil Jiří Šourek sám. V mládí pracoval jako fotoreportér pro Českou tiskovou kancelář a později jako fotograf na volné noze. Fotil převážně historické památky pro cestovní ruch. V této době vznikal jeho archiv, který po revoluci posloužil jako odrazový můstek pro nové podnikání.

Vlastní nakladatelství založili Šourkovi v roce 1990 nejprve pod názvem Studio FotoPress. Firma měla provizorní sídlo v nakladatelství Práce, odkud se po roce přestěhovala do vlastních prostor v centru Prahy. Od roku 1991 vystupuje nakladatelství pod názvem Artfoto.

ZLATÁ 90. LÉTA

Ze začátku žilo nakladatelství z prodeje diapozitivů a současně vznikaly první pohledy a leporela s motivy Starého města. Po necelém roce začali manželé naplňovat myšlenku fotografických průvodců. „Chtěli jsme přijít s něčím novým a hlavně kvalitním. Pečlivě jsme vybírali každou fotografii,“ říká Jiří Šourek. Texty k fotografiím vznikly ve spolupráci s Šourkovou bývalou kolegyní-novinářkou. Tak spatřila světlo světa první kniha o Praze, která byla přeložena do pěti světových jazyků.

První polovina devadesátých let znamenala pro nakladatelství velice úspěšné období. „Staré firmy působící ve stejném oboru tenkrát neuměly tak rychle reagovat. Měly velké množství zaměstnanců, a proto nemohly být tak pružné jako my ve dvou lidech,“ upozorňuje Jiří Šourek. Novému nakladatelství se podařilo ve velmi krátké době vyplnit mezeru na trhu. „Na začátku nám to všechno přišlo neuvěřitelně jednoduché, neměli jsme téměř žádnou konkurenci. Porevoluční nával turistů několikanásobně zvýšil poptávku obchodníků po tomto druhu zboží. Stačilo si udělat procházku po centru a na každém kroku jsme získávali zákazníky,“ vypráví jeho manželka.

Výhodou do startu byl pro nakladatelství právě vlastní archiv fotografií a s tím spojené nízké výrobní náklady. Pan Šourek dělal kromě fotografií sám i velkou část grafické práce. „Objevily se dokonce tři firmy, které nás v podstatě zkopírovaly. Vzaly naši myšlenku, grafiku, formát, dokonce i některé texty, ale nakonec se stejně neudržely kvůli vysokým nákladům,“ vysvětluje Šourková.

ZLODĚJI, BYROKRACIE A KONKURENCE

Komplikace? Ze začátku je trápila skupinka zlodějů, která si oblíbila jejich průvodce. Přišli tak o několik zákazníků, kteří jejich knihy nechtěli, protože se nejvíc kradou.

Do roku 1995 mělo Artfoto po Starém Městě také několik vlastních stánků. Ty postupně rušilo, především kvůli novým vyhláškám magistrátu ohledně prodejních míst v centru Prahy. „Celkově je teď byrokracie mnohem větší překážkou, než když jsme začínali. Schválená prodejní místa jsou v úplně nesmyslných lokalitách, tak jsme stánky zrušili,“ podotýká Ivana Šourková.

Postupem času vznikaly další knihy určené turistům. Kromě Fotografického průvodce Prahou ještě Klenoty pražské architektury a Průvodce historickým městem. Na trhu se ale objevilo velké množství podobných publikací. Konkurence, která na začátku nebyla, je teď naopak čím dál tím větší. „Jsou to převážně nadnárodní společnosti, které mají hlavní zdroj příjmů z jiných věcí. Ty nás vytlačily z některých lukrativních míst,“ tvrdí Šourková.

I přes zhoršující se podmínky Šourkovi věří, že jejich nakladatelství bude dál prosperovat a jednou ho předají dětem.

**JAK NA KONKURENCI

Artfoto se konkurenci brání na jedné straně cenou, na straně druhé tím, že stále přichází s něčím novým. Nejnovější průvodce, který vyšel letos v lednu pod názvem Kapesní průvodce Prahou pro náročné cestovatele, popisuje vedle historického centra Prahy také jiná pro turisty atraktivní místa mimo město. V knize jsou kromě popisu památek také místa, kam je možné vyrazit za kulturou nebo tipy na jednodenní výlety mimo Prahu. Kniha je k dostání v pěti jazykových verzích.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty, jak na ně?
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Auta
BMW Z4 Concept byl neoficiálně odhalen těsně před premiérou…
Hyundai ukázal nástupce vodíkového crossoveru ix35. Příští rok dorazí také do Evropy
Volvo, Peugeot, Fiat a další vynechají autosalon ve Frankfurtu. Jsou to pro ně vyhozené peníze
Měření rychlosti na D1 v úseku Psáře – Soutice bezpečnost nezlepšilo a policie i MDČR to ví
Sháníte dvanáctiválcové kombi? Aston Martin vám ho prodá, praktické ale moc není
Technologie
Další pohroma v cenách grafických karet na obzoru. GDDR5 tento měsíc zdražila o 30 %
Bitcoin přišel o rekord. Kryptoměnou Ethereum už proudí více transakcí
ČTÚ chce regulovat. Zjistil, že si mobilní operátoři málo konkurují
AMD vydalo speciální ovladač pro horníky. Zrychluje těžbu Etherea na Radeonech
Firefox x64 už je pro uživatele Windows výchozí. Je bezpečnější a stabilnější
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít