Ziskovost výrobců oken je na nule, říká Jan Tušl z Window Holding

18. dubna 2014, 06:36 - dnv
18. dubna 2014, 06:36

Výroba a prodej oken v Česku zažily po roce 2000 neuvěřitelný boom. Dobré marže přilákaly i velké finanční žraloky. Jenže pak přišel tvrdý pád, říká Jan Tušl, člen představenstva okenářské skupiny Window Holding.

E15: Byla na českém trhu bublina?

Jednoznačně. Byla tažená trhem, dotacemi i makroekonomickou situací. Hodně firem vznikalo jen proto, že v branži byly vysoké marže, ale to už je dnes pryč. Trh se za posledních pět let propadl o více než polovinu.

E15: Proč tím nejvíce utrpěli velcí hráči?

Nebyli nejvíce biti, ale byli nejvíce vidět. Padaly velké i malé firmy, společnosti se slabou finanční strukturou i se špatným obchodním konceptem. Jakmile se na trhu objevila firma, která podrážela ceny a doufala, že marže a zisk dožene objemem, tak padla. Obecně je nyní ziskovost tohoto odvětví prakticky na nule.

E15: Takže se trh s okny čistí?

Dochází k obrovskému odlivu kapitálu a lidí z oboru do oborů perspektivnějších. Oken a stavebnictví obecně se drží firmy, kteří mají tuto branži zakódovanou v DNA.

E15: Co se v této situaci stalo s Window Holdingem?

Window Holding byl jednou z firem, které se dařilo relativně dobře. Všechny firmy, které jsme v letech 2006 až 2008 kupovali, měly strategii o něco vyšší ceny, ale se zajištěnou kvalitou. Proto jsme sice v krizi ztratili počáteční vyšší marži, ale na provozní úrovni jsme peníze nikdy neztráceli. A ve finále jsme klesli výrazně méně než celý trh.

E15: Přesto si ale netřeba nalhávat, že ve skupině šlo všechno jako po másle. Co se zadrhlo?

Závazky Window Holdingu z akvizičního období byly vyšší, než byla firma schopná pokrývat. A to také vyústilo až do současné změny akcionářů. Akcionář a majitel má právo získat ze svého podniku nějakou přidanou hodnotu, ale když to nefunguje, tak má také nějaké povinnosti. V takovémto případě má povinnost zajistit, aby firma mohla fungovat dál. A to se u nás stalo. Když akcionáři viděli, že už na firmu nestačí, tak se domluvili s věřiteli a firmu prodali. Tak, aby se posílil kapitál a firma mohla dobře fungovat. Provozně jsme nyní silnější než dřív.


Čtěte také:

Investoři z Wood & Company prodali okenářský byznys

Výrobci oken bojují o přežití

Největší okenářská skupina

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Čínské turbulence na trhu s kryptoměnami
Nepovinný PES by měl podnikatelům usnadnit práci. V čem a jak?
Co je dobré vědět o superhrubé mzdě?
Polil vás v hospodě číšník? Kdo to zaplatí?
Auta
Mitsubishi oživí jméno Evolution. Bude to koncept spojující…
Lamborghini Huracán Super Trofeo Evo je „levná“ cesta k závodění
Člověk převlečený za sedadlo? Ano, i to je při vývoji autonomních vozů potřeba
Toyota má nový program na úpravu svých vozů. Sportovní může být třeba i Prius
Estonská elektrická tříkolka je pořádné retro. A baterii si odnesete v kufru
Technologie
Vyšla přelomová verze Minecraftu pro mobily, konzole a Windows 10
HEIF podporují Dropbox a Google Photos, zato OneDrive (a Windows 10) nikoli
Člověk převlečený za sedadlo? Ito je při vývoji autonomních vozů potřeba
Změřte si rychlost internetu
Google nakonec koupí jen část HTC. Na Tchaj-wan za to pošle 1,1 miliardy dolarů
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít