Zimní pneu aneb Proč přezouvat

02. prosince 2002, 00:00 - Petr Doul
02. prosince 2002, 00:00

Seriál o pneumatikách - díl III. Na závěr našeho seriálu si řekneme něco o výhodách a nevýhodách přezouvání pneumatik na nastávající zimní sezonu. V zimě více než kdy jindy se dostaneme do situací, ve kterých se musíme plně spolehnout na své vozidlo.

Seriál o pneumatikách - díl III.

Na závěr našeho seriálu si řekneme něco o výhodách a nevýhodách přezouvání pneumatik na nastávající zimní sezonu. V zimě více než kdy jindy se dostaneme do situací, ve kterých se musíme plně spolehnout na své vozidlo. Stejně jako jsou pro nás důležité dobré zimní boty, tak i vůz potřebuje kvalitní zimní pneumatiky.

Výhody:

Nejdůležitější vlastností a hlavním důvodem, proč přezouvat, je daleko větší bezpečnost oproti letním nebo chcete-li celoročním pneumatikám. Tato vlastnost je markantní nejen na sněhu, ale i na vlhké či mokré vozovce nebo na blátě. Uplatní se šest měsíců v roce a někdy i déle! Odborníci jejich použití doporučují již v době, kdy venkovní teploty nepřesahují +7 stupňů Celsia. V testech se totiž prokazuje, že za nízkých teplot mají zimní pneumatiky výrazně kratší brzdnou dráhu. Dezén zimních pneumatik je speciálně konstruován tak, aby vyhovoval podmínkám tohoto ročního období. Je vysoce účinný při akceleraci, brždění a má vysokou schopnost zbavovat se sněhu a různých nečistot. Dezény zimních pneumatik jsou také velmi odolné vůči akvaplaningu, tedy té nepříjemné vlastnosti, kdy pneumatika zjednodušeně řečeno letí po hladině vody. Směs zimního dezénu má jiné složení složení, takže běhoun pneumatiky zůstává měkký a elastický i za velice nízkých teplot, což přilnavosti jen prospívá. U letních pneumatik dezén při nízkých teplotách tvrdne a ztrácí tak adhezi. O další zvýšení elasticity se u zimních pneumatik starají tzv. lamely. Jsou to miniaturní drážky, které protínají bloky dezénu.

Nevýhody:

Nejčastějším argumentem pro odmítnutí nákupu zimních pneumatik je zřejmě cena. Musíme si však uvědomit, že se o dobu, po kterou na nich jezdíme, prodlužuje životnost letních pneumatik. Další problém je s mírně ojetými zimními pneu, které už nemají doporučenou hloubku dezénu 4 mm, ale stále vyhovují předpisům (min. 1,6 mm). Lze je bez problémů dojezdit v přechodném období, kdy teploty přesahují +10 st. C. Dochází sice k mírnému zhoršení jízdních vlastností, pláště ještě více měknou a více se opotřebovávají, ale jejich dožitím se šetří letní pneumatiky. Navíc jízda na zimních pneu při vyšších teplotách je výrazně bezpečnější než jízda na letních pláštích na sněhu či ledu. Asi poslední nevýhodou je fakt, že zimní pláště s časem postupně ztrácejí svou měkkost. Po čtyř letech jsou již příliš tvrdé na používání pro zimní provoz.

Náklady na přezutí:

Pokud se tedy rozhodnete pro nákup zimních pneu, je nutné myslet na několik věcí. Zimní pneumatiky je nejlépe měnit v celé sadě. Přitom je třeba myslet i na rezervní kolo. Nekupujte použité nebo protektorované pneumatiky. Jsou sice cenově velmi výhodné, ale nemají zaručený původ ani vlastnosti, navíc mohou mít mnoho skrytých vad. Nové pneumatiky zaručí kvalitu, lepší jízdní vlastnosti a jsou daleko tišší. Cena značkové čtyřdílné sady se pak podle zvoleného výrobce a druhu, případně prodejce či servisu, orientačně pohybuje od 7000 do 18 000 korun. Například sadu čtyř kusů s často používaným rozměrem 165/70 R14T je možno pořídit od 9300 Kč. Pokud to s přezouváním myslíte vážně, rozhodně také přemýšlejte nad nákupem kompletní sady ráfků. Ušetříte tím peníze a čas za přezouvání.

Pravidlo 4 x 4:

Nakonec důležité pravidlo pro používání zimních pneu. Říká se mu pravidlo „čtyři čtyřky“ a snadno si ho zapamatujete.

Přezouvejte všechna čtyři kola

Dezén musí být hluboký minimálně 4 mm

Používejte zimní pneumatiky minimálně 4 měsíce v roce

Nejezděte na pneumatikách starších než 4 roky

Brzdné dráhy a maximální rychlost v zatáčkách

Zimní Letní Opotřebené

Brzdná dráha ze 40 na 0 km/h, 17,6 m 22,6 m 29,8 m

asfalt se sněhem (se zablok. koly)

Brzdná dráha ze 40 na 0 km/h, 20,5 m 24,8 m 36,8 m

asfalt se sněhem (přeruš. brzdění)

Brzdná dráha z 50 na 0 km/h 40,0 m 43,3 m 47,0 m

asfalt s námrazou a se sněhem

(se zablokovanými koly)

Brzdná dráha z 50 na 0 km/h 44,5 m 51,5 m 58,5 m

asfalt s námrazou a se sněhem

(přerušované brždění)

ZDROJ: AUTOKLUB ČR

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
OECD: Jak vysoké je maximální zdanění na straně zaměstnance?
Horko v práci? 5 tipů, jak na něj vyzrát
Aplikace na dovolenou: překladače a průvodci
Až pojedete autem k moři: 6 tipů, jak jezdit ekonomicky
Auta
Evora GT430 je nejvýkonnější silniční Lotus v historii. Za…
Skupina VW dodala v prvním pololetí zákazníkům přes pět milionů aut
Opel Insignia GSi má motor 2.0 T a je o 160 kg lehčí než OPC
Podívejte se na vzácné snímky exkluzivních aut ze sbírky brunejského sultána
Tři generace BMW 5 ve srovnání ojetin: E39 vs. E60 vs. F10
Technologie
RAM letos zdraží o rekordních 60 %, paměti Flash o třetinu. Příští rok je možné zlepšení
Ataribox se odhaluje. Máme první obrázky i nástin toho, co od konzole čekat
Spousta „interaktivních seriálů“ za pakatel. Humble Bundle má v akci hry od Telltale
Android se snadno připojí k síťovému disku nebo NASu. Google vydal Samba Client
Výrobci základních desek objevili průlomové chlazení napájecích kaskád. Díky Youtuberům
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít