Zhýčkaný vynálezce prêt-à-porter

05. května 2009, 16:56 - Denisa Kollmannová
05. května 2009, 16:56

Seriál o tvůrcích haute couture (4. část)

(perex)
Říkáme-li Yves Saint Laurent, měli bychom také říkat Pierre Bergé. Bez svého milence, manažera, mentora a nejbližšího přítele bychom o YSL mluvili jako o mladém talentu, který zazářil u Diora, když mu bylo osmnáct, a pak to nezvládl a skončil.

(text)
To je ten chlápek, co ani ne rok po smrti svého partnera Yvese Saint Laurenta rozprodává jeho sbírku, zjistili mnozí, kteří jméno Pierra Bergé slyšeli letos v únoru poprvé. Jenže to je omyl: každý, kdo dnes zná značku YSL, za to v podstatě vděčí Pierru Bergému, který téměř půlstoletí vytvářel její marketing a identitu.

Zabalený a sbalený Je to vlastně jedna velká lovestory; začíná jako klasická červená knihovna. Suverénní podnikatel Bergé, trochu arogantní a nepříjemný, jak se na syna berního úředníka a učitelky sluší, potkává na jedné party v Paříži nesmělého brýlatého mladíka. „Vypadal, jako by se do toho saka chtěl úplně zabalit, bylo mu trochu malé a všechny knoflíky měl zapnuté, jako by k sobě nechtěl nikoho pustit.“ Jenže tehdy dvaadvacetiletý Yves, který se teprve před několika lety přistěhoval do Paříže z francouzské kolonie v Alžírsku, už nebyl žádné ořezávátko – právě se stal hlavním návrhářem jednoho z největších světových módních domů, Christian Dior. Hned v první kolekci dal jasně najevo, že nehodlá jen kopírovat styl slavného Christiana, a místo jeho typické áčkové linie, známé jako poválečný „New Look“ s vosím pasem, navrhl jednoduché šaty, které byly úplně rovné a pas vůbec nezdůrazňovaly. Dům Dior tím zachránil před bankrotem, protože Pařížanky talent nového návrháře uchvátil a prodeje vzrostly o třetinu. Bohužel to, co platilo na ženy, nebylo nic platné ve světě, v němž vládli muži. Hned po uvedení prvních tří kolekcí musel Yves narukovat na vojnu, do války s jeho rodným Alžírskem. A prostředí zelených mozků nebylo k citlivému homosexuálovi zrovna nevlídnější. Yves se na vojně málem zbláznil, po necelých třech týdnech byl převezen do psychiatrické léčebny ve Val-de-Grâce. Aby ho „vyléčili“, aplikovali mu koňské dávky sedativ a elektrošoky. Aby toho nebylo málo, Yves se v nemocnici dozvěděl, že ho mezitím vyhodili z jeho pozice od Diora. Můžeme se dnes jenom dohadovat, jak by to asi vše dopadlo, kdyby již tak dost depresivní a nervově labilní YSL před odchodem na vojnu nepotkal svého budoucího přítele Bergého. Každopádně to byl on, kdo Yvese z nemocnice dostal pryč, donutil ho zažalovat Dior pro porušení pracovní smlouvy a založit si vlastní značku. Z mladíka s komplikovaným jménem Yves Henri Donat Mathieu-Saint-Laurent se tak stává pouze Yves Saint Laurent, módní značka, jež se brzy skutečně stane téměř svatou.

V řádu tisícovek
Pierre Bergé cílevědomě sledoval všechny kroky, které dnešní marketéři považují za klíčové pro vytvoření silné módní značky. Nejen že měl v rukách návrhářské eso – mladý Yves přišel do Paříže z Alžíru poprvé v sedmnácti a hned vyhrál nejdůležitější módní soutěž – ale díky své raketové kariéře a postu ředitele jednoho z nejvýznamnějších světových módních domů byl automaticky považován za vlivnou autoritu s přístupem do nejvyšších kruhů. A to je – nejen ve světě haute couture – možná nejdůležitější. Není náhoda, že stejné ocenění v módní soutěži jako YSL získal Karl Lagerfeld, jen o málo starší „wunderkind“ domu Chanel.
Značka Yves Saint Laurent se tak stala členem La Chambre Syndicale de la Haute Couture hned v roce 1961 a mohla začít prodávat oděvy na nejvyšší kvalitativní i cenové úrovni. Halenka z YSL Haute Couture stála kolem 7,5 tisíce dolarů a večerní róba až 83 tisíc. Bergé a YSL tím měli v kapse nejdůležitější body, které začínající značka potřebuje: mohli dělat haute couture, měli přístup k vhodné klientele, znali se s ostatními v módním byznyse a věděli, co mají dělat, aby zaujali veřejnost a média. Zároveň nemuseli navazovat na jakýkoli styl jako třeba u Diora, ale mohli vytvořit vlastní. Kožené bundy a černé roláky, které se Laurentovi tak líbily na beatnících, vypadaly pod logem Dior přece jen nepatřičně.

Na levém břehu V poválečných padesátých letech byla móda na míru stále ještě exkluzivní záležitostí, na které se dalo dobře vydělat – v Chambre bylo kolem dvou set módních domů a klientela čítající stovky tisíc lidí je uživila. Jenže doba se začínala pomalu měnit: nastupovala poválečná generace bezstarostných baby boomers a ve vzduchu byl cítit Woodstock. Bergé i Laurent to velmi dobře vytušili. Chtěli být věrozvěsty nové módy, která by pronikla k širším vrstvám než jen k úzkému okruhu dobře zabezpečených dam. Oba milovali večírky, Club 54, uvolněnou mladou generaci a sexuální svobodu, kterou přinášela. Nesmíme zapomínat, že jako homosexuálové byli Bergé a Laurent vystaveni ze stran většinové – a zejména starší – společnosti také diskriminaci a pouze velký talent a velké peníze ji mohly překonat. Bylo tedy vcelku logické, že svůj talent i podnikatelský záměr směřovali k mladším vrstvám.
První butik YSL Rive Gauche (podle levého břehu Seiny, tedy naproti velké módě), který pro ně v Paříži v roce 1966 otevřeli, vypadal jako luxusní klub – tlumená světla, hudba, měkké pohovky a spousta luxusního a vysoce módního oblečení, jehož ceny začínaly už na šedesáti dolarech… A tak nikomu nevadilo, že je to v podstatě lepší konfekce – a kolekce YSL prêt-à-porter (tedy ihned k nošení) zatočila módou. Od roku 1969 začali jako jedni z prvních navrhovat kolekce rive gauche i pro muže.

Opium
Během šedesátých a sedmdesátých let YSL vytvořil to nejlepší, co dnes známe jako rukopis jeho stylu. Na jednoduché šaty překopíroval geometrický vzor obrazu Pieta Mondriana a Andyho Warhola, zavedl safari styl, kalhotové kostýmy a vytvořil svůj slavný Le Smoking. V dobách tuhé studené války se na pařížském molu procházely modelky, které předváděly sen o nejelegantnějším a nejluxusnějším Rusku. Samozřejmě že do té doby Yves v Rusku nikdy nebyl, ale podobou marnivého glamouru s etnickými prvky vystihl ruskou náladu par excellence.
Davy módních fanynek šílely, prodeje rostly – a Pierre Bergé začal v roce 1971 vydávat licence na kosmetiku. Parfém Opium (1977) vyvolal vlnu žalob a stížností, Číňané protestovali proti dehonestaci čínské historie, Britové říkali, že nahá a zkouřená Sophie Dahlová degraduje postavení žen, a Američané se cítili podvedeni, neboť parfém žádné opium neobsahoval. Bledou rusovlásku Dahlovou na černém sametovém pozadí fotografoval světoznámý Steven Meisel a reklamy později točil David Lynch. Opium se stalo jedním ze světově nejprodávanějších parfémů všech dob.

Mejdan v černém Yves Saint Laurent na tom však dobře nebyl. Po nervovém otřesu z vojny se nikdy zcela nevzpamatoval, utápěl se v drogách, alkoholu a v polovině sedmdesátých let skončil i jeho vztah s Pierrem Bergém, i když nadále zůstali obchodními partnery a přáteli. „Už jsem se nemohl dívat na to, jak se sám ničí,“ řekl Bergé. Nesmírný stres, aby dokázal vytvořit dvě kolekce haute couture i dvě kolekce rive gauche každý rok, vedl k tomu, že čím lépe vypadaly jeho modely, tím hůř vypadal on sám.
V roce 1975 vytvořil jednu kolekci celou v černé, která symbolizovala i jeho duševní rozpoložení. „Tak Yvesi, pohni rukou, ať vidí, že ještě žiješ,“ lakonicky pronesl Bergé na tiskové konferenci. Kokain, alkohol a sedativa udělaly své. Právě YSL je předobrazem našeho stereotypu módního návrháře jako excentrického, nervního homosexuála, obklopeného přáteli, svou múzou a francouzským buldočkem. Těch měl YSL několik generací. Vždy, když jeden zemřel, pořídil si dalšího – všechny pojmenovával Moujik, jen s dalším pořadovým číslem. V okruhu jeho přátel se vyskytovali umělci, fotografové, aristokraté – všichni se snažili dostat se k němu domů, na jednu z těch proslavených bohémských party, které se odehrávaly v jeho pařížském bytě přecpaném nejlepším světovým uměním.
„Monet tam visel i na záchodě,“ což nebyl jen planý drb. Umělecká díla nakupovali s Bergém společně, impulzivně a radovali se z nich jako malé děti. Byla to právě ta hravost a neuvěřitelný cit pro kombinování naprosto nahodilých kousků, které z kolekce 730 uměleckých děl vytvořily unikátní sbírku, letos zčásti rozprodanou.

Soumrak impéria Kolekce prêt-à-porter a licence na parfémy začaly YSL vydělávat mnohem více než sama haute couture. Bergé s Laurentem dobře odhadli, že módy na míru bude ubývat, nastoupí luxusní konfekce a vláda značky. Jen to kapku přehnali – začali licencovat příliš mnoho věcí, kromě parfémů, kosmetiky, brýlí a doplňků také cigarety, deštníky i kapesníky. Celkem vydali kolem pěti set licencí, i v Asii, kam pronikli na lukrativní trhy v Japonsku a Hongkongu. V japonských obchodních domech se s vertikálním logem YSL prodávaly i ručníky a YSL se vedle Pierra Cardina stal synonymem pro špatné licencování. Kvalita výrobků nebyla stabilní a Bergému přerostla značka přes hlavu. Když v roce 1983 uspořádala kurátorka Diana Vreelandová retrospektivu YSL v newyorském Metropolitním muzeu, prokázala mu tím spíš medvědí službu. Všichni sice tleskali „první takové poctě žijícímu návrháři“, kreativní duch YSL však jako by s tím doslova zemřel. Začal se ohlížet zpátky, propadal depresím stále častěji a v návrzích začal kopírovat sám sebe. Na druhé straně, nikdo pak už nemohl říci, že by jeho styl nepoznal: proto vyhrál pro svět módy kuriózní žalobu. Podal ji v roce 1994 na svého mladšího amerického soka Ralpha Laurena za to, že okopíroval jeho smokingové šaty. Pravda, měly trochu jiné knoflíky a projmutější střih, ale soudce řekl: „Hodně návrhářů už sice navrhlo nejrůznější smokingy, ale pokud vím, YSL byl první, kdo mu ustřihl rukávy.“ I když mu Raplh Lauren zaplatil milion franků za způsobenou škodu, další milion za 123 prodaných šatů a i ušlý zisk, firmu už to nezachránilo. Nepomohlo ani, že od roku 1989 byl podnik jako první z haute-couture veden na pařížské burze. Klesající prodeje v Evropě a prasknutí ekonomické bubliny v Japonsku snížily v roce 1992 pololetní zisk na necelý půl milion dolarů (oproti 8,2 mil. za téže období v roce 1991). Dluh se rozrostl na 300 milionů dolarů.
Hned po oslavách třicetiletého výročí museli více než polovinu firmy prodat státem kontrolovanému farmaceutickému konglomerátu Elf-Sanofi, napojenému na ropný a chemický gigant Elf Acquitaine, za zhruba 650 milionů dolarů. „Záchranu“ YSL domlouval prezident Mitterand, který se znal s Bergém i s prezidentem společnosti Elf Aquitaine Loikem Le Floch-Prigentem. Zhruba 43 procent společnosti zůstalo v rukou Pierra Bergého a Sainta Laurenta až do roku 1999, kdy sekci Rive Gauche a parfémů prodali skupině Gucci, spadající nyní pod PPR rodiny Pinaultových. Laurentovi tedy zůstala pouze haute couture, kterou osobně navrhoval až do ledna 2002.
Poté se však stáhl do ústraní a pobýval hlavně ve svém domě v Marrákeši. PPR dosadila do pozice hlavního návrháře nejdříve Toma Forda, který sice prodeje prêt-à-porter okamžitě zvedl, ale z elegantních kostýmů udělal sexy šatičky. Od roku 2004 vede kolekci Ital Stefano Pilati (narozený 1965), který dokázal udržet sofistikovanost, eleganci, přitom přinášet novinky a ještě všechny modely úspěšně prodat. A dokonce i Bergé, který dříve prohlásil, že Italové neumějí dělat módu, ale jenom špagety, je s rodilým Miláňanem spokojený. Prý dokáže vystihnout Laurentův pařížský šmrnc.

(box)
Yves Saint Laurent byl první, kdo:

• Oblékl ženám pánský smoking na holé tělo.
• Vyslal na molo haute-couture modelky černé pleti.
• Vyhrál soud nad jiným slavným módním návrhářem pro kopírování stylu. • Otevřel butik s prêt-à-porter.
• Zavedl safari styl, kalhotový kostým, průhledné halenky, kožené bundy a vysoké kozačky.

Nejdůležitější odkazy Laurenta a Bergého:
• Posunuli módní byznys od haute couture k prêt-à-porter. • Prokázali, že styl se dá označit za duševní vlastnictví. • Ukázali, že elegance neznamená ponížení, ale dává ženám moc. • Přispěli ke zrovnoprávnění homosexuálních párů.
• Výtěžek z prodeje své umělecké sbírky, 484 milionů dolarů, věnovali na výzkum boje proti AIDS.

Příběh značky YSL

1936 srpna narodil Yves Saint Laurent
1953 Vyhrává 3. místo v módní soutěži návrhem koktejlových šatů
1957 – Je jmenován hlavním návrhářem domu Dior (s obratem 20milionů dolarů ročně)
1958 – Poprvé potkává svého partnera Pierra Bergé (na snímku z roku 2006) 1960 – Odchází nuceně na vojnu do války v Alžíru a nervově se zhroutí, poté je propuštěn i od Diora 1962 – Otevírá vlastní salon haute-couture, který financuje kanadský podnikatel J. Mack Robinson. Mezi trendy, které prosazuje, je využití prvný výtvyrné moderny a pop artu.
1963 – Společnost YSL vydává první licenci na parfém Y firmě Charles of the Ritz 1966 – YSL otevírá první dámský prêt-à-porter butik (nazvaný Rive Gauche) na světě. V témže roce navrhuje dámský smoking.
1969 – Uvádí i pánskou kolekci prêt-à-porter. 1971 – Yves Saint Laurent se osobně objevuje jako první muž zcela nahý v reklamě na pánský parfém YSL.
1977 – Firma uvádí na trh parfém Opium, jeden z nejprodávanějším parfémů všech dob.
1983 – Newyorské Metropolitním muzeum uvádí retrospektivu YSL, o dva roky později je vystavena Pekingu.
1989 – YSL vstupuje na pařížskou burzu. 1993 – Yves a Pierre prodávají 67% Domu YSL konglomerátu Elf Sanofi za 636 milionů dolarů.
1999 - Prodej sekce prêt-à-porter skupině PPR, hlavním návrhářem se stává Tom Ford
2002 – Yves Saint Laurent přestává navrhovat kolekci haute couture a odchází do ústraní. Hlavním návrhářem značky se posléze stává Ital Stefano Pilati.
2009 - Pierre Bergée rozprodává v aukci ojedinělou uměleckou sbírku, kterou spolu s YSL shromáždili.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Papíry jsme jim nevytiskli aneb o reálném založení chovné stanice
Připojištění na dovolenou? Nutnost nebo zbytečnost?
Poroste rychleji USA nebo eurozóna? MMF upravil předpovědi
Která země má nejdražší tarify ve střední Evropě? ČR nebo Polsko?
Co je dobré vědět o základní daňové slevě?
Auta
Evropská komise vyšetřuje BMW, Mercedes a VW kvůli údajnému…
Mercedes vymění DTM za elektrické formule. Ostrý start plánuje na rok 2019
Subaru WRX STI proletělo Nürburgring téměř stejně rychle jako Porsche 918 Spyder
Mazda poprvé ukázala nový crossover CX-8. Bude to vlajková loď pro Japonsko
Bentley Continental GT Galene Edition je silniční jachta pro 30 movitých zákazníků
Technologie
Objevily se výsledky Radeonů RX Vega v 3DMarku. Start prodejů přesně za dva týdny?
Skype 5.4 pro Linux přidává podporu pro skupinové videohovory
Nvidia už má Tesly s čipy Volta, rozdala první karty výzkumníkům umělé inteligence
Čína blokuje WhatsApp, Rusko po jeho vzoru hodlá blokovat služby VPN a proxy
Poslední testovací kolo. Stáhněte si Android O Developer Preview 4
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít