Žere i trávu kolem silnice

28. října 2008, 10:54 - Karel Zaoral
28. října 2008, 10:54

Švédský sporťák příliš nesportuje

Být originální je hezké. Mít natolik něco jiného než ostatní, aby se hlavy kolemjdoucích otáčely, to je příjemný pocit. Aby dnes člověk mohl jezdit v autě, kterého importéři značky do Česka nenavozili desítky tisíc, je nutné pečlivě vybírat. A je-li něco zaručeně originální, je to švédská značka Saab. Těch se do republiky vozí jen pár a pokud má auto nějaký ten spoiler či křivku navíc, atraktivita je předem daná.
Možnost vyzkoušet si 9-3 v nesilnějším provedení TurboX byla lákavá už jen proto, že vozy severské značky mají pověst velmi kvalitních a precizně zpracovaných automobilů. Celkový dojem je ale rozporuplný. Exteriér 9-3 je zajímavý. Jde trochu proti současným trendům, nehýří diodami v osvětlení, nemá obří masku chladiče a auto je na dnešní poměry poněkud více hranaté. Zato ale design hovoří jednotným jazykem, agresivita, odpovídající nejrychlejšímu modelu v nabídce je přítomná jak v liniích světlometů, tak i v navazujících křivkách karoserie a spoilerů. Dojem, jakým působí 9-3 zvenčí, je dostatečně silný na to, aby se za ním kolemjdoucí ohlíželi. Po nasednutí do vozu dobrý pocit ještě přetrvává. Design kapličky přístrojů, který je propojený se středovou konzolí, nemá u konkurence obdoby. Jedinečnost interiéru narušují jen velké kolíky zámků dveří, ty už jsou přeci jen poněkud přežité. Sedačky patří k těm nejpohodlnějším a obzvláštní zmínku zasluhují hlavové opěrky. Saab má v tomhle bodu prvenství, jeho opěrky jsou anatomicky nejpovedenější, nejpohodlnější ze všech, které jsem měl možnost vyzkoušet. O to víc zamrzí, že sedačka se při zavrtění rozvrzá. Bohužel, podobným problémem trpěl i předfaceliftový model 9-3, testovaný již dříve. Označit auto slovem „sportovní“ je dvousečná zbraň. Automaticky se totiž zvýší nároky řidiče na jeho chování na silnici. A začne se srovnávat. Výkon šestiválce o objemu 2,8 litru dosahuje 280 koní. Na papíře jde o slušnou hodnotu slibující zajímavé svezení. V reálu je však ještě nutné, aby téměř třem stovkám koní sekundovala převodovka, podvozek, řízení a brzdy. Teprve jejich sladění dá dohromady sportovní auto. Podvozek 9-3 je na vynikající úrovni. Haldex poslední generace mezi nápravami umožňuje motoru naplno využívat výkonový potenciál, přičemž vůz sedí na silnici sebejistě a i v mezních situacích se chová čitelně. Jenže u řízení začínají problémy. Ve srovnání s cenově podobným BMW 335i je gumové, nečitelné a nekomunikativní. Stejně tak brzdy by potřebovaly dost navíc. Pro obyčejné auto sice stačí, ale sport chce víc. A šestistupňový automat, který při běžné jízdě řadí naprosto hladce a precizně, si při kickdownu i v sekvenčním režimu mezi změnou rychlostí dává pauzu na kafe. Ze sportovního charakteru tak zůstává jen zvuk motoru, hnaný přes laděný výfuk. Sám o sobě je sice příjemný, ale to málokoho uspokojí. Saab 9-3 Sport combi TurboX je spíše než cokoliv jiného rychlý kombík s laděným výfukem. Sportovní charakter tohle auto nemá a vlivem řízení a pomalé převodovky nikdy mít nebude, i kdyby se majitel rozhodl brzdám pomoci výměnou za lepší. Bohužel, auto se příliš nehodí ani na pravidelné rychlé cesty do práce, tedy pokud člověk není zaměstnaný u ropné společnosti. Spotřeba šestiválce je totiž až abstraktní. Po městě si auto řekne o nekompromisních dvacet litrů na sto kilometrů, pokud vypne řidič klimatizaci, světla, rádio a na každou křižovatku bude dojíždět brzdou motorem, možná se dostane za všeobecné nenávisti kolemjedoucích pod osmnáct litrů. Celkově je v kombinaci možné dosáhnout tak třinácti až čtrnácti litrů na sto kilometrů, spíše více, pokud bude řidič byť i jen minimálně využívat výkonového potenciálu vozu. Zkrátka auto žere i trávu kolem cesty, jak se lidově a trefně říkává. Bohužel, přestože test 9-3 s naftovým dvoulitrem dopadl diametrálně odlišně, tohle TurboX se nepovedlo. Je nutné jej srovnávat dle ceny, a tam například se zmiňovaným BMW 335i nebo s Mercedesem třídy C či A4 konkurenčně neobstojí.

klady
originalita
design
skvělá anatomie sedaček

zápory
vrzání sedačky řidiče
cena
pomalá převodovka
spotřeba
řízení

tabulka:
Saab 9-3 Sport combi TurboX
motor: přeplňovaný vidlicový šestiválec
objem: 2792ccm
výkon: 206 kW/280 k
převodovka: automatická šestistupňová
zrychlení: 7,5
maximální rychlost 245 km/h
cena 1 419 000 Kč - testovaný vůz

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty, jak na ně?
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Auta
BMW Z4 Concept byl neoficiálně odhalen těsně před premiérou…
Hyundai ukázal nástupce vodíkového crossoveru ix35. Příští rok dorazí také do Evropy
Volvo, Peugeot, Fiat a další vynechají autosalon ve Frankfurtu. Jsou to pro ně vyhozené peníze
Měření rychlosti na D1 v úseku Psáře – Soutice bezpečnost nezlepšilo a policie i MDČR to ví
Sháníte dvanáctiválcové kombi? Aston Martin vám ho prodá, praktické ale moc není
Technologie
Čeští Warhorse Studios vnadí dalším trailerem na Kingdom Come: Deliverance (video)
Další pohroma v cenách grafických karet na obzoru. GDDR5 tento měsíc zdražila o 30 %
Bitcoin přišel o rekord. Kryptoměnou Ethereum už proudí více transakcí
ČTÚ chce regulovat. Zjistil, že si mobilní operátoři málo konkurují
AMD vydalo speciální ovladač pro horníky. Zrychluje těžbu Etherea na Radeonech
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít