Ženeva předvedla málo novinek, ale pár překvapení ano

10. března 2003, 00:00 - Připravil Karel Nový, auta@profit.cz
10. března 2003, 00:00

Škoda se přidržela světového trendu a vezla se na sportovní vlněNejprestižnější evropský autosalon osobních automobilů svědčil o slovech ekonomických analytiků, kteří tvrdí, že trh stagnuje. Proto mnoho automobilek také oprášilo své loňské stánky a použilo je prakticky beze změny.

Škoda se přidržela světového trendu a vezla se na sportovní vlně

Nejprestižnější evropský autosalon osobních automobilů svědčil o slovech ekonomických analytiků, kteří tvrdí, že trh stagnuje. Proto mnoho automobilek také oprášilo své loňské stánky a použilo je prakticky beze změny. Premiéry v Ženevě přesto byly: Volkswagen prezentoval Multivan, který se ukázal být velmi praktickým i honosným automobilem MPV na bázi páté generace Transportérů. A i když byla na ploše VW k vidění „pouze“ varianta pro cestující, celý koncern mluví o nastupujícím Transportéru s velkým očekáváním v hlase. Pro české podmínky prorokoval zástupce importéra útok na vedoucí pozici v užitkových vozidlech, což je dosud neotřesenou doménou Fordova Tranzitu. Druhým Volkswagenem, který nesl nálepku „World Premiere“, byl Touran - na podvozku nového Golfu postavený automobil, který při obětování zavazadlového prostoru pojme až sedm cestujících. Technicky propracovaný do takového detailu, jako je například návrat k plynovému pedálu s kloubem na podlaze, ke kterému se nemusí tolik zvedat nárt. Další z premiér byla z rodu „odvážných“ - KIA se odhodlala vstoupit do luxusního segmentu a představila limuzínu Opirus. Příď vozu se zdá být inspirována mercedesem, ale interiér bohatě vykládaný leštěnou kořenovicí už byl dostatečně osobitý. A vskutku působil luxusně. Vedoucí světové automobilky jsou zajedno, že jedna z cest z momentální deprese vede přes lehký akcent na sportovního ducha. Proto se i tak konzervativní značka jako Audi blýskla studií čtyřsedadlového coupé Nuvolari. Z extrémně zakulacené přídě a překvapivě odvážně „vyceněné“ chladičové mřížky vystupuje jedině výrazný tovární znak. Automobil zcela postrádá středové sloupky a konstruktér uložil pod kapotu rovnou pětilitrový motor. Důraz na sportovní linii byl cítit také u Opelu - model GTC ve velikosti přibližně Astry si dokonce troufl na výfuky integrované do nárazníku i na dvě „fantomasovská“ brzdová světla posazená na horní zadní spoiler. Poněkud klidnější je sportovní linie u Škody. Ta nabídla krásný pohled na soutěžní speciál Fabia WRC a jí upoutanou pozornost využila pro Fabii RS. Orientaci na malolitrážní šikovný vůz do města potvrdil Fiat. Automobilka sice prochází složitějším obdobím, přesto na pódium dokázala postavit modely Gingo a Idea, které v honbě za vnitřním prostorem dokonce integrovaly řadicí páku do středové konzole. Lancia ukázala také malý praktický vůz - Ypsilon. Nápad uložit přístrojovou desku doprostřed hned pod čelní okno, který si dosud držely spíše prestižnější vozy, si Lancia bez skrupulí pro svůj Ypsilon přivlastnila. A nebyla sama. Ford zapracoval před Ženevou především s Focusem CMAX, Fusionem+ a konečně uvedl Streetka jako kabriolet. (Se stahovací střechou byl k vidění i VW New Beetle, kde zřejmě z úcty k tradici tvořila srolovaná střecha dost nehezkou kapuci na kufru.) Ženeva je známá i jako prostor pro odvážné vyhlídky do budoucnosti. Volvo připravilo koncept Versatility, které za masivní přídí nechává otevírat dveře „od sebe“ a středový tunel proniká zhruba ve výšce loktů až mezi zadní sedadla.

KIA OPIRUS. První krok značky do luxusu přiznal svůj respekt vůči Mercedesu a hodně se od něj inspiroval v řešení přední masky.

FOTO: KIA

RENAULT MEGANE. Kupé i kabrio najednou vyšlo, když Francouzi doplnili řadu provedení Meganu. Zcela tak přišel o svou charakteristickou záď.

FOTO: RENAULT

VW TOURAN. Postavit cokoliv na podvozek vyvinutý pro novou generaci Golfu nemohlo být chybou. Cena Touranu pro český trhu však zůstává tajemstvím.

FOTO: VW

ALFA ROMEO KAMAL. Italský výpad na allroadové pole má zatím přídomek „koncept“, ale Alfa opět zaujala designem.

FOTO: ALFA ROMEO

OPEL GTC. Odvahu a obdiv u designu 60. let projevil Opel. Když pro GTC nabídne stejně živé motory, jako pro poslední Vectru, bezesporu zaujme.

FOTO: OPEL

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče