Ženeva 2005: Malé vozy stále táhnou

14. března 2005, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
14. března 2005, 00:00

Hitem posledních let jsou malé osobní automobily. Dokazuje to i právě skončený mezinárodní autosalon v Ženevě. Ten letos oslavil 100 let existence a po dlouhé době se na něm výrazněji prosadila auta z Česka. Autosalon v Ženevě je jednou z nejvýznamnější přehlídek novinek na automobilovém trhu v Evropě a již tradičně zahajuje sezonu podobných akcí.

Hitem posledních let jsou malé osobní automobily. Dokazuje to i právě skončený mezinárodní autosalon v Ženevě.

Ten letos oslavil 100 let existence a po dlouhé době se na něm výrazněji prosadila auta z Česka.

Autosalon v Ženevě je jednou z nejvýznamnější přehlídek novinek na automobilovém trhu v Evropě a již tradičně zahajuje sezonu podobných akcí. Česká auta se letos v Ženevě prezentovala mnohem výrazněji než tomu bylo v minulých letech.

O pořádnou dávku zájmu odborníků i laické veřejnosti se postaraly nejen nové vozy z Kolína, konkrétně Peugeot 107, Citroen C1 a Toyota Aygo, ale také Škoda Yeti z dílny mladoboleslavské automobilky. Zatímco kolínská auta již směřují do prodejen, Yeti je ve stádiu studie a o výrobě zatím není rozhodnuto.

ŠKODA ODHALUJE PLÁNY

Předseda představenstva firmy Škoda Auto Detlef Wittig však tvrdí, že automobilka nevystavuje studie jen tak. „ Myslíme si, že pro toto auto by se mohl najít trh,“ řekl o modelu Yeti. Příští rok se přitom začne vyrábět model Škoda Roomster, který bude vycházet ze studie zentované před dvěma roky. Od roku 2007 se pak očekává výrazná inovace modelu Škoda Fabia.

Podle Wittiga ukazují Yeti a Roomster směr, jakým se budou vyvíjet nová auta z Mladé Boleslavi a dalších závodů koncernu. Škoda chce rozšířit nabídku modelů a vymyslet nové netradiční tvary karoserií či kombinovat zaběhlé klasické modelové řady. Pro subdodavatele je dobrá zpráva, že s rozšířením výrobního programu bude potřeba rozšířit i portfolio dodavatelů. Případně výrazně zvýšit produkci stávajících firem, které dodávají komponenty na škodovky. Tajemstvím už není ani cena Roomsteru - měla by se pohybovat od zhruba 450 tisíc korun.

DESÍTKY NOVINEK

Ale zpět do Ženevy. Celkový počet novinek, které se prezentovaly buď poprvé v Evropě, nebo měly dokonce světové premiéry, se pohyboval v řádu desítek. Jak bylo řečeno, výrobci využívají trvalého a dokonce stále rostoucího zájmu o malé vozy a snaží se uspokojit poptávku dalšími novinkami.

Jednou z nejvýraznějších a hlavně jednou z mála studií, které se letos v Ženevě prezentovaly, byl koncept Renault Zoé, který přibližuje představu francouzských automobilových návrhářů o tom, jak bude vypadat malý automobil blízké budoucnosti. Vůz je dlouhý 3,45 metru a nabízí pohodlné místo pro tři pasažéry. Velmi těsno začíná být v kategorii, do které patří Škoda Fabia. Na jednu stranu se i do západní Evropy tlačí levný model Dacia Logan z Rumunska, ale šanci cítí i asijští výrobci. Zejména korejská automobilka Kia z koncernu Hyundai s modelem Rio chce mladoboleslavskou továrnu řádně potrápit. A její největší zbraně? Nové motory, nový design a neobvyklá šíře volitelné výbavy.

ROSTE ZÁJEM O STŘEDNÍ TŘÍDU

Trendem autosalonu byl i růst zájmu o vozy střední třídy. Důkazem například je, že vlajkovou lodí společnosti Škoda Auto začíná být místo modelu Fabia o něco větší octavia. Podobné je to i u dalších značek. Například automobilka BMW se dříve prezentovala zejména vozy vyšší třídy. To už je ale minulostí.

V loňském roce měla premiéru nová „jedničková“ řada BMW, která se zařadila do kategorie středních automobilů, a letos firma připravuje novou generaci své stěžejní řady 3. Další německá automobilka Volkswagen přivezla do Ženevy nového Passata, vlajkovou loď manažerských automobilů českých končin. Už brzy se i na českém trhu objeví další zástupce koncernu VW, model Golf Plus. Renault představil faceliftovanou lagunu, Ford zase inovovaný model Focus, který zaujme nejen silnějšími motory.

NABÍDKA PRO NÁROČNÉ

Poslední kategorií, o které je dobré se zmínit při ohlédnutí za ženevským autosalonem, je kategorie velkých robustních automobilů. Ty stále více brázdí i české silnice. S velkými auty přijeli do Ženevy například Italové, kteří zde prezentovali Alfu Romeo 159 či rodinný vůz Fiat Croma. Z Francie pochází limuzina Citroen C6, která přináší řadu neobvyklých technických i designérských řešení.

Mercedes-Benz si Ženevu vybral pro prezentaci zcela nové řady B, která chce zabodovat v kategorii minivanů. Další německá automobilka Audi postavila svou expozici také na modelu Audi 6 Avant, který rovněž míří na český trh.

Foto popis| Milovníci rychlých aut si na veletrhu nemohli nechat ujít stánky takových firem jako je Ferrari, kde se představil kabriolet F430 Spider (na fotografii) či Bugatti s modelem Veyron 16. 4.

Foto autor| prefoto: mediabanka. cz

Foto popis| Ženevský autosalon patří k nejvýznamnějším akcím svého druhu.

Foto autor| foto: profimedia. cz

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče