Zemřelá liberalizace automobilového trhu

08. listopadu 2004, 00:00 - Erich Handl, šéfredaktor
08. listopadu 2004, 00:00

Dosavadní prodejci škodovek a dalších aut přišli o své regionální monopoly. Regule jsou od nynějška jiné - v revíru se jim může objevit nový konkurent, aniž by se musel ptát výrobce, zda smí v dané oblasti nabízet jeho vozy. Pro zájemce o prodej aut je to dobrá zpráva, už se nežadoní v Mladé Boleslavi, prostě se otevře krám, stejně jako to udělá pekař nebo trafikant.

Přesto se na trh noví dealeři moc nehrnou, nechce se tam ani hypermarketům. Věc má totiž háček - na samotném prodeji nových aut se nedá moc vydělat. To, co přináší dealerům peníze, je servis a takzvané poprodejní služby. Pravidelné prohlídky, opravy a distribuce náhradních dílů přinášejí řádově vyšší marže než prodej. Proto se auta v hypermarketech jen tak neobjeví. Ty by pro showroomy musely vyhradit obrovské plochy, na prodeji by stejně nevydělaly a servis neumí. A proč se neobjevují nové opravny? Náklady na jejich zřízení jsou obrovské, málokdo na to má. Jediné, co lze od liberalizace čekat, je to, že dosavadní prodejci začnou ve svých již zavedených obchodech nabízet další značky. A i to půjde pomalu, protože i oni musí počítat s velkými náklady na výstavbu oddělených prostorů a školení personálu, které mají automobilky stále právo požadovat. Příchod skutečné konkurence, kdy si bude možné v jednom obchodě vybírat z mnoha značek, se zatím nekoná.

Erich Handl, šéfredaktor

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče