Zemní plyn chceme prosadit do dopravy

06. listopadu 2006, 00:00 - (ver)
06. listopadu 2006, 00:00

JOSEF KASTL, GENERÁLNÍ SEKRETÁŘ ČESKÉ PLYNÁRENSKÉ UNIE:Pohon na stlačený zemní plyn je oproti benzinu či naftě finančně zajímavá alternativa. „Pokud se na něj bude vztahovat nulová spotřební daň, mohou náklady na pohonné hmoty klesnout na polovinu,“ tvrdí Josef Kastl.

 Josef Kastl se výpadku dodávek ruského zemního plynu neobává.

JOSEF KASTL, GENERÁLNÍ SEKRETÁŘ ČESKÉ PLYNÁRENSKÉ UNIE: Pohon na stlačený zemní plyn je oproti benzinu či naftě finančně zajímavá alternativa. „Pokud se na něj bude vztahovat nulová spotřební daň, mohou náklady na pohonné hmoty klesnout na polovinu,“ tvrdí Josef Kastl. V poslední době se Česká plynárenská unie velmi angažuje v podpoře zemního plynu v dopravě. Jaká je momentální situace?

V současné době se snažíme o vytvoření základních podmínek umožňujících nastartování podstatně intenzivnějšího rozvoje užití stlačeného zemního plynu (CNG) v oblasti dopravy. Důvodem je skutečnost, že splňuje požadavky kladené na hledané alternativy ke klasickým kapalným palivům. Plynárenské společnosti jsou připraveny investovat zhruba miliardu korun do výstavby stovky plnicích stanic na stlačený zemní plyn. Podobně jsou připraveni investovat do této oblasti i výrobci vozidel a navazujících technologií. Čekalo se na rozhodnutí státní správy, zda vytvoří nezbytné podmínky, které rozvoj užití plynu v dopravě umožní.

Nezbytnými podmínkami míníte nulovou spotřební daň?

Zemní plyn pro pohon vozidel je nejméně o třetinu levnější než benzin. Pokud se na CNG bude vztahovat nulová spotřební daň, může být cena téměř poloviční. Vzhledem k tomu, že již mnoho výrobců zahájilo sériovou výrobu vozidel na zemní plyn, měla by současná o pět až deset procent vyšší pořizovací cena rovněž klesnout, a to by opět přispělo k dalšímu zkrácení návratnosti.

Zemním plynem se ale zatím především topí. A lidé si stěžují na cenu.

Cena plynu pro topení je relativní. Srovnáte-li například cenu benzinu u nás v 80. letech s průměrnou mzdou tenkrát a dnes, je dnes benzin dokonce levnější, a podobně je tomu i u zemního plynu. Barel ropy stál v 80. letech 37 dolarů, což je více než 50 procent dnešní ceny, ale nominální mzdy u nás stouply určitě téměř desetkrát! Srovnáme-li ceny komfortních energií, je zemní plyn levnější.

Může zemní plyn do budoucna ještě cenově zvýhodnit? Plyn je jednoznačně velmi čisté, komfortní a ekologické palivo. Využívá ho u nás více než 2,6 milionu zákazníků. Dodávky nejsou závislé na počasí a plyn je k dispozici 24 hodin denně 365 dní v roce. Dnes navíc sílí tlak na omezování produkce škodlivin, podle jejich míry se budou zvyšovat ekologické daně na paliva nebo poplatky za znečišťování. To hovoříte o ekologické daňové reformě? Ano, o ekologické reformě nebo jiné vhodné formě zohlednění produkce škodlivin. Tady napjatě očekáváme, zda diskutovaná opatření přispějí k posílení role zemního plynu v palivoenergetickém mixu České republiky. Zemní plyn jako dostupné fosilní palivo nejméně při spalování znečišťuje životní prostředí a měl by mít proto nulové nebo nejnižší zatížení. Před dvěma týdny na summitu o energetice v Lahti odmítl ruský prezident Putin nynější návrh energetické charty. Může to Evropu nějak ohrozit? Pro Evropu jsou důležité dodávky surovin z Ruska, podobně jako pro Rusko jsou důležití evropští odběratelé. Příjmy z exportu plynu a ropy do zemí Unie tvoří většinu devizových příjmů ruské státní pokladny. Tyto skutečnosti odrážejí některá z dalších prohlášení prezidenta Putina, z nichž vyplývá ochota a přesvědčení o možném dosažení dohody o „strategickém partnerství“ Ruska a Unie. Je zřejmé, že energetika zde bude hrát klíčovou roli. Nehrozí tedy Evropě nějaké výpadky v dodávkách?**

Každý ví, že k žádnému výpadku v zásobování nedošlo nikdy ani v době, kdy paralelně probíhaly v Evropě výrazné revoluční politické změny. Od roku 1972 byly z Ruska bezpečně dodány již stovky miliard kubíků zemního plynu do celé Evropy. Domnívám se, že tomu nebude jinak ani v budoucnu. Navíc Česko má v Evropě vytvořeny jedny z nejlepších podmínek pro stabilizaci dodávek. Na rozdíl od elektroenergetických sítí, kde je třeba udržovat v rovnováze vyrovnanost dodávek a odběrů, plynová potrubí mají schopnost akumulace, která vyrovnává krátkodobé změny.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kolik stojí dítě v první, druhé a třetí třídě
Ceny nemovitostí rostou a hovoří se i o realitní bublině. Je na čase prodat investiční byt?
Dovolená bez problémů? Tak to pozor na peníze, dopravu a exotiku
Dotace na fotovoltaiku: Od září až 150 tisíc korun na větší systémy
5 aplikací, které vás ochrání před otravnými telefonáty z call centra
Auta
BMW M5 (G30) oficiálně: Má 600 koní, vypínatelný pohon…
Jak vybrat pneumatiky na auto: Základní otázky a odpovědi
Po Golfu dostal facelift i Volkswagen Golf Sportsvan. Překvapení se nekoná
Další nádherná klasika na scéně. Gunther Werks představuje znovuzrozené Porsche 993
Když máte peníze, automobilky vám vyrobí opravdu cokoliv. Zde je důkaz
Technologie
Intel uvádí procesory generace 8000. První čtyřjádra pro notebooky, Coffee Lake bude později
Král realtimových strategií se vrátí. Microsoft oznámil Age of Empires IV
Android 8.0 je tady. Jmenuje se Oreo a řeší jeden hlavní problém
Ryzeny Mobile pro notebooky mají integrovanou grafiku „Vega 8“ nebo „Vega 10“
QLED netáhne tak, jak by Samsung chtěl. Špičkové TV proto zlevňuje až o 25 000 Kč
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít