Zelený byznys

16. ledna 2008, 14:32 - Aston Adam
16. ledna 2008, 14:32

Sestavil Adam Aston

NA CESTĚ
Získávání tepla z horkého asfaltu Jedna nizozemská stavební společnost uvádí, že využije vydatný zdroj energie, který je pod námi – či spíše přímo pod pneumatikami našich aut – už řadu let. Jde o teplo zachycované asfaltem, který se peče pod horkým sluncem. Silniční energetické systémy (Road Energy Systems – RES) holdingu Ooms Avenhorn jsou potrubní sítě vpletené do asfaltu plus akumulační podzemní systémy. Voda v trubkách se ohřívá, udržuje a potom čerpá do blízkých budov. V zimě mohou stejné rozvody naopak přispět k odledování silnic, a snižovat tak spotřebu solí, tvrdí společnost Ooms. Už začala experimentálně instalovat několik systémů; jeden z nich v jednom nizozemském průmyslovém parku, kde se získává teplo z trubek v pásu vozovky o rozloze něco přes 33 arů.
– Brian Burnsed, BusinessWeek

ENERGIE
O hospodárném odvodňování a odolných jaderných reaktorech Když vám odtéká horká voda ze sprchy, pračky nebo výlevky, bere s sebou téměř všechnu energii použitou na ohřev. Jen v Severní Americe přijde každoročně takto nazmar energie v hodnotě čtyřiceti miliard dolarů. Většinu z ní může získávat zpět zařízení zvané Power-Pipe, jež vyrábí společnost RenewAbility Energy. V zásadě jde o výměník tepla, který se připojuje k odvodňovacím trubkám domácností. Nazpět získané teplo se přenáší do přitékající pitné vody, než doputuje do ohřívače. RenewAbility, jedna z několika společností, které tuto technologii vyvíjejí, tvrdí, že Power-Pipe může snížit náklady na ohřev vody o 25 až 40 procent.

V současné době se Čína, USA a další země ze všech sil snaží vytvořit novou generaci jaderných reaktorů. Potíž je v tom, že obrovské ocelové komory, kde dochází k jaderné reakci, je schopen vyrábět pouze jeden závod na světě (v Japonsku). Existuje však náhražka, která by mohla tuto nesnáz odstranit. Vědci z Clemsonovy univerzity zkoumají, zda by ocel mohla být nahrazena týmiž lehkými, superodolnými uhlíkovými vlákny, která se používají všude možně, od Boeingů 787 až po luxusní rámy jízdních kol. Uhlíková náhražka by se měla snáze vyrábět i přepravovat, protože je lehčí, a ve vysokých teplotách reaktoru by mohla déle vydržet. Ocelové slitiny, které se používají dnes, se taví při teplotě 2500 stupňů Fahrenheita (1371 stupňů Celsia), tedy hodně pod bodem tavení kompozit z uhlíkových vláken.

GLOBÁLNÍ OTEPLOVÁNÍ
Odebírání tepla ze suché zdi Pakliže dojde na kritiku oxidu uhličitého a dalších původců globálního oteplování, mezi největší viníky patří obyčejné stavební výrobky jako suché zdi. Firma Serious Materials z kalifornského města Sunnyvale tvrdí, že výroba těchto zdí spotřebuje jedno procento veškeré energie použité v americkém průmyslu, což představuje rovněž srovnatelné procento všech průmyslových emisí. Firma brzy uvede na trh výrobek zvaný EcoRock, který by mohl takzvanou uhlíkovou stopu suchých zdí podstatně zmenšit. Při tradičním výrobním postupu se smíchává sádra a další suroviny ve vodnaté břečce, která se musí rozválet na plochu a vysušit, což spolyká hodně energie. Podle nového receptu firmy Serious Materials se kombinují chemikálie, jež při smíchání reagují, přičemž většinu tepla na vysušení vytvářejí samy. Na nedávném zeleném investičním fóru byla tato firma zvolena za nejperspektivnější a v listopadu získala 50 milionů dolarů rizikového kapitálu. Vrchní výkonný ředitel Kevin Surace prohlašuje, že průmysl musí najít způsob, jak zlepšovat tradiční stavební výrobky.
– John Carey, BusinessWeek

/popisek v pravém dolním rohu foto na s. 62 vpravo nahoře/
Vodovodní trubky ve vozovce mohou zachytávat, akumulovat a přenášet energii

/popisek vlevo pod foto na s. 62 vpravo dole/
Výroba obkládacích panelů tradičními prostředky spotřebuje obrovské množství energie

Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

PŘEKLAD: Jiří Kasl

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče