Zelení dali kanálu červenou

10. dubna 2007, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
10. dubna 2007, 00:00

LODNÍ PŘEPRAVA NA LABIPlánovaná výstavba kanálu v blízkosti Přelouče, který by zajistil splavnost Labe až do Pardubic, je ohrožena. Ministerstvo životního prostředí v čele s šéfem Strany zelených Martinem Bursíkem totiž stavbě neudělí výjimku.

LODNÍ PŘEPRAVA NA LABI Plánovaná výstavba kanálu v blízkosti Přelouče, který by zajistil splavnost Labe až do Pardubic, je ohrožena. Ministerstvo životního prostředí v čele s šéfem Strany zelených Martinem Bursíkem totiž stavbě neudělí výjimku. Ochrana přibližně tří desítek ohrožených druhů rostlin a živočichů dostala přednost před ekologickou lodní dopravou. Jez u Přelouče měl totiž zajistit splavnost Labe až do Pardubic, kde se počítá s vybudováním nového logistického centra napojeného jak na řeku, tak na železnici. Nyní je ale všechno jinak. Ministerstvo životního prostředí vyhovělo požadavku ekologů a neudělilo výstavbě jezu výjimku z ochrany přírody. Podle Bursíka éra velkých vodních děl skončila. „Namísto drahých plavebních stupňů, které navíc přírodu poškozují, je nutné hledat cesty, jak rozvíjet plavbu na Labi jiným způsobem. V mnoha evropských státech už začali přizpůsobovat lodě řekám, nikoli naopak,“ míní Bursík. Bursík postoj svého rezortu vysvětluje také tím, že dosud není jisté, zda bude Labe splavněné u Děčína. Podél řeky je prý k dispozici kapacitní železniční doprava pro přepravu materiálu. Podle informací Správy železniční dopravní cesty bude železnice schopna v roce 2020 přepravit až desetinásobek plánovaného objemu lodních nákladů. Téměř jisté je to, že už se nepodaří vybudovat kanál u Přelouče podle předloženého návrhu. „Musel by se udělat nový projekt, nové posouzení EIA, nové územní řízení,“ potvrzuje Daniel Vondrouš, vedoucí poradců ministra Bursíka. „Je to velká škoda. Pokud se nenajde jiné řešení, region přijde o vodní cestu a dvoumiliardovou investici,“ reaguje na rozhodnutí ekologů člen představenstva společnosti Přístav Pardubice Jan Kislinger. KRAJ SE BOJÍ O PENÍZE

Pardubický kraj, pod nějž Přelouč patří, se nyní obává, že přijde o státní dotaci na výstavbu vodního díla. „Důležité je, aby tu peníze zůstaly. A šly třeba na silniční dopravu,“ vyjmenovává prioritu pardubický primátor Jaroslav Deml.

Tomu ale příliš nevěří ani on sám, ani první náměstek krajského hejtmana Roman Línek. „Budeme jednat, nevzdáváme se. Obrátíme se i na premiéra,“ říká.

Sám Línek si ale myslí, že existují i jiné alternativy splavnění Labe až do Pardubic. „Rozhodnutí ministra splavnění Labe do Pardubic komplikuje, zvláště časově. Celé krajské zastupitelstvo a další autority v regionu s tímto projektem ve svých rozvojových plánech počítají a je i součástí schváleného územního plánu kraje,“ pokračuje vicehejtman.

Karty v rukou nyní drží ministerstvo dopravy. To může nakreslit nový projekt, například jen s menší hloubkou ponoru pro lodě. Nebo takový, který předpokládá, že cesta povede korytem řeky.

BEZ ALTERNATIVY KAMIONY NEZMIZÍ

Splavné Labe mělo nahradit kamiony mířící v budoucnu z Hamburku do Pardubic. Podle Línka se zamítnutím výjimky pro stavbu dává opět větší prostor kamionům. Logistické centrum v Pardubicích se totiž prý stavět bude, hovoří o něm vládní usnesení a jsou na něj peníze. „Je ekologické, aby co nejméně kamionů jezdilo po silnicích, a koncový přístav z Hamburku byl v Pardubicích,“ míní Línek.

REJDAŘI ROZHODNUTÍ ODMÍTAJÍ

Zamítavé stanovisko ministerstva životního prostředí se nelíbí ani rejdařům. „Nemůžeme konkurovat železnici a silnici s tak nestabilní vodní cestou,“ tvrdí ředitel vnitřního rejdařství Českých přístavů Jan Kafka.

Silniční dopravě podle něj stát pomáhá stavbou dálnic a železnici budováním koridorů, což pomohlo zvýšit těmto druhům doprav kapacitu a efektivnost. „Vodní dopravě nebylo postaveno v současné době nic. To znamená, že jsou jí kladeny umělé překážky,“ dodává Jan Kafka.

POPRVÉ VÝJIMKA PROŠLA

Investor stavby už jednou výjimku dostal. Sdružení Svoboda zvířat a Děti Země ale rozhodnutí Bursíkova předchůdce, lidovce Libora Ambrozka, napadla žalobou. Soud s jejich názorem souhlasil a projekt vrátil ministerstvu znovu k posouzení. Rozkladová komise stejně jako Ambrozkovi doporučila Bursíkovi výjimku nevydat. Podle ekologů by kanál nevratně poškodil vzácnou lokalitu Slavíkovy ostrovy, kde žijí desítky druhů chráněných živočichů a rostlin.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
OECD: Jak vysoké je maximální zdanění na straně zaměstnance?
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
AdwCleaner 7.0 odhalí více breberek a skenuje rychleji
Projekt otevřeného ne-x86 počítače žije. Talos II bude ještě letos, s IBM Power9 a za míň
OneDrive rozšiřuje zálohování starších verzí na všechny typy souborů
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít