Zdražujeme, aby bylo na vlaky

14. ledna 2008, 00:00 - Eva Marzini, Jaroslav Schejbal
14. ledna 2008, 00:00

Radim Jančura, majitel Student Agency

Radim Jančura, majitel Student Agency

Když brněnský podnikatel a majitel Student Agency Radim Jančura pracoval jako student ve Velké Británii, přivezl si odtamtud doutník. A řekl si, že ho vykouří, až si vydělá svých prvních deset tisíc korun. Potom však doutník někam založil. Minulý rok jeho společnost dosáhla obratu přes tři miliardy korun, ale doutník je stále někde schován. „Jednou si ho ale vychutnám, třeba až budu mít konečně ty žluté vlaky,“ plánuje si Jančura.

 

Do tří let a do tří dnů

Právě projekt žlutých vlaků ho v minulém roce zaměstnával asi nejvíce. Ty by se měly objevit na české železnici již za tři roky. Za pět nebo šest souprav chce přitom utratit 1,5 až 2 miliardy korun. Z tohoto důvodu se rozhodl odložit otevření svého prvního hotelu a dál už nepokračovat v expanzi na autobusových linkách. Brněnský dopravní magnát už byl v podstatě rozhodnut pro nákup souprav od švýcarské společnosti Stadler. Na poslední chvíli však přišel s lákavou nabídkou supervlaků ICE konkurent Siemens, takže boj o zakázku ani zdaleka nekončí.

Radim Jančura musí také vyřešit problém, jak vlak pojmenovat, protože název Student Agency znamená v překladu studentská agentura, a to podle něj není pro podnikání v zahraničí zrovna ideální název. Je totiž reálné, že jeho vlaky budou jezdit již za deset let i na mezinárodních linkách. A tak vymyslel název HighJet, což v překladu znamená něco jako rychlý tryskáč.

„V současné době je hodně těžké najít nějaký dobrý název, který má ještě volnou doménu. A tohle zní dobře. Češi ale stále budou říkat, že jedou se Studentem,“ komentuje výběr názvu podnikatel, který musel za doménu highjet.com zaplatit jejímu původnímu majiteli tři tisíce eur.

Zdražování se nebojíme

Kvůli expanzi na železnici hodlá Jančura také změnit svoji dosavadní strategii dosahování pouze nepatrného zisku. I v loňském roce totiž jeho zisk bude někde mezi 15 až 20 miliony korun, což není vzhledem k třímiliardovému obratu zrovna mnoho. „Pokud máme jít do vlaků, tak potřebujeme vydělávat více peněz. S tím také trochu souvisí zdražování,“ říká brněnský podnikatel.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče