Zdražení na dálnici

28. července 2003, 00:00 - Jan Šmíd, politolog
28. července 2003, 00:00

Po třech letech klidu hrozí, že bychom si měli připlatit za dálniční známky. Někteří z nás stokorunu, jiní dokonce dva tisíce. Fond dopravy totiž potřebuje peníze. A sáhnout zrovna na ceny dálničních známek je snadné, vždyť proti zvýšení této zvláštní daně neexistuje účinná obrana.

Samozřejmě by bylo možné svůj názor zviditelnit tím, že si známku nekoupíte, ale to je velmi přísně trestaný přestupek, a tak si všichni,.kdo pravidelně jezdí po dálnici, známku nakonec pořídí. Jezdit se přece musí; všichni to vědí a ceny známek proto lezou nahoru. To aby bylo dost peněz na stavby i opravy dálnic. Ministerstvo dopravy navíc vynalezlo ještě jeden vskutku drtivý argument: Zdražuje se i proto, že „už se tři roky nezařazovalo“. Každý nakonec se skřípěním zubů souhlasí a Fondu dopravy přispěje. Řidiči, kteří napřesrok zaplatí víc než letos, doufají, že stát konečně zalije díry v dálnici asfaltem. Vždyť právě to byl důvod, proč se ony známky zaváděly. Ale tak to s veřejnými financemi nechodí. Fond dopravy se nestará jen o silnice a dálnice. Platí také železnice a vodní cesty. Co zaplatí řidiči za dálniční známky, to se vůbec nemusí ocitnout na dálnici, ale třeba na železničním nádraží v Brně. Existuje vážně míněný plán posunout toto nádraží o osm set metrů, což by stálo Jen“ dvacet osm miliard korun. To je cifra, kterou vydá Česká republika na stavbu autostrád během tří let. Proto se nedivme, jestli budeme na dálnicích dál jezdit slalom. Může nás alespoň hřát pomyšlení, že zase o něco víc přispíváme na ekologičtější způsoby dopravy. I když i to je diskutabilní. Jeden z odhadů ministerstva dopravy říká, že by se zdražením dalo získat asi sto osmdesát milionů korun. Jiný odhad téhož úřadu ovšem tvrdí, že vyšší cena odradí občasné uživatele dálnic, kteří si raději koupí jen měsíční či desetidenní kupon nebo přestanou po dálnicích jezdit úplně. Potom by také zdražení přineslo mnohem méně nebo dokonce vůbec nic. Proč se tedy zdražuje? Asi proto, že „už se tři roky nezdražovalo!“

Mohlo by vás zajímat

Finance
ČNB reguluje výši hypoték. Kolik mohou banky půjčovat v zahraničí?
Vyřizování dětského pasu nenechávejte na poslední chvíli. Rychlopas se prodraží.
Praktický návod: jak začít s bitcoinem – výběr vhodné peněženky
EU: Jak vysoké je zdanění práce u podprůměrných mezd?
Macron ve stopách Babiše
Auta
Prohlédli jsme si nový Opel Grandland X. Jak prostorný je…
Škoda vyrobila už šest milionů Octavií
Na prodej je krásná Škoda 130 RS. Její cena vás ale pravděpodobně nepotěší
Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid jezdí za 1,4 litru na 100 km
Škoda Citigo má i po faceliftu pořád co nabídnout (první jízdní dojmy)
Technologie
Tip: Jak skrýt ikonu Windows Defenderu v oznamovací oblasti? [Windows 10]
Ve Windows Storu se objevil neoficiální, ale funkcemi nabitý klient pro Google Play Music
Objevily se těžní verze Radeonů Polaris. Na trh se vrací RX 470, někdy i s výstupy
Den D přišel. Evropská komise udělila Googlu rekordní pokutu 2,42 miliardy eur
Legendární John Romero prodává Dooma II. Na diskety se vám i podepíše
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít