Zdražení na dálnici

28. července 2003, 00:00 - Jan Šmíd, politolog
28. července 2003, 00:00

Po třech letech klidu hrozí, že bychom si měli připlatit za dálniční známky. Někteří z nás stokorunu, jiní dokonce dva tisíce. Fond dopravy totiž potřebuje peníze. A sáhnout zrovna na ceny dálničních známek je snadné, vždyť proti zvýšení této zvláštní daně neexistuje účinná obrana.

Samozřejmě by bylo možné svůj názor zviditelnit tím, že si známku nekoupíte, ale to je velmi přísně trestaný přestupek, a tak si všichni,.kdo pravidelně jezdí po dálnici, známku nakonec pořídí. Jezdit se přece musí; všichni to vědí a ceny známek proto lezou nahoru. To aby bylo dost peněz na stavby i opravy dálnic. Ministerstvo dopravy navíc vynalezlo ještě jeden vskutku drtivý argument: Zdražuje se i proto, že „už se tři roky nezařazovalo“. Každý nakonec se skřípěním zubů souhlasí a Fondu dopravy přispěje. Řidiči, kteří napřesrok zaplatí víc než letos, doufají, že stát konečně zalije díry v dálnici asfaltem. Vždyť právě to byl důvod, proč se ony známky zaváděly. Ale tak to s veřejnými financemi nechodí. Fond dopravy se nestará jen o silnice a dálnice. Platí také železnice a vodní cesty. Co zaplatí řidiči za dálniční známky, to se vůbec nemusí ocitnout na dálnici, ale třeba na železničním nádraží v Brně. Existuje vážně míněný plán posunout toto nádraží o osm set metrů, což by stálo Jen“ dvacet osm miliard korun. To je cifra, kterou vydá Česká republika na stavbu autostrád během tří let. Proto se nedivme, jestli budeme na dálnicích dál jezdit slalom. Může nás alespoň hřát pomyšlení, že zase o něco víc přispíváme na ekologičtější způsoby dopravy. I když i to je diskutabilní. Jeden z odhadů ministerstva dopravy říká, že by se zdražením dalo získat asi sto osmdesát milionů korun. Jiný odhad téhož úřadu ovšem tvrdí, že vyšší cena odradí občasné uživatele dálnic, kteří si raději koupí jen měsíční či desetidenní kupon nebo přestanou po dálnicích jezdit úplně. Potom by také zdražení přineslo mnohem méně nebo dokonce vůbec nic. Proč se tedy zdražuje? Asi proto, že „už se tři roky nezdražovalo!“

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Auta
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do…
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Nokia 8 je tady. Znovuzrozená značka konečně představila špičkový telefon
Continental znovu vynalezl kolo, aby mohly elektromobily lépe brzdit
Technologie
GPS, laser a bohatá sklizeň: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Postrach fotografů a fotobank. Google umí perfektně odstranit vodoznak
Intel: top Coffee Lake má o 11 % lepší výkon v jednom vlákně. Kvůli AMD přejmenuje čipset
Evleaks kazí překvapení další Korejcům. Takhle bude vypadat LG V30
Čeští Warhorse Studios vnadí dalším trailerem na Kingdom Come: Deliverance (video)
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít