Zdražení na dálnici

28. července 2003, 00:00 - Jan Šmíd, politolog
28. července 2003, 00:00

Po třech letech klidu hrozí, že bychom si měli připlatit za dálniční známky. Někteří z nás stokorunu, jiní dokonce dva tisíce. Fond dopravy totiž potřebuje peníze. A sáhnout zrovna na ceny dálničních známek je snadné, vždyť proti zvýšení této zvláštní daně neexistuje účinná obrana.

Samozřejmě by bylo možné svůj názor zviditelnit tím, že si známku nekoupíte, ale to je velmi přísně trestaný přestupek, a tak si všichni,.kdo pravidelně jezdí po dálnici, známku nakonec pořídí. Jezdit se přece musí; všichni to vědí a ceny známek proto lezou nahoru. To aby bylo dost peněz na stavby i opravy dálnic. Ministerstvo dopravy navíc vynalezlo ještě jeden vskutku drtivý argument: Zdražuje se i proto, že „už se tři roky nezařazovalo“. Každý nakonec se skřípěním zubů souhlasí a Fondu dopravy přispěje. Řidiči, kteří napřesrok zaplatí víc než letos, doufají, že stát konečně zalije díry v dálnici asfaltem. Vždyť právě to byl důvod, proč se ony známky zaváděly. Ale tak to s veřejnými financemi nechodí. Fond dopravy se nestará jen o silnice a dálnice. Platí také železnice a vodní cesty. Co zaplatí řidiči za dálniční známky, to se vůbec nemusí ocitnout na dálnici, ale třeba na železničním nádraží v Brně. Existuje vážně míněný plán posunout toto nádraží o osm set metrů, což by stálo Jen“ dvacet osm miliard korun. To je cifra, kterou vydá Česká republika na stavbu autostrád během tří let. Proto se nedivme, jestli budeme na dálnicích dál jezdit slalom. Může nás alespoň hřát pomyšlení, že zase o něco víc přispíváme na ekologičtější způsoby dopravy. I když i to je diskutabilní. Jeden z odhadů ministerstva dopravy říká, že by se zdražením dalo získat asi sto osmdesát milionů korun. Jiný odhad téhož úřadu ovšem tvrdí, že vyšší cena odradí občasné uživatele dálnic, kteří si raději koupí jen měsíční či desetidenní kupon nebo přestanou po dálnicích jezdit úplně. Potom by také zdražení přineslo mnohem méně nebo dokonce vůbec nic. Proč se tedy zdražuje? Asi proto, že „už se tři roky nezdražovalo!“

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
OECD: Jak vysoké je maximální zdanění na straně zaměstnance?
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
AdwCleaner 7.0 odhalí více breberek a skenuje rychleji
Projekt otevřeného ne-x86 počítače žije. Talos II bude ještě letos, s IBM Power9 a za míň
OneDrive rozšiřuje zálohování starších verzí na všechny typy souborů
Tip: Chtějí po vás telefonní číslo kvůli registraci? Která SIM je pro to nejlepší?
Microsoftu se daří hlavně díky Office a cloudu. Zdvojnásobil zisk
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít