Zdravý rozum do školy nepatří?

23. dubna 2007, 00:00 - FILIP ČERNOCH
23. dubna 2007, 00:00

Laik žasne, odborník se nestačí divit. České učňovské školství tuto frázi občas naplňuje velmi úspěšně. Stačí se jen podívat, jak jeho fungování prověřil návrh zákona o povinném školení profesionálních řidičů.

Laik žasne, odborník se nestačí divit. České učňovské školství tuto frázi občas naplňuje velmi úspěšně.

Stačí se jen podívat, jak jeho fungování prověřil návrh zákona o povinném školení profesionálních řidičů. Ti si nově budou muset zaplatit a absolvovat úvodní 140 až 280hodinový výcvik za desítky tisíc korun a dopravní firmy se proto obávají, že už tak tenký pramének nových šoférů vyschne docela.

Řešení přitom znají všichni: Otevření učňovských oborů zaměřených na výchovu mladých řidičů. Zájem o jejich absolventy by přitom byl obrovský, podle dlouhodobých stížností dopravních firem chybí v Česku asi dva tisíce šoférů a náhradu je nutno složitě hledat v zahraničí. Situace už dospěla tak daleko, že když na krnovské střední automobilové škole otevřeli zatím ojedinělý obor zaměřený právě tímto směrem, čtyřicet tamních dopravců škole věnovalo náklaďák i s přívěsem a zvažuje ještě přihození autobusu.

Jenže ani toto všechno zjevně nestačí k tomu, aby se situace pohnula kupředu. Ano, dopravní firmy sice na otevření podobně zaměřených oborů tlačí a absolventi by práci našli velmi snadno. Vládní politikou je ale počet oborů naopak masivně snižovat. Že bude přijat zmiňovaný zákon o povinném školení, se ví už minimálně od roku 2003, a ani toto zřejmě příslušné úředníky k aktivitě příliš neinspiruje. Plánování totiž zjevně k silným stránkám ministerstva školství nepatří, podobně jako jakákoliv jejich snaha vyhovět požadavkům pracovního trhu. Slovy vysokého státního úředníka z proslulého seriálu Jistě, pane ministře: „Ministerstvo školství zde není od toho, aby vychovávalo žáky, je zde od toho, aby zajišťovalo dobré podmínky učitelům.“ Nejpravděpodobnější scénář budoucího vývoje si proto můžeme troufnout tipnout už dnes. Zavedení zákona povede k masivnímu úbytku nových řidičů, následná panika potom vyústí v horečnou snahu zakládat příslušné studijní obory. A protože se jejich absolventi pochopitelně neobjeví ze dne na den, vláda bude muset zasáhnout a nějakým nesystémovým přeléváním peněz z rozpočtu začne povinná školení dotovat. Totální zmatek, kterému by se s trochou snahy dalo bezbolestně předejít. Jen by to chtělo tu trochu snahy. *

Plánování zjevně k silným stránkám ministerstva školství nepatří.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče