Zdravý luxus nepropadá

12. března 2009, 11:55 - Táňa Králová
12. března 2009, 11:55

Boom brzdí, obchodníci ale ani letos nečekají útlum prodeje

Největšímu světovému maloobchodníkovi s biopotravinami Whole Foods Marketu poprvé v historii klesly tržby. Zadlužené rakouské biosupermarkety Livit skončily v konkurzu. Po špatných zprávách z bioobchodu ty lepší: Německý biotrh zpomalil na „pouhý“ desetiprocentní růst. Rakušané utrácejí za jídlo bez chemie stále více, i když nárůst už není tak prudký jako v dřívějších letech. Ve Švédsku se spotřeba biopotravin loni zvedla o 35 procent a boom zaznamenalo i Dánsko a Finsko. Potravin vyrobených ekologicky se nevzdávají ani Italové, ve Francii stoupala spotřeba v uplynulých deseti letech v průměru o deset procent. A jak je na tom Česko? Ani Češi si zatím nenechávají znechutit drahé biopotraviny. Obchodníci sázejí na jejich stále větší náklonnost k zdravému životnímu stylu a očekávají, že i letos jim tržby za biopotraviny porostou. Dřívější optimistické prognózy předpovídající v průměru sedmdesátiprocentní meziroční růst v loňském, letošním a příštím roce ale padnou na oltář recese. Zvýšení spotřeby o rekordních sedmdesát procent z roku 2007 se nemusí hned tak opakovat.

Bez certifikátu, ale s příběhem „Loni spotřeba vzrostla minimálně o padesát procent,“ uvádí Tom Václavík z agentury Green marketing. Zatímco celkové tržby za potraviny se v minulém roce propadly o 1,5 procenta, pro velké obchodníky s bioprodukty byl rok 2008 „výživnější“ než předchozí. „Obrat u biopotravin nám v porovnání s rokem 2007 stoupl o více než polovinu,“ hlásí Lukáš Kozděra za síť dm drogerie, která je předním maloobchodníkem s biopotravinami. V prodejnách Albert a Hypernova se prodej zboží v kvalitě bio zvýšil přibližně o třicet procent. Jak ale podotýká Libor Kytýr, mluvčí společnosti Ahold provozující tyto obchody, prodej biopotravin je v porovnání s konvenčními stále nízký – kolem dvou až tří procent. Vyšší obrat v sortimentu bio zaznamenaly také Tesco a Interspar. Posilování prodeje táhnou maloobchodní řetězce, které v předloňském roce ukously tři čtvrtiny biotrhu. „Jejich podíl ještě poroste s tím, jak zavádějí vlastní značky. Podíl specializovaných prodejen loni klesl a bude se dál snižovat,“ předpovídá Václavík. Na českém trhu se totiž neobjevuje výrazný specializovaný formát, který by mohl oslabující pozici zvrátit.
Josef Valeška ze spotřebitelské organizace PRO-BIO Liga ale pozoruje u zákazníků, kteří touží po šetrně vyrobených potravinách, tendenci k odklonu od supermarketově sterilních biovýrobků k produktům z farem, třeba bez certifikátu, ale s příběhem. Na lokální potraviny se vrhají Britové v reakci na ekonomickou krizi ve své zemi. Prodej biopotravin tam loni stoupl jen asi o desetinu, zatímco rok předtím o pětinu. Lidé je více kupují v diskontech a přes takzvané bioboxy, tedy v krabicích přímo od farmářů, aby podporovali místní výrobce. Naopak v ostrovních supermarketech prodej bio upadá.

Sázka na věrnost Další růst poptávky po biopotravinách nebo přinejhorším její stagnaci si od letošního roku slibují obchodní řetězce v Česku. Nalákat chtějí na bohatší nabídku a někdy i na nižší cenu. Spíše udržení prodeje po loňském růstu očekává Tesco, které biopotraviny nabízí pod značkou Tesco Organic. „Sortiment letos chceme rozšířit o mléčné výrobky. Obecně ale budeme nabídku spíše revidovat na biopotraviny, o které mají zákazníci největší zájem,“ sdělila mluvčí Teska Eva Karasová. Interspar si rostoucí zájem o zdravou výživu spojuje s dalším posilováním prodeje biopotravin, pro něž má vlastní značku Spar Natur Pur. „Díky trvajícímu babyboomu očekáváme rovněž nárůst prodejů dětských biopotravin, které se už nyní na biosortimentu podílejí dvaceti procenty,“ vyčíslil mluvčí Sparu Jan Vávra. Zájem zákazníků si chce řetězec pojistit také několika kampaněmi zaměřenými na cenová zvýhodnění a rozšířením sortimentu vlastní řady biopotravin zejména od tuzemských dodavatelů. V Aholdu věří, že lidé kupující bio nebudou ani letos příliš měnit své zvyky, a připravují pro ně zpestření výrobků pod nedávno zavedenou značkou Albert Bio. Také dm drogerie hodlá růst poptávky udržet bohatší nabídkou a různými lákadly spojenými s oslavami 25 let existence německého výrobce biopotravin AlnaturA. Marketingovou podporu prodeje chystá i majitel firmy Bionatur.cz Rostislav Siksta, který má čtyři prodejny ve východních Čechách a otevírá novou v Liberci. „Prodej základních biopotravin se drží na stejné úrovni, menší zájem je ale o cizokrajné speciality a biokosmetiku,“ hodnotí Siksta, provozující rovněž e-shop bioobchod.cz.
Biopotraviny pravidelně, tedy alespoň jednou týdně, kupuje čtrnáct procent Čechů, uvádí agentura Ogilvy. Číslo je však nutné brát s rezervou. Ogilvy totiž pro stát zajišťuje od loňského roku biokampaň, na kterou má jít po tři roky z bruselské a české pokladny celkem 28 milionů korun.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče