Zdravé srdce pro dlouhý život

06. října 2003, 00:00 - GABRIEL BOBKOVÁ, styl@profit.cz
06. října 2003, 00:00

POD ZÁŠTITOU SVĚTOVÉ FEDERACE SRDCE (WORLD HEART FEDERATION) PROBĚHL 28. ZÁŘÍ JIŽ ČTVRTÝ ROČNÍK SVĚTOVÉHO DNE SRDCE. LETOŠNÍ BYL VĚNOVÁN ŽENÁM, U KTERÝCH SE RIZIKO INFARKTU ČASTO PODCEŇUJE, PŘESTOŽE VE SVĚTĚ NA NEMOCI SRDCE A CÉV ZEMŘE ROČNĚ 8,5 MILIONU ŽEN.

Kardiovaskulární onemocnění hrozí celosvětovou pandemií

POD ZÁŠTITOU SVĚTOVÉ FEDERACE SRDCE (WORLD HEART FEDERATION) PROBĚHL 28. ZÁŘÍ JIŽ ČTVRTÝ ROČNÍK SVĚTOVÉHO DNE SRDCE. LETOŠNÍ BYL VĚNOVÁN ŽENÁM, U KTERÝCH SE RIZIKO INFARKTU ČASTO PODCEŇUJE, PŘESTOŽE VE SVĚTĚ NA NEMOCI SRDCE A CÉV ZEMŘE ROČNĚ 8,5 MILIONU ŽEN.

Na srdeční a cévní choroby umírá ročně ve světě každý třetí člověk - celkem 17 milionů lidí. Jak těmto chorobám předejít přitom není neznámé. Platí jednoduchá pravidla: racionální změna životního stylu, pravidelná kontrola tělesné hmotnosti, krevního tlaku, hladiny tuků a cukru v krvi.

MUŽSKÁ ZÁLEŽITOST?

Ateroskleróza, kornatění tepen a akutní infarkt myokardu lékaři dříve spojovali spíše s mužskou částí populace. Přesto na nemoci srdce a cév umírají ročně v České republice 32 tisíce žen, tedy zhruba stejně jako mužů. Kardiovaskulární choroby díky vlivu hormonů u žen nastupují později, statistika je ale neúprosná: nemoci srdce se na úmrtnosti žen podílejí 55 %, zatímco nádory všeho druhu „pouhými“ 26 %. Ve světě umírá na srdečně cévní choroby za rok celkem 8,5 milionů žen. Epidemiologické studie dokázaly, že výskyt infarktu myokardu souvisí u žen s věkem - začíná stoupat v menopauze, po sedmdesátce se vyrovnává s výskytem infarktu u mužů a v období osmdesátky muže předhání. Největší roli hrají ženské hormony estrogeny, které v produktivním věku ženy plní řadu ochranných funkcí. V přechodu (menopauze) jejich produkce klesá, a tak roste riziko aterosklerózy. Některé ženy navíc ve vyšším věku více kouří a kvůli sedavému způsobu života a špatně složenému jídelníčku tloustnou. Podle údajů World Heart Federation má více než 70 % celosvětové populace nedostatek pohybu, platí to především pro ženy. Nízká fyzická aktivita přitom zdvojnásobuje riziko rozvoje srdečně cévních nemocí a riziko vysokého krevního tlaku zvyšuje o 30 %.

OBEZITA TYPU JABLKA

Češi bohužel nepatří k nejštíhlejším národům. Podle mezinárodní studie Monica se Češky mezi obyvatelkami jedenácti evropských zemí umístily suverénně na 1. místě v oblasti nadváhy. Čeští muži se o smutné prvenství dělí s muži německými. Obzvláště riziková je takzvaná centrální obezita (tuk se hromadí na břiše a prsou - tzv. typ jablka), která je typická pro muže. Obézní ženy mají tuk uložen především na hýždích a stehnech (hruškovitá obezita), což je zřejmě důvodem nižšího výskytu srdečních infarktů u mladších žen. Po menopauze ale většina žen přibere na váze a začíná u nich převládat tuková tkáň v oblasti pasu. Velice rychle se tak přesouvají do oblasti vyššího rizika. Ženy typu jablka mají častěji cukrovku, aterosklerózu i infarkt myokardu. V pase by proto měly mít ženy do 80 cm (muži do 94 cm), zvýšené hodnoty jsou pak od 80 do 88 cm (u mužů od 94 do 102 cm). Rizikové hodnoty obvodu pasu dokazující závažnou centrální obezitu jsou nad 88 cm (u mužů nad 102 cm).

ODPOVĚDNOST JE NA NÁS

Na rozdíl od některých jiných onemocnění u kardiovaskulárních chorob leží velká zodpovědnost v rukou pacientů. Nejúčinněji funguje redukce hmotnosti, pravidelný pohyb, střídmé racionální stravování a nekouření. Hlavní součástí zdravého životního stylu je strava, která velkou měrou ovlivňuje celkovou hmotnost i hladinu cholesterolu v krvi. Zdravý jídelníček by proto měl obsahovat hodně zeleniny a ovoce naopak žádné sladkosti a tučná jídla. Nejsledovanější složkou stravy jsou tuky, které by měly tvořit maximálně 30 % přijaté denní energie (z toho 2/3 tuky rostlinné, maximálně 1/3 tuků živočišných). Příjem cholesterolu nemá překročit 300 mg denně. Kromě správného jídelníčku patří k zásadám zdravého životního stylu také dostatek pohybu. Mezinárodní aterosklerotická společnost doporučuje všem ženám, aby se každý den věnovaly nějaké běžné denní či sportovní aktivitě. Nesportovně založené ženě stačí denně jen málo: např. rychle ujít alespoň tři kilometry (za 30 min.) nebo 15 minut chodit do schodů. Sportovně založené ženě se doporučuje denně ujet na kole 8 km za 30 minut nebo se půl hodiny věnovat svižnému tanci.

NADĚJNÉ VÁSLEDKY STUDIE NHS

O tom, že změna charakteru stravovacích návyků i životního stylu je nutná a prospěšná svědčí významné výsledky nedávné studie NHS (Nurses Health Study). Do ní vědci zařadili 84 129 žen, které sledovali po dobu patnácti let (1980-1994). Výsledky ukázaly, že ke snížení rizika ischemických chorob srdečních o neuvěřitelných 82 % došlo u těch žen, které zanechaly kouření, udržely tělesnou hmotnost na hodnotách nižších než BMI 25, věnovaly se alespoň 30 minut denně středně intenzivní až intenzivní tělesné aktivitě, měly vysokou spotřebu cereální vlákniny, omega-3 mastných kyselin pocházejících z ryb, kyseliny listové a rostlinných sterolů a naopak nejnižší spotřebu nasycených mastných a trans-mastných nenasycených kyselin a konzumovaly nejvýše 5 g alkoholu denně.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče