Menu Zavřít

Zdravé pilulky za čtyři miliardy

18. 12. 2006
Autor: Euro.cz

DOPLŇKY STRAVYRostoucí zájem spotřebitelů o zdravý životní styl představuje zlatý důl i pro výrobce doplňků stravy. Konkurence mezi nimi roste, lékárny bohatnou, a lidé si k Vánocům dávají balíčky s tabletkami.Spotřeba doplňků stravy na osobu je v Česku největší ze všech zemí bývalého východního bloku.

DOPLŇKY STRAVY Rostoucí zájem spotřebitelů o zdravý životní styl představuje zlatý důl i pro výrobce doplňků stravy. Konkurence mezi nimi roste, lékárny bohatnou, a lidé si k Vánocům dávají balíčky s tabletkami.

Spotřeba doplňků stravy na osobu je v Česku největší ze všech zemí bývalého východního bloku. Málokdo doposud neslyšel o přírodních produktech s blahodárnými účinky na zdraví a málokdo si žádný takový přípravek nezakoupil.

Ještě počátkem devadesátých let byl přitom český trh s doplňky stravy v plenkách. „Jeho roční objem činil podle odhadu 250 až 300 milionů korun. Dnes se bavíme o objemu čtyř miliard korun ročně. Prodej meziročně roste o deset procent. Počet firem se pohybuje v rámci stovek a nové stále přibývají,“ říká Tomáš Macura, generální ředitel společnosti Walmark. Polovinu celého trhu si však mezi sebe rozdělí deset největších firem na trhu.

BOJ O ZÁKAZNÍKY

Jen v lékárnách můžeme nalézt kolem šesti tisíc různých doplňků stravy a volně prodejných léků. V mnoha segmentech, jako je kloubní výživa, přípravky pro zdravé opalování či přípravky napomáhající snížení cholesterolu, jsou k dispozici desítky velmi podobných přípravků. Výrobci a prodejci doplňků stravy proto svádějí tvrdý boj o zákazníka a využívají mnoha cest, jak se k němu dostat a jak jej oslovit.

„Zřejmě největší podíl prodeje na trhu mají lékárny, následují drogistické a potravinové řetězce, prodejny zdravé výživy, internetové obchody či zásilkový prodej,“ uvádí Macura. V lékárnách byly podle údajů společnosti IMS dat v minulém roce prodány doplňky stravy za necelé čtyři miliardy korun. „Podíl internetových prodejů se dá pouze odhadovat, je jistě zlomkem prodejů v lékárnách, stejně jako prodej v obchodní síti. Spotřebitel obvykle při nákupu žádá odborné informace a konzultaci svých potíži. To například v hypermarketu nenajde,“ upozorňuje Václav Bažata, předseda představenstva České asociace pro speciální potraviny.

SÁZKA NA PREVENCI

Za první tři čtvrtletí letošního roku bylo podle Bažaty prodáno kolem 106 procent počtu balení

BRAND24

roku 2005. Pro srovnání, volně prodejná léčiva vykazují za stejné období zhruba 93 procent loňských prodejů. „Je to tím, že doplňky stravy se používají pro udržení zdraví a vitality. Lidem stále více záleží na tom, aby vůbec neonemocněli, zůstali v pracovním procesu a udrželi soutěživost v osobním životě i v podnikání, zejména ve vyšším věku a při vyšším pracovním nasazení,“ říká Bažata.

Na rozdíl od klasických léků, které se k lidem dostávají prostřednictvím předpisu od lékaře, je prodej doplňků stravy velmi závislý na reklamě. Informace o různých přípravcích se šíří televizí, rozhlasem, tiskem, prostřednictvím letáků i internetu. Na doplňky stravy se ale vztahují v souvislosti s reklamou omezení. „Platná vyhláška číslo 54/2004 přikazuje, aby byly obaly viditelně označeny nápisem - doplněk stravy a zakazuje používat informace připisující jim vlastnosti vztahující se k předcházení, ošetřování nebo léčení lidských chorob nebo takové vlastnosti naznačovat,“ vysvětluje Pavel Kurýl, výkonný ředitel Rady pro reklamu.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).