Zdeněk Pečený: Brexit

30. března, 07:51 -
30. března, 07:51

Škoda že prezident Zeman nemá kočár, aby v něm povozil čínského prezidenta. Také je škoda, že včera nepršelo, mohl by Číňanovi držet deštník se stejnou vervou, jako se tohoto při Si Ťin-pchingově londýnské návštěvě ujali členové britské královské rodiny. Při všech těch protestech proti nedodržování lidských práv v Číně, což je fakt, by chtělo totéž připomenout u dalších zemí, se kterými Evropa nejen obchoduje, ale některým rovnou posílá peníze a slibuje bezvízový styk.

A proč vůbec celý ten poprask kvůli Číně, vždyť i Jižní Korea je v tuzemsku větším investorem? A podíl čínských investic na všech zahraničních investicích v Česku je hluboko pod procentem. I kdyby se naplnila slova prezidenta Zemana, že do konce roku se čínské investice vyšplhají ke sto miliardám, stále to budou drobné. A skutečně velkým investorům se v Česku červených koberců a hradních banketů nedostane.

Když se mě ptají v Londýně, co si česká média myslí o brexitu, neumím odpovědět. Mnozí tam ale mají jasno. Kdyby se v červnu hlasovalo o vstupu do EU, asi 98 procent z nich by bylo proti. Když jsou ale uvnitř, mohou i zůstat. Osobně si myslím, že bez Velké Británie by se EU smrskla na německý diktát s posluhovačnými Francouzi, kteří by bez zemědělských dotací zkrachovali již před půlstoletím. Není ale divu, že Britové uvažují o odchodu. Komu by se chtělo rok dohadovat na něčem, co žádá okamžitou reakci? Nebo která členská země potřebuje „založit“ tento týden.


Čtěte také zápisníky dalších redaktorů deníku E15:

Jaroslav Bukovský: Zbytečné informace

Jan Stuchlík: (Ne)známé Maďarsko

Dušan Kütner: Přát smrt je v módě

Mohlo by vás zajímat

Dalibor Dědek

Dalibor Dědek: Konkurenceschopnost Číny šla dolů

Kancelářský komplex v Londýně

Odchod z Británie zvažují tři ze čtyř šéfů velkých firem

Ilustrační foto

Zdanění firem klesá. Vlády po krizi opět rozjíždějí daňové závody

Tisk českých bankovek

Nový šéf i uplatnění. Babiš kouzlí se Státní tiskárnou cenin

 Ilustrační foto

Aramco investuje do infrastruktury a projektů osm bilionů

Praha Negrelliho viadukt

Železničáři chtějí opravit Negrelligo viadukt. Cenu odhadují na 1,2 miliardy

  • James Cusumano: Pochybuji, že Elvis žije

  • Vlastimil Harapes: Nemám rád cyklostezky a nejraději bych…

  • František Stárek: Už jsem si myslel, že budu v klidu

  • Karolína Topolová: Dovoz ojetých aut se nevyplatí

  • Alexandra Kala: Sleva je u mě zakázané slovo

  • Radka Dohnalová: Lídři by měli rozvíjet své talenty a…

  • Václav Cílek: Vyhnuli jsme se Kurdistánu

  • Petr Lávička: České maso bývá předražené

  • Michal Horáček: Jen já a lidi

Hry pro příležitostné hráče