Zdařilá sázka na vitaminy

19. dubna 2011, 14:04 - Tomáš Pergler
19. dubna 2011, 14:04

Bratři Walachovi udělali z Čechů národ potravinových doplňků

Kde hledat základy pro úspěch v byznysu? Poměrně otřepaná otázka, kterou si klade asi každý vrcholový manažer. Bratři Walachovi, majitelé společnosti Walmark, mohou inspirovat vlastním příběhem. Trojice sourozenců, která letos získala ocenění Podnikatel roku udělované společností Ernst & Young, se trochu vymyká klasickému obrázku českých selfmademanů. Nejde jen o fakt, že Adam, Valdemar a Mariusz Walachovi pocházejí z jedné rodiny a jsou polské národnosti. Zaujmou také střídmým, až nenápadným chováním nebo pečlivým důrazem na to, že vždy a všude vystupují jako jeden muž.

Překonat Einsteina

„Vždycky jsme byli aktivní a chtěli věci měnit. Už od základní školy jsme byli dobří organizátoři. První televizi rodiče koupili poměrně pozdě, takže se u nás hodně četlo a po večerech diskutovalo o všemožných věcech. Všichni jsme také hráli na hudební nástroje a docházeli do různých zájmových kroužků,“ vzpomíná Adam Walach, předseda představenstva Walmarku.
Stěžejní pro jejich budoucí kariéru byla domácí výchova. „Rodiče pro nás byli dobrým vzorem, učili nás být samostatní a brát osud do vlastních rukou. Také nám vštěpovali dobré životní hodnoty,“ dodává. Významnou roli prý sehrálo jejich evangelické vyznání a chápání bible jako základní životní autority. „Nejsme ideální, víme ale, čeho se máme držet a snažíme se tyto principy ctít. Máme nulovou toleranci vůči korupci a netransparentnímu jednání a některé etické meze nejsme ochotni překročit,“ tvrdí nejmladší z trojice bratrů. Odvážné plány bratrům nechyběly od mládí. Například Adam s Valdemarem se chtěli proslavit jako fyzici. Vytyčili si smělý úkol posunout teorii relativity dál a vytvořit novou „unitární teorii pole“. I kvůli tomu studovali teoretickou matematiku. „Dnes takové sny možná vypadají směšně, ale i v tom lze spatřovat odhodlání posouvat věci dopředu,“ říká Adam Walach.

Od počítačů k marťánkům

S podnikáním bratři začali pár měsíců po sametové revoluci. Na začátku se zabývali exportem-importem, hlavně výpočetní techniky, obchodování z velké části probíhalo mezi Československem a Polskem. Jako nesporná výhoda se ukázala jejich mateřština. „Poláci byli v roce 1990 asi o rok dopředu, co se týče politických změn i podnikání. I proto jsme se tehdy v Polsku hodně naučili. Znali jsme také dobře polskou mentalitu a snáze navazovali spolupráci,“ zdůvodnil Walach.
Velmi brzy, zhruba do roku, vykrystalizoval záběr byznysu do tří divizí – farmacie, nápoje (značka Relax) a zemědělské produkty. Postupem času se bratři rozhodli soustředit hlavně na doplňky stravy. Toto odvětví bylo v Československu po roce 1989 téměř netknutým polem. „Před dvaceti lety u nás potravinové doplňky nebyly vůbec známé – maximálně vitamin C a vitamin B,“ připomíná Adam Walach. Podnět zčásti přišel od nejstaršího, čtvrtého bratra, který je lékařem. Dobré nápady nicméně vznikaly v celém tehdejším týmu. Že si nové zboží na pomezí potravin a léků rychle získá spotřebitele, předpovídala také manželka jednoho z kolegů, povoláním farmaceutka.

Přísná měřítka

„Trh byl tehdy prázdný, nabízela se krásná příležitost jej vytvořit,“ popisuje gründerské období výroby doplňků stravy Adam Walach. Firma Walmark se rychle stala lídrem nejen v České republice, ale i v řadě dalších postkomunistických zemí. „Jako hlavní hráč jsme aktivně vytvářeli trh. Od začátku devadesátých let jsme investovali do reklamy a také do vzdělávání společnosti. Učili jsme také lidi brát odpovědnost za prevenci a zdraví do vlastních rukou,“ říká šéf představenstva firmy. Ve prospěch poptávky hrála i relativně vysoká ekonomická vyspělost Česka, lidé si tu možná více uvědomují důležitost zdraví a jsou ochotni do něj investovat.
Oblast doplňků stravy je přitom v porovnání s jinými odvětvími v lecčems specifická. Potíže dělají hlavně chybějící pravidla a správné vymezení role potravních doplňků, což některé firmy ve svém marketingu zneužívají. Legislativa pro „zdravotní tvrzení“ („health claims“) pro jednotlivé účinné látky se v současnosti připravuje na úrovni Evropské unie, celý proces je ale zdlouhavý, doprovází jej spousta chyb a nepochopení role doplňků. S celkově vlažným legislativním zázemím v odvětví se Walmark vypořádal tak, že se snaží držet laťku o několik stupínků výš, než musí. „Používáme postupy, které zákon pro výrobu doplňků stravy nevyžaduje, ale jsou nutné pro výrobu léčiv,“ vysvětlil Adam Walach.

Smělé plány

Bratři z Třince si pochvalují, že trh s potravinovými doplňky stále roste, ačkoli v poslední době pomaleji. Právě ten český se ukazuje jako saturovanější než ostatní v regionu. Walmark si v tuzemsku stále udržuje dominantní pozici hráče číslo jedna, současně však pociťuje také rostoucí konkurenci. Není divu, když v segmentu doplňků stravy dnes působí všechny světové farmaceutické firmy. Právě jejich kmenová oblast, výroba léků, pro Walachovy představuje jednu z hlavních výzev. Už dnes tvoří nemalou část byznysu Walmarku, v budoucnosti chtějí posílit hlavně v oblasti volně prodejných léků (OTC). Výhledově se počítá také s další expanzí v zahraničí. „Dnes máme síť devíti poboček hlavně ve střední a východní Evropě a Francii, spolupracujeme se třemi desítkami exportních partnerů po celém světě. Máme také pobočku ve Španělsku a Itálii jako legální entity – ty jsme založili těsně před krizí, ale kvůli recesi jsme je zmrazili. Počítáme, že v budoucnu je opět oživíme, nejdříve ale v příštím kalendářním roce. Jako perspektivní se jeví také Střední východ a některé arabské státy, kde už je firma velmi aktivní,“ předvídá Adam Walach. Co se týče hospodářských výsledků, ani Walmark nebyl zcela imunní vůči globální krizi. V letech 2008 a 2009 obrat firmy poprvé v historii mírně klesl. Za poslední finanční rok, který skončí na konci května, ale firma počítá opět s růstem obratu zhruba o desetinu na 2,5 miliardy korun. „Naší vizí je do roku 2015 zdvojnásobit obrat na 200 milionů eur, a stát se tak jedním z vedoucích výrobců doplňků stravy v celé Evropě,“ říká Walach. Uznává, že tento ambiciózní cíl se dá jen stěží dosáhnout pouhým organickým růstem skupiny. „Rozhlížíme se po vhodných akvizicích značek v regionu a také jsme více otevření různým partnerstvím, strategickým aliancím, výrobou pro třetí strany a podobně,“ uzavírá podnikatel.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Jak napsat správně CV, aby vás pozvali na pohovor
Jak přijímat a posílat balíky do zahraničí aneb kdy se platí DPH a clo?
Která 3 slova zachránila před pěti lety euro?
Auta
BMW Z4 Concept byl neoficiálně odhalen těsně před premiérou…
Hyundai ukázal nástupce vodíkového crossoveru ix35. Příští rok dorazí také do Evropy
Volvo, Peugeot, Fiat a další vynechají autosalon ve Frankfurtu. Jsou to pro ně vyhozené peníze
Měření rychlosti na D1 v úseku Psáře – Soutice bezpečnost nezlepšilo a policie i MDČR to ví
Sháníte dvanáctiválcové kombi? Aston Martin vám ho prodá, praktické ale moc není
Technologie
Další pohroma v cenách grafických karet na obzoru. GDDR5 tento měsíc zdražila o 30 %
Bitcoin přišel o rekord. Kryptoměnou Ethereum už proudí více transakcí
ČTÚ chce regulovat. Zjistil, že si mobilní operátoři málo konkurují
AMD vydalo speciální ovladač pro horníky. Zrychluje těžbu Etherea na Radeonech
Firefox x64 už je pro uživatele Windows výchozí. Je bezpečnější a stabilnější
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít