Zchudlý hvozd: na Šumavu tvrdě dopadnou změny v určení daní

03. února 2013, 16:51 - Tomáš Plhoň, Euro
03. února 2013, 16:51

Měl to být velký krok ke spravedlnosti. Zlom s velkým Z v otázce rozdělení veřejných prostředků mezi státem, městy a menšími obcemi. Zákon o rozpočtovém určení daní byl jednou z priorit vlády a po náročném vyjednávání byl konečně přijat sněmovnou loni v červenci. Větší města jako Praha, Brno, Ostrava a Plzeň, dosud výrazně zvýhodněná, co se týče příjmů v přepočtu na obyvatele, přicházejí letos o více než miliardu. Naopak dvanáct miliard má přitéct do menších a středně velkých obcí.

Jenže jak už to tak v Česku bývá, ani tak dlouho a pečlivě připravovaná legislativa není zcela bezchybná. A pro někoho půjde o chyby s velmi bolestivými následky. Své o tom vědí především menší obce v jihozápadním pohraničí země, které leží v bezprostřední blízkosti Národního parku Šumava. Kvůli nastavení některých daňových koeficientů přijde řada z nich o podstatnou část obecního rozpočtu. Někteří starostové hovoří dokonce o bankrotu.

„Domlouvali jsme si schůzky ve Sněmovně, Senátu, mluvili jsme s panem Kalouskem, a dokonce jsme psali prezidentovi, ale zatím jsme se žádné výraznější odezvy nedočkali. Spíš na nás byl tlak, abychom to neřešili a zákon mohl být bez řečí schválen,“ říká Václav Vostradovský, starosta Kvildy. Radnice, kterou vede už ve třetím období, je jednou z těch postižených, které celou situaci ještě dokážou vcelku unést. Podle nejnovějších propočtů přijde letos přibližně o milion korun. Pro malou obec se 170 obyvateli jde však o třetinu rozpočtu, takže ztráta bude více než citelná.


Václav Vostradovský, starosta Kvildy


„Máme rozjeté projekty s evropskými dotacemi, kde je od nás samozřejmě vyžadována spoluúčast. Stavíme čističku odpadních vod, rekonstruujeme vodovod, a to všechno se musí nějak zaplatit. Zároveň se ale musíme starat o turisty, a pokud dojde na lámání chleba, budou pro nás pochopitelně přednější místní obyvatelé,“ vysvětluje Vostradovský.

Turismus je s Kvildou spojen zásadním způsobem, jedná se totiž o tranzitní bod pro zbytek Šumavy. Horské městečko postavené poblíž jezerních slatí je v podstatě vstupní branou do pohraničního hvozdu. Když se vydáte z Prahy kolem Strakonic a po dlouhé době konečně minete kulisy domků s neonovými nápisy typu Lesbi show, případně Neue Mädchen, dorazíte na planinu obestavěnou typicky šumavskými domky a chatami. Řada bývalých rekreačních chat má vytlučená okna a zeje prázdnotou, menší sjezdovky plné lyžařů a zástupy běžkařů přesto dávají najevo, že pro turisty má Šumava stále své kouzlo. Právě z Kvildy se vydávají na západ nebo na jih směrem k Lipnu.

„Ročně tu obsloužíme asi tři čtvrtě milionu turistů,“ vypočítává Vostradovský. Je to jen o něco menší číslo, než kolik lidí ročně navštíví celý národní park. Z obecního rozpočtu dává Kvilda na turismus nemalou částku. Například na známý projekt zelených autobusů, šumavské hromadné dopravy, která turisty převáží po celém pohoří. Stejně jako ostatní obce přispívá také na takzvanou Bílou stopu, trasu šumavských běžkařských stezek, jejichž údržba stojí ročně celkem 2,5 milionu korun. „Turismu se ta vzniklá situace může výrazně dotknout. Myslel jsem, že alespoň kvůli tomu nás budou poslouchat,“ stěžuje si Vostradovský.


Čtěte také:

Zeman loví hlasy Pražanů, otočil názor na rozpočtové určení daní

Od ledna vzrostou daně a všechno zdraží. Klaus podepsal balíček

Kompletní text naleznete v aktuálním vydání týdeníku Euro

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
Retro na neděli: Dixi DA-1 3/15 slaví 90 let jako vůbec…
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Technologie
Mapy.cz pro Android jsou kompletně offline včetně plánování tras
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Evolveo Ray 2 – moderní skříň s tvrzeným sklem za 1500 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít