Zbytečný strach českých autodopravců

02. prosince 2002, 00:00 - Michaela Klečková, m.kleckova@yahoo.com
02. prosince 2002, 00:00

Kapitola doprava vázne na málo významné kabotáži Česká republika a Evropská unie stále jednají o zhruba desítce problémů ve zbývajících čtyřech otevřených kapitolách. Ty by měly být definitivně uzavřeny do prosincového summitu v Kodani, kde se očekává oficiální pozvání všech deseti kandidátských zemí.

Kapitola doprava vázne na málo významné kabotáži

Česká republika a Evropská unie stále jednají o zhruba desítce problémů ve zbývajících čtyřech otevřených kapitolách. Ty by měly být definitivně uzavřeny do prosincového summitu v Kodani, kde se očekává oficiální pozvání všech deseti kandidátských zemí. Jednou z těchto neuzavřených kapitol je dopravní politika.

Přestože Česká republika už několik měsíců splňuje v oblasti dopravy všechna požadovaná kritéria, dosud neuzavřela s Bruselem jednání. Na rozdíl od ostatních kandidátských zemí totiž nechce přistoupit na požadované přechodné období pro tzv. kabotáž, tedy právo poskytovat dopravní služby uvnitř jednotlivých členských států. Znamená to, že po našem vstupu do Unie by mohli čeští autodopravci dopravit zboží z Prahy do Paříže, z Paříže do Mnichova, ale už ne z Mnichova do Drážďan. Požadavek na přechodné období prosadilo zejména Německo a Rakousko. Zdejší silná lobby autodopravců se obává, že jí levnější konkurenti z nových členských zemí připraví o práci. Ceny přepravy ve východní Evropě, včetně mezd řidičů, jsou totiž výrazně nižší než v EU. Podle údajů Mezinárodní unie silničních přepravců činí například mzda řidiče v Evropské unii až pětinásobek východoevropského průměru. T o označují zastánci přechodného období za nepovolený dumping. Kabotáž přitom představuje pouhé jedno procento z celkových výnosů nákladní dopravy v Unii. Kromě toho je na vnitřním trhu doménou národních dopravců a procento těch, kteří provozují vnitrostátní přepravu v jiném členském státě, je velice nízké. Přesto je zejména německá strana v jednáních o přechodném období neústupná.

Dlouhé vyjednávání bez zjevných výsledků

Podle českého vyjednávače pro vstup do EU Pavla Teličky nepodložil Brusel žádost o přechodné období žádnými pádnými argumenty. Česká strana se nehodlá spokojit s vágním konstatováním, že jde o citlivou záležitost. „Kdybychom pokaždé, když někdo řekne, že je to citlivé, měli akceptovat nějaké přechodné období, které pro nás není příznivé, tak pak si myslím, že bychom asi v těch jednáních celkově nedopadli příliš dobře,“ řekl začátkem října Telička. V červenci vyslovila Evropská komise souhlas s vyjmutím kabotáže z kapitoly doprava, která by tak mohla být rychle uzavřena. Pracovní skupina při Radě EU však hlasy Německa a Rakouska návrh zamítla. Čeští vyjednavači navrhovali vyjmout problematickou otázku vnitrostátní přepravy a nechat ji samostatně až do závěrečné fáze jednání. S touto metodou vyjmutí, tzv. set-aside, sice Evropská komise ve svém strategickém dokumentu z roku 2000 počítá, dosud ale nebyla použita. Přes diplomatické úsilí vyjednavače Pavla Teličky a komisaře pro rozšíření EU Güntera Verheugena zůstalo Německo neoblomné i po zářijových volbách, od nichž si Češi slibovali zmírnění německé pozice. Dohoda už byla v říjnu na spadnutí, zmařily ji však paradoxně povolební personální změny na německém ministerstvu dopravy. Berlín se údajně chystal navrhnout Čechům kvóty pro kabotáž a zkrátit přechodné období o rok.

Autodopravci lobbují doma i v Bruselu

Zástupci sdružení autodopravců Česmad Bohemia přednesli na konci října své požadavky přímo v Bruselu vyjednávači Evropské komise Rutgeru Wisselsovi. „Nežádáme v dopravě žádná přechodná období, splňujeme všechna kritéria, tak nevidíme důvod pro jakákoli omezení - a zvláště ve věci, o níž se v EU říká, že je okrajová,“ řekl ČTK prezident Česmadu Vladimír Starosta. Předseda Společenství autodopravců Čech a Moravy Bedřich Danda upozorňuje na to, že kabotáž provádějí v současnosti autobusoví přepravci ze zemí EU. „Turisté třeba z Francie přiletí na Ruzyň letadlem a odtud je francouzský autobus rozváží po Čechách. T o je také kabotáž, ti autodopravci nám berou práci.“ Pokud vejde v platnost přechodné období pro vnitrostátní přepravu, bude platit recipročně. T o znamená, že nejenže čeští dopravci nebudou moci podnikat na vnitřních trzích evropských zemí, ale ani evropští dopravci na českém. Evropská komise i česká strana předpokládají, že se během několika týdnů podaří změkčit názor Německa a zákaz kabotáže, navrhovaný na pět let, bude alespoň zkrácen. Čeští vyjednávači už dříve deklarovali, že se budou pokoušet vyjednat alespoň s některými členskými státy buď úplnou, nebo alespoň postupnou liberalizaci v této otázce.

Názor diplomata

Český vyjednávač pro náš vstup do EU Pavel Telička se vytrvale snaží pro české autodopravce vyjednat co nejlepší podmínky. „Naši autodopravci relativně dost investují do svých vozových parků a je pravda, že jsou relativně moderní,“ říká Telička. Argumentace Evropské unie pro přechodné období podle něj nebyla propracovaná, což bylo o důvod víc, aby na něj česká strana nepřistoupila. „Němci možná nabyli dojmu, že uzavřeme kapitolu bez pokusu bilaterálně jednat. To však nejsme připraveni udělat. Ve společné pozici EU musí dojít k posunu,“ řekl Telička po zatím posledním kole technických konzultací se zástupci Evropské komise 11. listopadu. Už dříve ale český vyjednavač prohlásil, že nechce otázku kabotáže dovést uměle až k závěrečným vyjednáváním na prosincovém summitu v Kodani. „Takovou váhu to nemá,“ dodal. (čtk)

Názor podnikatele

Bedřich Danda je šéfem Svazu podnikatelů a zároveň předsedou Společenství autodopravců Čech a Moravy. „My splňujeme všechny podmínky, které nám dala Evropská unie, a proto chceme mít po vstupu do EU stejné podmínky pro podnikání jako ostatní členské státy. Je to ale spíš politická otázka, kabotáž představuje jenom procento z celkové nákladní přepravy. Navíc se český autodopravce stejně těžko dostane k práci na vnitřním trhu v Německu. Proto jsme dali panu Teličkovi mandát, aby s tímto bodem zacházel při vyjednávání tak, jak to bude pro Českou republiku nejvýhodnější.“ (mik)

NEUZAVŘENÉ KAPITOLY ACQUIS COMMUNITAIRE

ZEMĚDĚLSTVÍ - Česká strana nesouhlasí s navrženou výchozí úrovní přímých dotací pro české zemědělce a jejich postupným desetiletým navyšováním. Jednání se vedou také o výši výrobních kvót pro některé zemědělské produkty.

DOPRAVNÍ POLITIKA - Uzavření kapitoly vázne na pětiletém přechodném období pro kabotáž (podnikání autodopravců na vnitřních trzích ostatních členských států). Na přechodném období trvá hlavně Německo, Praha navrhuje postupnou liberalizaci hned od roku 2004.

INSTITUCE - Česká republika protestuje společně s Maďarskem proti počtu mandátů, které jim byly přiznány v Evropském parlamentu. Na rozdíl od srovnatelně velkých stávajících členů jako Belgie nebo Portugalsko, které mají v Parlamentu 22 křesel, jich má ČR obsadit jen 20.

FINANČNÍ A ROZPOČTOVÁ USTANOVENÍ - Čeští vyjednavači nesouhlasí s rozhodnutím EU zvýšit zálohy ze strukturálních fondů ze sedmi na 16 procent. Tyto zálohy na budoucí projekty jsou peníze nepoužitelné do doby, dokud projekty nebudou uskutečněny, což může trvat i několik let.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče