Zatím nestavět!

26. srpna 2010, 12:43 - Luděk Bednář
26. srpna 2010, 12:43

Dle většiny manažerů by muslimské kulturní centrum v blízkosti Ground Zero být nemělo

Myslíte si, že by v blízkosti Ground Zero mělo být postaveno muslimské kulturní centrum?

  • Ano 21,1 %
  • Ne 57,8 %
  • Nevím 21,1 %

Výstavba muslimského kulturního centra a mešity poblíž Ground Zero, kde až do teroristického útoku 11. září 2001 bylo Světové obchodní centrum, rozvířila americké veřejné mínění. Dle jejích odpůrců by se tím znevážila památka téměř tří tisíc obětí útoku muslimských radikálů. Její stoupenci ji naopak obhajují jako důkaz americké tolerance a náboženské svobody. Dle 57,8 procenta manažerů by však toto muslimské kulturní centrum vybudováno být nemělo.
Stejný názor zastává následující respondent: „Ani náhodou.“ V tomto duchu se vyjadřuje i další manažer: „Ani omylem! Nemám nic proti muslimům, nebudou-li nás poučovat, jak se máme chovat ve svých zemích. Pokud se jim zde nelíbí, mohou se vrátit, a nikoli nám vnucovat svou kulturu.“
Jiný přístup se objevuje v této kladné odpovědi: „Jsem proti sociálnímu vylučování i jiným projevům xenofobie. Proto rozumím politikům, kteří výstavbu muslimského kulturního centra podporují. Musíme hledat, co nás spojuje, a nikoli rozděluje.“
Kladně ani záporně nedokáže odpovědět tento respondent: „Je mi to v podstatě jedno. Za nesprávné však považuji, že se americký prezident Barack Obama, který se vydává za velkého celosvětového komunikátora a integrátora, svými rozhodnutími a aktivitami často snaží vyhovět všem skupinám a lidem. To není možné. V tomto případě rozpoutává zbytečnou a značně emocionální diskusi, v důsledku čehož bude ztrácet další voliče. Teroristický útok z 11. září 2001 je pro Američany stále citlivým tématem. A nejen proto, že měl původ v muslimském světě.“
Záporně odpovídá další manažer: „Tolerance je sice krásná věc, ale má meze. Navíc je-li jen z jedné strany. To bude druhá strana vždy považovat za projev slabosti a tlak na prosazování svých náboženských cílů bude jen zvyšovat.“ Svou úvahou navazuje na předchozí odpověď následující dotázaný: „Bezbřehá tolerance je sebezničující. To se netýká jen pravověrných islamistů. Jde o vzájemný respekt různých kultur nebo náboženství i o respektování historického prostoru, ve kterém vznikaly a dosud existují. Ctím všechny, kdo respektují mou kulturu a prostor, který je původem křesťanský, a nevidím důvod na tom něco měnit. Díky tomu vznikly hodnoty, které nyní uznáváme a jimiž se automaticky řídíme, přičemž cesta k nim byla mnohdy trnitá. Připadá mi nevhodné postavit v blízkosti Ground Zero svatostánek. Nedovedu si představit, že by Palestinci nechali vybudovat synagogu v Gaze nebo že by současný režim v Íránu podporoval výstavbu nových křesťanských svatostánků.“
Odlišné stanovisko zaznívá v této kladné odpovědi: „Pokud není islám jako náboženství postaven v USA mimo zákon, není důvod výstavbu muslimského kulturního centra včetně mešity zakazovat. Pokud by se povolování církevních staveb posuzovalo dle zla spáchaného při ,šíření víry‘ v minulosti, na světě by nebyl ani jeden katolický kostel nebo katedrála.“
Z osobní zkušenosti vychází následující manažer: „Na tuto otázku je z hlediska Středoevropana obtížné odpovědět. Znám dobře Američany i muslimy. Obchodoval jsem s nimi a mnoho let jsem i žil v zemi, v níž byl islám státním náboženstvím. Výstavba muslimského kulturního centra zapadá do principu náboženské svobody v USA, který představuje jeden ze základních pilířů americké demokracie. Proti výstavbě však lze použít mnoho argumentů. Například že při vzniku USA se, pokud jde o princip náboženské svobody, vycházelo z křesťanských církví – většina prvních osadníků i dalších přistěhovalců byli křesťané z Evropy.
Mnoho Američanů považuje muslimské kulturní centrum v blízkosti Ground Zero za znesvěcení památky obětí z 11. září 2001. Jeho výstavba není v dnešní době vhodná. Možná někdy v budoucnu. Vztahy křesťanského světa, zejména euroatlantické oblasti, a islámských zemí nejsou ideální. Od islámu není slyšet silnější hlas k usmíření a mírovému soužití, chybí razantní a masové distancování se od teroristů a fundamentalistů. Na rozdíl od křesťanských náboženství, v nichž až na výjimky jde o soukromý vztah člověka k bohu a víra nezasahuje do běžného chodu společnosti, islám diktuje lidem i celé společnosti nejen víru, ale i způsob života. Mám mezi muslimy mnoho dobrých přátel a rád některé islámské země navštěvuji, nedovedu si však představit volání muezzina z mrakodrapu na Manhattanu. Zatím ne.“

Odpovídalo 133 manažerů

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče