Zastřelte si líného zaměstnance

23. dubna 2007, 00:00 - TOMÁŠ STINGL
23. dubna 2007, 00:00

PAINTBALL Paintball je v podstatě taková hra na vojáčky. Z mladého adrenalinového sportu se ale rychle stává lukrativní byznys. Pro firmy je zároveň stále oblíbenějším způsobem jak upevnit kolektiv. Nečekané využití sportu, v němž se lidé snaží vzájemně se postřílet. Paintball je adrenalinový sport, který vznikl v 80.

PAINTBALL Paintball je v podstatě taková hra na vojáčky. Z mladého adrenalinového sportu se ale rychle stává lukrativní byznys. Pro firmy je zároveň stále oblíbenějším způsobem jak upevnit kolektiv. Nečekané využití sportu, v němž se lidé snaží vzájemně se postřílet.

Paintball je adrenalinový sport, který vznikl v 80. letech ve Spojených státech. Základní princip je jednoduchý. Hráči se snaží vzájemně zasáhnout ze speciálních zbraní. Střílí po sobě kuličkami, které obsahují barvu. Ta se po zásahu rozprskne a označí „zastřeleného“ člověka. Hra má nespočet variant, ale podstata zůstává stejná.

Paintball se vyvinul do podoby vrcholového sportu, na světě je již 12 milionů registrovaných hráčů. Zároveň si ale získává miliony amatérských příznivců a v poslední době je stále více vyhledáván také jako team-buildingová aktivita. Proto dnes představuje i výnosný byznys.

VÁLKA BAREV PŘICHÁZÍ DO ČECH

Do České republiky přišel paintball zhruba v roce 1993, kdy se začaly formovat první kluby. Jako hru rozjívených zbohatlíků a zlaté mládeže ho tehdy vykreslil film Filipa Renče Válka barev. Paintball si ale ve skutečnosti rychle získal oblibu u lidí ze všech společenských vrstev. V posledních letech tak byznys kolem něj strmě roste i v Česku. „Je to mladé a dynamické odvětví. Celosvětově roste o dvacet procent ročně. Podobný trend je i u nás,“ říká průkopník českého paintballu Vladan Marek, který v oboru sám podniká.

Na paintballu lze přitom vydělat v zásadě dvěma způsoby. Prodejem potřebného vybavení a organizováním her. Většina provozovatelů kombinuje obě obchodní činnosti.

PUŠKA S LASEREM A STÁTNÍ ATESTACÍ

Speciální vybavení pro paintball není levnou záležitostí. Každý hráč totiž potřebuje přinejmenším tři věci. Jednak speciální zbraň, která obvykle pro střelbu využívá sílu plynové bombičky, jíž má místo pažby. Dále speciální masku na tvář, která zabraňuje zranění očí. V neposlední řadě také pořádnou zásobu barevných kuliček, které slouží jako munice. „Úplně nejjednodušší sady vybavení se prodávají zhruba za deset tisíc korun. Profesionální sety ale stojí běžně mezi 60 až 70 tisíci korun,“ uvádí příznivec paintballu Jan Bašek.

K základní výbavě ovšem hráč obvykle potřebuje ještě spoustu dalších doplňků. Především tlustý oděv, který tlumí jinak bolestivé zásahy kuličkou. Ke stejnému účelu se hodí speciální rukavice a kukla na hlavu. Pokročilí hráči si opatřují i velmi sofistikované zbraně a vylepšení. Třeba laserový zaměřovač nebo elektronické počítadlo munice v zásobníku. Špičková zbraň pak může stát i přes padesát tisíc korun. Největší průtok peněz ale představují kuličky. Na paintballových akcích jsou prodávány obvykle po koruně jedna, průměrný hráč přitom za odpoledne bez problému vystřílí tisíc kusů. Na rozdíl od ostatní výbavy, kterou zájemce koupí jednorázově a nějaký čas do ní nemusí znovu investovat, munici dokupují hráči průběžně.

Obchodovat s paintballovou výbavou ale není tak snadné. Kromě rostoucí konkurence jsou tu i přísná zákonná pravidla. „Dříve se na paintballové pistole dívalo jako na sportovní vybavení. V současnosti jsou ale nahlíženy jako specifické zbraně. Každá puška proto například musí mít za 600 korun atestaci od státní zkušebny,“ upozorňuje Vladan Marek. Prodej zbraní je zároveň omezen na osoby starší 18 let. Obchod s paintballovým zbožím je také velmi citlivý na kurz koruny. Naprostá většina vybavení se totiž dováží, především ze zámoří.

OBCHOĎÁCI, ZAÚTOČTE NA ÚČETNÍ ODDĚLENÍ!

Kromě prodeje výbavy se peníze točí i v organizovaní paintballových her. Tuto službu využívají zejména občasní rekreační hráči.

Přijdou na speciálně upravené hřiště a provozovatel jim jednorázově zapůjčí za paušální poplatek veškeré vybavení. Zisk má také z vystřílených kuliček. „Trend je ale v poslední době ten, že přibyla spousta hráčů, kteří už mají vlastní výstroj a výzbroj,“ připomíná Vladan Marek.

Pro firmy, které nabízejí přípravu paintballové přestřelky, je i proto stále zajímavější korporátní klientela. Firmy si pro své zaměstnance objednají team-buildingovou akci na klíč. Spolupráce uvnitř jednotlivých družstev, která proti sobě bojují, má upevňovat týmovou souhru a zároveň být i příjemnou relaxací. „Velký zájem firemní klientely přišel před dvěma třemi lety. Dnes je už stabilní součástí mezi zákazníky. Zajistí zhruba třetinu obchodu, dvě třetiny ovšem stále představují individuální hráči,“ říká Vladan Marek. I přes velký počet paintballových klubů je ale podle něj málo těch, které jsou schopny zajistit velké objednávky. „V Česku už vzniklo ohromné množství paintballových hřišť a klubů. Ale většina z nich jsou spíš poloamatérské nadšenecké organizace, které nemají vybavení pro víc než dvacet lidí, nebo jsou třeba k dispozici jen o víkendech. Provozovatelů, kteří jsou schopni zorganizovat velké akce po celý týden, je v Česku zatím zhruba jen deset,“ dodává Marek.

PŘESTŘELKA POD HOSPODÁŘSKOU KOMOROU

Novinkou na trhu je paintball v uzavřených prostorách. Dosud se hrál především na hřištích pod širým nebem, v přírodě nebo v bývalých vojenských areálech. Firma PIP se ale prvním rokem pokouší provozovat paintball i ve vnitřních prostorách. A to rovnou ve stylovém prostředí - v bývalém protiatomovém krytu. Ten se nachází v Praze-Vysočanech, shodou okolností přímo pod budovou ústředí Hospodářské komory ČR, která prostor pronajímá. „Kryt byl prý za socialismu útočištěm pro pracovníky z kanceláří ČKD, což byl strategický průmyslový podnik,“ vysvětluje manažerka projektu Michaela Marková.

Netradiční prostředí přilákalo nejen české hráče, podnik staví hodně i na službách pro turisty. „Ten vnitřní paintball totiž není moc obvyklý ani ve světě, takže je o něj mezi cizinci obrovský zájem. Spolupracujeme s cestovními kancelářemi, takže sem jezdí Němci, měli jsme tu už i Japonce nebo indické studenty. Nejvíc je ale rozhodně britských turistů,“ uvádí Marková.

Netradiční projekt, za nímž stojí americký investor, si ale vyžádal velkou finanční injekci. „Jen vstupní investice byla kolem pěti milionů korun. V to počítám zejména úpravu atomového krytu a nákup vybavení,“ uvádí manažerka. „Kompletní výstroj pro jednoho návštěvníka - tedy zbraň, maska, oblečení, boty, chrániče a další doplňky - by nás stálo asi 50 tisíc korun, pokud bychom ho kupovali v České republice. Rozhodli jsme se proto vozit výbavu ze zahraničí, to vyjde tak na 25 až 30 tisíc za jednu sadu. V současnosti máme kompletní sety výzbroje a výstroje pro čtyřicet hráčů,“ dodává.

Výhodou vnitřního paintballu je, že ho lze bez problémů provozovat i v zimě. Marková ale věří, že udrží klientelu i v létě a chce spolupracovat s dalšími provozovateli na organizaci venkovních akcí. „Projekt hodnotím po prvních měsících jako životaschopný. Rozběhl se nám teď takový investiční kolotoč. Máme víc a víc klientů, a proto potřebujeme víc a víc vybavení,“ shrnuje podnikatelka.

POMSTA ZA NESPLNĚNÉ TERMÍNY

Paintball se v současnosti veze na vrcholu vlny zájmu o adrenalinové sporty. Pro obchodníky, kteří by se do této branže chtěli seriózně pustit, je na rostoucím trhu ještě místo. Barvičkové bitvy vás ale mohou každopádně zajímat i jen jako námět na netradiční víkendové odpoledne strávené se zaměstnanci. Při vypjaté hře se prý prozradí ledacos o jejich charakteru. A navíc: Kdo by odolal šanci jednou za čas si ulevit a pořádně trefit toho kverulanta Nováka, který vám pořád podkopává morálku v obchodním oddělení?

PŘÍKLADY CEN PAINTBALLOVÝCH AKCÍ Venkovní paintball - 350 Kč za jednu osobu na jeden den (základní výbava, nezahrnuje kuličky) Vnitřní paintball - 400 Kč za jednu osobu na jednu hodinu (kompletní výbava, včetně 140 kuliček)

Pramen: webové stránky provozovatelů

KOLIK STOJÍ PAINTBALL

výbava cena

pistole 4 000 Kč

paintballová brokovnice 11 700 Kč

automatická puška s elektronikou 34 000 Kč

maska s termálním sklem 2 200 Kč

velká plynová bombička 6 000 Kč

rukavice 800 Kč

chrániče na kolena 1 300 Kč

Pramen: webové stránky prodejců

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče