Zašlé doby manažerských telefonů

16. listopadu 2011, 15:00 - Luis Antonio Malvido
16. listopadu 2011, 15:00

Manažerský panel

Dnes dělíme mobilní přístroje na dvě kategorie – na „hloupé“ a chytré

Ještě před několika lety se mobilní telefony v podstatě dělily na tři kategorie – ty levné, multimediální a manažerské. Levné přístroje měly minimum funkcí a jejich hlavním účelem bylo telefonování a posílání zpráv. Multimediální telefony nejprve dovedly nahrazovat MP3 přehrávače, s příchodem barevných displejů a fotoaparátů se pak jejich schopnosti ještě rozšířily. U manažerských přístrojů byly důležitější než moderní funkce dlouhá výdrž baterie, pohodlná klávesnice a bytelná konstrukce.
Dnes mobilní telefony dělíme na dvě úplně odlišné kategorie – na „hloupé“ a chytré. Ty chytré zaznamenaly v posledních několika letech neobyčejný rozmach a doslova změnily naše vnímání mobilů jako takových. V celoevropském průměru tvoří smartphony více než polovinu prodejů, v České republice nedávno překonaly metu 60 procent.
Za jejich obrovskou popularitou stojí fakt, že je můžeme používat zcela dle své libosti. Zajišťují nám pohodlný přístup k funkcím a obsahu, který jsme si ještě před pár lety nedovedli na displeji mobilu představit. Výhodou je, že drtivá většina tohoto obsahu je přístupná i na těch nejlevnějších modelech, které se dnes prodávají za cenu již okolo tří tisíc korun. Na chytré telefony si Češi velmi rychle zvykli. Teď je ještě čeká objevování všech možností, které jim jejich nové přístroje dávají. Zatímco zpočátku byly smartphony vnímány jako nástroje pro snadný přístup k webu téměř odkudkoli, dnes uživatelé ve světě tráví většinu času používáním aplikací, které jim usnadňují jejich každodenní úkony.
Díky tomu se mění způsob, jakým uživatelé konzumují obsah na internetu. Deník Financial Times například před časem zveřejnil statistiky, podle kterých k jeho předplatitelskému obsahu přistupují uživatelé v pětině případů z chytrých mobilů a tabletů. Desetina obchodů na britské mutaci portálu eBay je uskutečněna přes mobilní zařízení. To jsou čísla, o kterých si můžeme v českých podmínkách nechat zatím jenom zdát.
Chytré telefony mění i způsob, jak spolu uživatelé komunikují. Popularita mobilního e-mailu a instant messagingu stále roste. Velkou roli v chytrých mobilech hrají i sociální sítě. Čtyřicet milionů Američanů přistupuje téměř denně k sociální síti Facebook ze svého smartphonu. Je to vlastně logické. Sociální sítě jsou veřejným digitálním vyjádřením naší osobnosti a smartphony jsou tím nejosobnějším kouskem digitální techniky, který dnes vlastníme. A proto se s nimi jen tak nerozloučíme. Běžné telefony tu s námi zůstanou jako okrajová záležitost a připomínka toho, jakou proměnou svět telekomunikací prošel.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče