Zásady účastí na výstavách a veletrzích

02. července 2007, 00:00 - admin
02. července 2007, 00:00

České oficiální účasti v roce 2007 a dalších letech se řídí novou koncepcí. Vláda ji projednala v červenci roku 2005. Je v souladu s koncepcí jednotné prezentace České republiky v zahraničí, kterou kabinet schválil v lednu loňského roku.

Vychází z dosavadních více než desetiletých zkušeností nejen ministerstva průmyslu a obchodu (MPO), ale i dalších orgánů a organizací, které se v České republice podporou českého exportu zabývají. Současně monitoruje aktuální vývoj v oblasti organizace veletrhů ve světě s přihlédnutím ke zkušenostem v ostatních zemích s vyspělou tržní ekonomikou. Nová koncepce není v rozporu s unijními pravidly mezinárodního obchodu a směrnicemi.

CÍLE KONCEPCE

Na co klade nová koncepce důraz? Jde především o následující úkoly:

* všechny aktivity na veletrzích směřovat k dalšímu zkvalitňování podpory exportu českých firem

* vytvořit výraznější partnerství státu s vystavovateli při poskytování komplexních služeb

* dosáhnout synergie aktivit všech zúčastněných subjektů podílejících se na podpoře exportu v České republice. Významné místo mezi nimi zaujímají české zastupitelské úřady a obchodněekonomické útvary v zahraničí, CzechTrade a CzechInvest a jejich zahraniční kanceláře; dále též Svaz průmyslu a dopravy, Hospodářská komora, oborové svazy a asociace, realizační firmy, ředitelé účastí; synergie musí být v celém procesu přípravy veletržních akcí, v průběhu a vyhodnocení účastí a zabezpečení takzvaného follow up

* formou společných účastí umožnit firmám výhodnou participaci na veletržních akcích za minimálních nákladů

* zvýšení úrovně expozic s jednotnou vizuální prezentací České republiky

* posílení doprovodné propagace na českých oficiálních prezentacích umožňující v daleko větší míře zapojit vystavovatele do intenzivní prezentace během konání veletrhu

* zřízení objektivního orgánu - komise pro veletrhy a výstavy, která doporučuje zásadní řešení vybrané problematiky týkající se efektivní účasti Česka na veletrzích

* zkvalitnit společný informační systém o poskytovaných podporách státu pro české exportéry v oblasti veletrhů a výstav.

JEDNOTLIVÉ KATEGORIE OFICIÁLNÍCH ÚČASTÍ

Česká oficiální účast na veletrzích a výstavách je rozdělena do pěti kategorií: Kategorie A - národní výstava (statut „země partner“, „země host“)

MPO poskytuje českým vystavovatelům plochu zdarma včetně základní stavby a označení národní expozice. To vše za předpokladu, že plocha nad devět čtverečních metrů u jednotlivých vystavovatelů bude určena pouze pro prezentaci exponátů. Vystavovatel hradí nadstandardní vybavení (vlastní grafika, vybavení nábytkem, vitriny, lednice a podobně). Doprovodná propagace na úrovni státní prezentace je hrazena v plné výši MPO.

Základním předpokladem pro realizaci této formy prezentace je účast alespoň 20 českých firem.

Kategorie B - společná expozice České republiky (jednotná státní „otevřená“ prezentace)

MPO hradí nájem výstavní plochy, ale pouze úměrnou počtu vystavovatelů. Rovněž hradí výstavbu „otevřené“ expozice včetně společného zázemí. V případě, že firma požaduje plochu větší než stanovený limit (opět devět čtverečních metrů), další náklady s tím spojené uhradí sama. Vystavovatel si rovněž hradí nadstandardní vybavení své expozice tak, jak je uvedeno v Kategorii A.

Doprovodnou propagaci zaměřenou na propagaci státu a především vystavovatelů hradí MPO (organizapokračování na straně 40 dokončení ze strany 38 ce workshopu, setkání s podnikateli a sdělovacími prostředky, „kulaté stoly“, průvodce expozicí a další tiskové propagační materiály).

Základním předpokladem pro realizaci této formy prezentace je účast alespoň 10 českých firem.

Kategorie C - individuální účast jednotlivých vystavovatelů v rámci oficiální prezentace

Jedná se především o specializované veletrhy a výstavy, kde jsou vystavovatelé rozděleni v halách výstavního areálu podle odvětví a není možné zorganizovat účast Česka v jednom místě. Jde o akce organizované zejména v evropských zemích.

S ohledem na platné unijní směrnice o poskytování „veřejné podpory“ nelze již zvýhodnit malé a střední firmy. Finanční příspěvek bude poskytován plošně všem vystavovatelům ve stejné výši (100 procent) podle pronajaté čisté výstavní plochy, maximálně do výše 75 tisíc korun na jednoho vystavovatele.

U této kategorie je třeba vzít v úvahu, že od 1. ledna 2006 je uplatňován systém „třikrát a dost“. To v praxi znamená, že vystavovatel, který se zúčastnil předmětného veletrhu, dostává od MPO finanční příspěvek pouze třikrát. Na internetových stránkách ministerstva průmyslu a obchodu je zpřístupněna evidence vystavovatelů na jednotlivých veletrzích spolu s výší poskytnutého příspěvku. O finanční příspěvek si každý vystavovatel požádá u realizační firmy a současně zašle MPO předběžnou žádost o poskytnutí finančního příspěvku na nájemné výstavní plochy na mezinárodním veletrhu.

Základním předpokladem pro realizaci této formy prezentace je účast alespoň 10 českých firem.

Kategorie D - informační kanceláře ministerstev průmyslu a obchodu a ministerstva zahraničních věcí na veletrzích a výstavách

Jedná se o prezentace v zahraničí na mezinárodních veletrzích a výstavách v zemích obchodně-politického zájmu. A to tam, kde není naplněn základní předpoklad přítomnosti 20 vystavovatelů v kategorii A, 10 vystavovatelů v kategorii B a 10 vystavovatelů v kategorii C.

Většinou se jedná o stánek uvedených rezortů, případně kanceláře CzechTrade s možnostmi katalogové prezentace firem. MPO v tomto případě organizuje dopravu tiskových materiálů, které budou soustředěny do jeho skladu nejpozději dva měsíce před zahájením veletrhu. Kategorie E - finanční příspěvek na obchodně politické aktivity MPO organizátorovi propagačních akcí v zahraničí při příležitosti podnikatelských misí, které budou vedeny vedoucím představitelem MPO

Příspěvek jde získat například na pořádání tiskových konferencí, workshopů, setkání s podnikateli a podobné aktivity.

Podmínky pro udělení státního příspěvku: * umístění loga oficiální účasti, předaného realizační firmou, na viditelném místě (nejlépe na límec) vlastní expozice

* fyzická přítomnost vystavovatele nebo jeho pověřeného zástupce na stánku po celou dobu konání veletrhu

* odeslání předběžné žádosti na adresu MPO nejméně dva měsíce před zahájením veletrhu

* vyplnění a odevzdání dotazníku pro vystavovatele řediteli účasti ihned po ukončení akce (v souladu s § 17 obchodního zákoníku uvést očekávané obchodní výsledky a zároveň připomínky, které by napomohly vyhodnotit celou akci a současně by sloužily ke zlepšení českých oficiálních prezentací)

* prezentované exponáty musí být výhradně české provenience v souladu s pravidly o původu zboží Evropské unie; musí být dodržena minimální míra přidané hodnoty vyjádřená v procentech z konečné hodnoty zboží

* na límci expozice musí být uveden název českého vystavovatele i v případě, že je v expozici společně se zahraničním partnerem

* vystavovatel musí prokázat, že uhradil náklady za plochu své expozice (u kategorie C)

* realizační firma předloží důvodovou zprávu upřesňující architektonické ztvárnění expozice, rozmístění vystavovatelů a doprovodné aktivity nejpozději jeden měsíc před zahájením akce odboru strategie a kvality služeb MPO.

Případné změny plynoucí z nových termínů jednotlivých veletrhů nebo operativního zařazení dalších akcí, eventuálně změny podmínek budou zveřejněny na internetových stránkách ministerstva průmyslu a obchodu.

Kontakt: www.mpo.cz tel.: 224 062 145, 224 062 280, 224 062 518 e-mail: partl@mpo.cz, brozkova@mpo.cz, horakova@mpo.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče