Zásady pro organizování českých účastí na výstavách a veletrzích

18. prosince 2006, 00:00 - admin
18. prosince 2006, 00:00

České oficiální účasti se od roku 2006 řídí novou koncepcí oficiálních účastí na mezinárodních veletrzích a výstavách. Koncepce vychází z dosavadních více než desetiletých zkušeností nejen ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO), ale i dalších orgánů a organizací, které se v České republice podporou českého exportu zabývají.

České oficiální účasti se od roku 2006 řídí novou koncepcí oficiálních účastí na mezinárodních veletrzích a výstavách.

Koncepce vychází z dosavadních více než desetiletých zkušeností nejen ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO), ale i dalších orgánů a organizací, které se v České republice podporou českého exportu zabývají. Současně monitoruje aktuální vývoj v oblasti organizace veletrhů ve světě s přihlédnutím ke zkušenostem v ostatních zemích s vyspělou tržní ekonomikou. Nová koncepce není v rozporu s pravidly mezinárodního obchodu a směrnicemi Evropské unie.

CÍLE KONCEPCE

* všechny aktivity na veletrzích směřovat k dalšímu zkvalitňování podpory exportu českých firem * vytvořit výraznější partnerství státu s vystavovateli při poskytování komplexních služeb

* dosáhnout synergie aktivit všech zúčastněných subjektů podílejících se na podpoře exportu v České republice. Zde významné místo zaujímají české zastupitelské úřady a obchodně ekonomické útvary v zahraničí, CzechTrade a CzechInvest a jejich zahraniční kanceláře. Dále pak Svaz průmyslu a dopravy, Hospodářská komora, oborové svazy a asociace, realizační firmy a ředitelé účastí

* formou společných účastí umožnit firmám výhodnou participaci na veletržních akcích za minimálních nákladů

* zvýšení úrovně expozic s jednotnou vizuální prezentací České republiky

* posílení doprovodné propagace na českých oficiálních prezentacích umožňující v daleko větší míře zapojit vystavovatele do intenzivní prezentace během konání veletrhu

* zřízení objektivního orgánu -komise pro veletrhy a výstavy, která doporučuje zásadní řešení vybrané problematiky týkající se efektivní účasti Česka na veletrzích

* zkvalitnit společný informační systém o poskytovaných podporách státu pro české exportéry v oblasti veletrhů a výstav.

KATEGORIZACE ČESKÝCH OFICIÁLNÍCH ÚČASTÍ: Kategorie A - národní výstava (statut „země partner“, „země host“). MPO poskytuje českým vystavovatelům plochu zdarma včetně základní stavby a označení národní expozice za předpokladu, že plocha nad devět čtverečních metrů u jednotlivých vystavovatelů bude určena pouze pro prezentaci exponátů. Vystavovatel hradí nadstandardní vybavení (vlastní grafika, vybavení nábytkem, vitríny, lednice a podobně). Doprovodná propagace na úrovni státní prezentace je hrazena v plné výši MPO. Základním předpokladem pro realizaci této formy prezentace je účast alespoň dvaceti českých firem. Kategorie B - společná expozice České republiky (jednotná státní „otevřená“ prezentace). MPO hradí nájem výstavní plochy, ale pouze úměrnou počtu vystavovatelů. Rovněž hradí výstavbu „otevřené“ expozice včetně společného „zázemí“. V případě, že firma bude požadovat plochu větší než stanovený limit (devět čtverečních metrů), další náklady s tím spojené pokračování na straně 36 pokračování ze strany 34 uhradí sama. Vystavovatel si rovněž hradí nadstandardní vybavení své expozice, tak jak je uvedeno v kategorii A. Doprovodnou propagaci zaměřenou na propagaci státu a především vystavovatelů hradí MPO (organizace workshopu, setkání s podnikateli a sdělovacími prostředky, „kulaté stoly“, průvodce expozicí a další tiskové propagační materiály). Základním předpokladem pro realizaci této formy prezentace je účast alespoň deseti českých firem. Kategorie C - individuální účast jednotlivých vystavovatelů v rámci oficiální prezentace. Jedná se především o specializované veletrhy a výstavy, kde jsou vystavovatelé rozděleni v halách výstavního areálu podle odvětví a není možné zorganizovat účast ČR v jednom místě (jedná se o akce organizované zejména v Evropě). S ohledem na platné unijní směrnice k poskytování „veřejné podpory“ nelze již zvýhodnit malé a střední firmy. Finanční příspěvek bude poskytován plošně všem vystavovatelům ve stejné výši (sto procent) podle pronajaté čisté výstavní plochy, maximálně do výše 75 tisíc korun na jednoho vystavovatele. U této kategorie je třeba vzít v úvahu, že od 1. ledna 2007 bude již uplatňován systém „Třikrát a dost“, což v praxi znamená, že vystavovatel, který se zúčastnil předmětného veletrhu, dostává od ministerstva finanční příspěvek pouze třikrát. Na internetových stránkách rezortu bude zavedena a zpřístupněna evidence vystavovatelů na jednotlivých veletrzích spolu s výší poskytnutého příspěvku. O finanční příspěvek si každý vystavovatel požádá u realizační firmy a současně zašle na MPO „Předběžnou žádost o poskytnutí finančního příspěvku na nájemné výstavní plochy na mezinárodním veletrhu“, která bude rovněž umístěna na internetových stránkách MPO. Základním předpokladem pro realizaci této formy prezentace je účast alespoň deseti českých firem. Kategorie D - informační kanceláře na mezinárodních veletrzích a výstavách v zahraničí. Jedná se o prezentace v zahraničí na mezinárodních veletrzích a výstavách v zemích obchodně-politického zájmu, kde není naplněn základní předpoklad přítomnosti dvaceti vystavovatelů v kategorii A, deseti vystavovatelů v kategorii B a týž počet vystavovatelů v kategorii C. Většinou se jedná o stánek MPO/MZV, případně kanceláře CzechTrade s možnostmi katalogové prezentace firem. MPO bude v tomto případě organizovat dopravu tiskových materiálů, které budou soustředěny do jeho skladu nejpozději dva měsíce před zahájením veletrhu. Kategorie E - finanční příspěvek na obchodně politické aktivity MPO organizátorovi propagačních akcí v zahraničí při příležitosti podnikatelských misí, které budou vedeny vedoucím představitelem MPO (tiskové konference, workshopy, setkání s podnikateli a podobně). Podmínky pro získání finančního příspěvku: * umístění loga oficiální účasti, předaného realizační firmou, na viditelném místě (nejlépe na límec) vlastní expozice * fyzická přítomnost vystavovatele pokračování na straně 38 dokončení ze strany 37 nebo jeho pověřeného zástupce na prezentačním stánku po celou dobu konání veletrhu * odeslání „Předběžné žádosti o poskytnutí finančního příspěvku na nájemné výstavní plochy na mezinárodním veletrhu“ na adresu MPO nejméně dva měsíce před zahájením veletrhu * vyplnění a odevzdání „Dotazníku pro vystavovatele“ řediteli účasti ihned po ukončení akce (v souladu s § 17 obchodního zákoníku uvést očekávané obchodní výsledky a zároveň připomínky, které by napomohly vyhodnotit celou akci a současně by sloužily ke zlepšení českých oficiálních prezentací). * na límci expozice musí být uveden název českého vystavovatele i v případě, že je v expozici společně se zahraničním partnerem * vystavovatel musí být schopen prokázat, že uhradil náklady za plochu své expozice (u kategorie C) * prezentované exponáty musí být výhradně české provenience v souladu s unijními pravidly o původu zboží (musí být dodržena minimální míra přidané hodnoty vyjádřená v procentech z konečné hodnoty zboží). Přijímání předběžných žádostí o poskytnutí finančního příspěvku na nájemné výstavní plochy na mezinárodním veletrhu a také nábor vystavovatelů na jednotlivé české oficiální účasti bude ukončeno nejpozději dva měsíce před zahájením veletrhu. Po této době vystavovatel ztrácí nárok na finanční příspěvek a účast na veletrhu či výstavě v rámci české expozice. Realizační firma předloží Důvodovou zprávu upřesňující architektonické ztvárnění expozice, rozmístění vystavovatelů a doprovodné aktivity nejpozději jeden měsíc před zahájením akce odboru strategie a kvality služeb MPO. Případné změny plynoucí z nových termínů jednotlivých veletrhů nebo operativního zařazení dalších akcí, eventuálně změny podmínek, budou zveřejněny na internetových stránkách ministerstva průmyslu a obchodu. Kontakt:** http://www.mpo.cz/

tel.: 224 062 145, 224 062 280, 224 062 518

e-mail: partl@mpo.cz, brozkova@mpo.cz, horakova@mpo.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče