Zásady organizování oficiálních zahraničních účastí

17. července 2006, 00:00 - admin
17. července 2006, 00:00

České oficiální účasti v roce 2006 a dalších letech se řídí novou koncepcí oficiálních účastí na mezinárodních veletrzích a výstavách. Vychází z více než desetiletých zkušeností organizací, které se v Česku podporou českého exportu zabývají.

České oficiální účasti v roce 2006 a dalších letech se řídí novou koncepcí oficiálních účastí na mezinárodních veletrzích a výstavách. Vychází z více než desetiletých zkušeností organizací, které se v Česku podporou českého exportu zabývají. Současně monitoruje aktuální vývoj v oblasti organizace veletrhů ve světě s přihlédnutím ke zkušenostem v ostatních zemích s vyspělou tržní ekonomikou. Nová koncepce není v rozporu s pravidly mezinárodního obchodu a směrnicemi Evropské unie.

Cíle koncepce:

* všechny aktivity na veletrzích směřovat k dalšímu zkvalitňování podpory exportu českých firem

* vytvořit výraznější partnerství státu s vystavovateli při poskytování komplexních služeb

* dosáhnout synergie aktivit všech zúčastněných subjektů podílejících se na podpoře exportu v České republice, kde významné místo zaujímají české zastupitelské úřady a obchodně-ekonomické útvary v zahraničí, CzechTrade a CzechInvest a jejich zahraniční kanceláře, Svaz průmyslu a dopravy, Hospodářská komora, oborové svazy a asociace, realizační firmy, ředitelé účastí, a to v celém procesu přípravy veletržních akcí, v průběhu a vyhodnocení účastí a zabezpečení follow up

* formou společných účastí umožnit firmám výhodnou participaci na veletržních akcích za minimálních nákladů

* zvýšení úrovně expozic s jednotnou vizuální prezentací České republiky

* posílení doprovodné propagace na českých oficiálních prezentacích umožňující v daleko větší míře zapojit vystavovatele do intenzivní prezentace během konání veletrhu

* zřízení Komise pro veletrhy a výstavy, která doporučuje zásadní řešení vybrané problematiky týkající se efektivní účasti Česka na veletrzích

* zkvalitnit společný informační systém o poskytovaných podporách státu pro české exportéry v oblasti veletrhů a výstav.

Kategorizace českých oficiálních účastí na mezinárodních veletrzích a výstavách v zahraničí:

Kategorie A - národní výstava (statut „země partner“, „země host“)

Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) poskytuje českým vystavovatelům plochu zdarma včetně základní stavby a označení národní expozice za předpokladu, že plocha nad 9 m2 u jednotlivých vystavovatelů bude určena pouze pro prezentaci exponátů. Vystavovatel hradí nadstandardní vybavení (vlastní grafika, vybavení nábytkem, vitríny, lednice atd.). Doprovodná propagace na úrovni státní prezentace je hrazena v plné výši MPO.

Základním předpokladem pro realizaci této formy prezentace je účast alespoň 20 českých firem.

Kategorie B - společná expozice České republiky (jednotná státní „otevřená“ prezentace)

MPO hradí nájem výstavní plochy, ale pouze úměrné počtu vystavovatelů. Rovněž hradí výstavbu „otevřené“ expozice včetně společného „zázemí“. V případě, že firma bude požadovat plochu větší než stanovený limit (devět metrů čtverečních), další náklady s tím spojené uhradí sama. Vystavovatel si rovněž hradí nadstandardní vybavení své expozice, tak jak je uvedeno v Kategorii A.

Doprovodnou propagaci zaměřenou na propagaci státu a především vystavovatelů hradí MPO (organizace workshopu, setkání s podnikateli a sdělovacími prostředky, kulaté stoly, průvodce expozicí a další tiskové propagační materiály).

Základním předpokladem pro realizaci této formy prezentace je účast alespoň 10 českých firem.

Kategorie C - individuální účast jednotlivých vystavovatelů v rámci oficiální prezentace

Jedná se především o specializované veletrhy a výstavy, kde jsou vystavovatelé rozděleni v halách výstavního areálu podle odvětví a není možné zorganizovat českou účast v jednom místě (jedná se o akce organizované zejména v Evropě).

S ohledem na platné unijní směrnice k poskytování „veřejné podpory“ nelze již zvýhodnit malé a střední firmy. Finanční příspěvek bude poskytován plošně všem vystavovatelům ve stejné výši 100 procent podle čisté výstavní plochy, maximálně do výše 75 tisíc korun na jednoho vystavovatele.

U této kategorie je třeba vzít v úvahu, že od 1. ledna 2006 je uplatňován systém „třikrát a dost“, což v praxi znamená, že vystavovatel, který se zúčastnil předmětného veletrhu, dostává od MPO finanční příspěvek pouze třikrát. Na internetových stránkách ministerstva bude zavedena a zpřístupněna evidence vystavovatelů na jednotlivých veletrzích spolu s výší poskytnutého příspěvku.

O finanční příspěvek si každý vystavovatel požádá u realizační firmy a současně zašle na MPO „Předběžnou žádost o poskytnutí finančního příspěvku na nájemné výstavní plochy na mezinárodním veletrhu“, která bude rovněž umístěna na internetových stránkách MPO.

Základním předpokladem pro realizaci této formy prezentace je účast alespoň 10 českých firem.

Kategorie D - informační kanceláře MPO a ministerstva zahraničních věcí (MZV) na mezinárodních veletrzích a výstavách v zahraničí

Jedná se o prezentace v zahraničí na mezinárodních veletrzích a výstavách v zemích obchodně-politického zájmu, kde není naplněn základní předpoklad přítomnosti dvaceti vystavovatelů v kategorii A, deseti vystavovatelů v kategorii B a rovněž deseti v kategorii C.

Většinou se jedná o stánek MPO/MZV, případně kanceláře CzechTrade s možnostmi katalogové prezentace firem.

MPO bude v tomto případě organizovat dopravu tiskových materiálů, které budou soustředěny do jeho skladu nejpozději 2 měsíce před zahájením veletrhu.

Kategorie E - finanční příspěvek na obchodně politické aktivity MPO organizátorovi propagačních akcí v zahraničí při příležitosti podnikatelských misí, které budou vedeny vedoucím představitelem MPO (tiskové konference, workshopy, setkání s podnikateli a podobně.) Podmínky pro získání státního finančního příspěvku

* umístění loga oficiální účasti, předaného realizační firmou, na viditelném místě (nejlépe na límec) vlastní expozice

* fyzická přítomnost vystavovatele nebo jeho pověřeného zástupce na stánku po celou dobu konání veletrhu

* odeslání „Předběžné žádosti o poskytnutí finančního příspěvku na nájemné výstavní plochy na mezinárodním veletrhu“ na adresu MPO (viz formulář) nejméně dva měsíce před zahájením veletrhu

* vyplnění a odevzdání „Dotazníku pro vystavovatele“ řediteli účasti ihned po ukončení akce (v souladu s § 17 obchodního zákoníku uvést očekávané obchodní výsledky a zároveň připomínky, které by napomohly vyhodnotit celou akci a současně by sloužily ke zlepšení českých oficiálních prezentací)

* na límci expozice musí být uveden název českého vystavovatele i v případě, že je v expozici společně se zahraničním partnerem

* vystavovatel musí být schopen prokázat, že uhradil náklady za plochu své expozice (u kategorie C)

* prezentované exponáty musí být výhradně české provenience v souladu s pravidly o původu zboží Evropské unie (musí být dodržena minimální míra přidané hodnoty vyjádřená v procentech z konečné hodnoty zboží).

V zájmu kvalitního zabezpečení jednotlivých českých oficiálních prezentací v zahraničí a vzájemného propojení jednotlivých subjektů účastnících se na zajištění oficiální prezentace bude ukončeno přijímání „Předběžných žádostí o poskytnutí finančního příspěvku na nájemné výstavní plochy na mezinárodním veletrhu a také nábor vystavovatelů na jednotlivé české oficiální účasti nejpozději dva měsíce před zahájením veletrhu. Po této době vystavovatel ztrácí nárok na finanční příspěvek a účast na veletrhu či výstavě v rámci české expozice. Realizační firma předloží důvodovou zprávu, upřesňující architektonické ztvárnění expozice, rozmístění vystavovatelů a doprovodné aktivity nejpozději jeden měsíc před zahájením akce odboru strategie a kvality služeb MPO.

Případné změny plynoucí z nových termínů jednotlivých veletrhů nebo operativního zařazení dalších akcí, eventuálně změny podmínek, budou zveřejněny na internetových stránkách ministerstva průmyslu a obchodu.

Kontakt: http://www.mpo.cz/

tel.: 224 062 145, 224 062 280, 224 062 518

e-mail: partl@mpo.cz

brozkova@mpo.cz

horakova@mpo.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče