Záruka v novém: Na co má zákazník právo?

18. února 2015, 11:29 - Jiří Matzner
18. února 2015, 11:29

Zajímalo by mě, jak je to v současnosti s reklamacemi a zárukou. Doslechl jsem se, že dvouletá záruční doba ze zákona zmizela, a rád bych věděl, na co má dnes zákazník právo. Jan M., Plzeň

Nový občanský zákoník řeší problematiku reklamací v rámci ustanovení týkajících se práv z vadného plnění. Záruka tak ze zákona zmizela pouze co do pojmenování. I dnes je samozřejmě spotřebitel v této oblasti chráněn a má právo na to, aby věc nebyla při převzetí vadná a aby měla ujednané vlastnosti. A pokud se vada vyskytne do dvou let od převzetí, má na výběr z několika možností. Jestliže k vyskytnutí vady na zboží dojde do půl roku od převzetí, má se za to, že zde byla již při převzetí, a podle její povahy má spotřebitel právo na výměnu zboží nebo jeho opravu, a pokud toto není možné, tak na slevu či vrácení peněz. U vad vyskytlých později v oné dvouleté lhůtě nově nerozhoduje, zda jsou opravitelné, kritériem je, jak velké porušení smlouvy vada představuje.

Ptejte se odborníků zadarmo:
Své dotazy ohledně podnikání nám můžete psát na email: svihel@mf.cz

U vad podstatných můžete požadovat odstoupení od smlouvy, slevu či výměnu za zboží bezvadné. Věci reklamujte bez zbytečného odkladu, a to v jakékoliv provozovně prodejce, případně přímo v servisu, je-li například v záručním listu uveden. Reklamaci musí být vždy přítomen odpovědný pracovník prodejce, který o reklamaci a způsobu jejího řešení vydá potvrzení. Doporučuje se uschovávat veškeré doklady o koupi výrobku, zákon je k reklamaci přímo nevyžaduje, věc však vždy urychlí a usnadní. O reklamaci musí prodejce rozhodnout neprodleně, v praxi do tří dnů, a na její vyřízení má pak dnů třicet. Potvrzení o vyřízení reklamace vydává prodejce opět písemně, pokud dojde k jejímu zamítnutí, je toto v potvrzení odůvodněno. Po vyřízení reklamace jste povinen si své zboží vyzvednout, v opačném případě může prodejce účtovat skladné. Kromě toho, co stanoví zákon, vám může prodejce poskytnout i záruku za jakost, tedy závazek, že po určitou dobu, případně i doživotně, bude věc způsobilá pro obvyklé užití a mít obvyklé vlastnosti, jinak za tyto vady prodejce odpovídá.

Autor je zakladatel advokátní kanceláře MATZNER et al

Přečtěte si i další odpovědi na dotazy čtenářů:

Složitá administrativa práce z domova

Co se změní v zákoníku práce?

Danění dlužné částky

Jak přilákat nájemníky?

Mohlo by vás zajímat

  • Jiří Strach: Nejsem kaskadér. Bál bych se vložit peníze…

  • Radomil Doležal z CzechTrade: Nejvíc náš těší, když…

  • Největší mýty o bolesti zad

  • Profesor Sameš: Porucha lícního nervu není legrace

  • Rekola mění dopravu v českých městech

  • Roman Šmucler: Češky jsou posedlé zvětšováním prsou

  • Vinař Pavel Chrást: Víno se v Česku předražuje

  • Finance.cz pozvaly klienty na curling

  • Adam Hazdra: Třetina lidí je v práci nespokojených

Hry pro příležitostné hráče