Záruka v novém: Na co má zákazník právo?

18. února 2015, 11:29 - Jiří Matzner
18. února 2015, 11:29

Zajímalo by mě, jak je to v současnosti s reklamacemi a zárukou. Doslechl jsem se, že dvouletá záruční doba ze zákona zmizela, a rád bych věděl, na co má dnes zákazník právo. Jan M., Plzeň

Nový občanský zákoník řeší problematiku reklamací v rámci ustanovení týkajících se práv z vadného plnění. Záruka tak ze zákona zmizela pouze co do pojmenování. I dnes je samozřejmě spotřebitel v této oblasti chráněn a má právo na to, aby věc nebyla při převzetí vadná a aby měla ujednané vlastnosti. A pokud se vada vyskytne do dvou let od převzetí, má na výběr z několika možností. Jestliže k vyskytnutí vady na zboží dojde do půl roku od převzetí, má se za to, že zde byla již při převzetí, a podle její povahy má spotřebitel právo na výměnu zboží nebo jeho opravu, a pokud toto není možné, tak na slevu či vrácení peněz. U vad vyskytlých později v oné dvouleté lhůtě nově nerozhoduje, zda jsou opravitelné, kritériem je, jak velké porušení smlouvy vada představuje.

Ptejte se odborníků zadarmo:
Své dotazy ohledně podnikání nám můžete psát na email: svihel@mf.cz

U vad podstatných můžete požadovat odstoupení od smlouvy, slevu či výměnu za zboží bezvadné. Věci reklamujte bez zbytečného odkladu, a to v jakékoliv provozovně prodejce, případně přímo v servisu, je-li například v záručním listu uveden. Reklamaci musí být vždy přítomen odpovědný pracovník prodejce, který o reklamaci a způsobu jejího řešení vydá potvrzení. Doporučuje se uschovávat veškeré doklady o koupi výrobku, zákon je k reklamaci přímo nevyžaduje, věc však vždy urychlí a usnadní. O reklamaci musí prodejce rozhodnout neprodleně, v praxi do tří dnů, a na její vyřízení má pak dnů třicet. Potvrzení o vyřízení reklamace vydává prodejce opět písemně, pokud dojde k jejímu zamítnutí, je toto v potvrzení odůvodněno. Po vyřízení reklamace jste povinen si své zboží vyzvednout, v opačném případě může prodejce účtovat skladné. Kromě toho, co stanoví zákon, vám může prodejce poskytnout i záruku za jakost, tedy závazek, že po určitou dobu, případně i doživotně, bude věc způsobilá pro obvyklé užití a mít obvyklé vlastnosti, jinak za tyto vady prodejce odpovídá.

Autor je zakladatel advokátní kanceláře MATZNER et al

Přečtěte si i další odpovědi na dotazy čtenářů:

Složitá administrativa práce z domova

Co se změní v zákoníku práce?

Danění dlužné částky

Jak přilákat nájemníky?

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Ve čtvrtek je svátek! Obchody zůstanou zavřené
Úsporné bydlení: do čeho investovat, abychom ušetřili
Nelíbí se vám na vysoké? Studium můžete ukončit, změnit nebo přerušit
Nová občanka rychle a bez problémů
Kdy máte v práci nárok na placené volno?
Auta
Ministr Ťok hraje mrtvého brouka. O přínosu měření na…
Volkswagen T-Roc dostal konečně údaje o motorech a v Německu už i ceny
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo je nejšílenější kombi na světě
Pět dobrých, ale nesmírně rizikových ojetin, které vás mohou stáhnout z kůže
Subaru S208 je rychlejší a ostřejší STI se silnějším motorem. U nás nebude
Technologie
Intel oficiálně představuje Coffee Lake. Parametry, ceny a novinky nových procesorů
Star Trek: Discovery si můžete vychutnat na Netflixu, a to i s klingonskými titulky
Doporučené PC sestavy: Poradíme, jaké komponenty vybrat
3D obraz jako z videohry. Canon vyvinul technologii, která vás při fotbalu dostane přímo na hřiště
Skype for Business nebude mít dlouhý život. Nahradí ho mladší Teams
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít