Záře žárovkového monopolu definitivně zhasla

14. dubna 2008, 00:00 - Libuše Frantová
14. dubna 2008, 00:00

TESLA HOLEŠOVICE - Ani monopol není zárukou úspěchu. Dokazuje to případ holešovické Tesly, která byla v socialistickém Československu monopolním výrobcem žárovek. Krachu firmy nezabránila privatizace ani úspěch na zahraničních trzích. Dnes se na místě rozlehlého objektu továrny v pražských Holešovicích plánuje výstavba mrakodrapů.

Před lety měl v Česku snad každý doma nějaký výrobek nesoucí značku Tesla. Ve velkém se i vyvážely. Teslu ve znaku mělo zboží od žárovek, přes rozhlasovou a televizní techniku až po letecké radary. Ale likvidací dříve státem podporovaného vývoje na počátku devadesátých let, rozbitím původního koncernu a ne vždy zdařilou privatizací jeho jednotlivých částí většina nových firem nesoucích jméno Tesla nakonec zkrachovala. V likvidaci skončily Tesla Votice, Praha-Strašnice, Kolín, Lanškroun, Rožnov, Hradec Králové, Valašské Meziříčí, Pardubice i řada dalších. Mezi nimi i Tesla Holešovice.

Vyhlídky byly slibné

Historii výroby žárovek i holešovické Tesly popsal Profit v devátém čísle roku 1993 v článku Úspory zajistí žárovka. „V třicátých letech se v Československu zabývalo výrobou žárovek nejméně dvanáct průmyslových závodů. Dnes je výrobce pouze jeden a jeho výrobky představují ucelenou řadu známých značek. Dodává nejen pod značkou Tesla, ale i dalších světoznámých firem. Právě díky zvyšování kvality a rozšiřování sortimentu se Tesle podařilo uspět na náročných trzích,“ psal optimisticky autor Milan Kramer.

V roce 1990 tehdejší ministerstvo strojírenství a elektrotechniky zrušilo státní podnik Tesla Holešovice a vložilo veškerý majetek do nově vzniklé akciové společnosti. Ale už tehdy se podnik začal potýkat s problémy, které nakonec vedly k jeho krachu. „Po zcela nevhodném zapojení Tesly Holešovice do koncernu Spotrebná elektronika Bratislava vznikla 1. prosince 1990 akciová společnost se stoprocentní majetkovou účastí státu. Ministerstvo průmyslu a obchodu dnes doporučuje privatizovat společnost formou veřejné soutěže pro české subjekty. Zájem má podnikový management. Chybí mu však 780 milionů korun, které podle požadavků bankovních ústavů je třeba nejdéle do čtyř let splatit. Pokud by se našla banka, která by poskytla nezbytný dlouhodobý úvěr na osm let, je prý reálné, aby noví vlastníci celou částku uhradili do stanoveného termínu,“ popisoval Profit.

Snahy udržet výrobu a zachránit firmu nebyly úplně bez vyhlídek. Podnik se začal zaměřovat na zvýšení exportu. „Koncem osmdesátých let byl stěžejním programem tehdejšího elektrotechnického průmyslu vývoj a výroba barevné obrazovky. Holešovická Tesla musela povinně odvést 100 milionů devizových korun ročně na realizaci tohoto záměru. Právě to donutilo výrazně zvýšit obrat a téměř 30 procent produkce exportovat. »Je to paradox, ale tyto úkoly, které jsme v druhé polovině osmdesátých let zabezpečovali, nás vedly k daleko vyšší intenzitě práce, než bylo tehdy zvykem,« konstatuje generální ředitel Ivan Kordač. Po založení akciové společnosti jsme začínali s asi 560 miliony korun úvěrů, dnešní zadluženost je 360 milionů korun. Při ročním obratu 1,2 miliardy korun vykazujeme zisk, který se i po rozsáhlých investicích vkládaných do ekologických programů pohybuje na úrovni 100 milionů korun,“ naznačuje nadějnou budoucnost autor článku.

HISTORIE ŽÁROVKY

Žárovku si patentoval v roce 1878 americký vynálezce a obchodník Thomas Alva Edison. Ale není jejím vynálezcem, tím je jeho předchůdce Heinrich Göbel. Jako datum vynalezení žárovky je často uváděn rok 1854. Aby mohlo elektrické světlo nahradit tehdy rozšířené plynové osvětlení, bylo třeba zajistit celou infrastrukturu. Elektrické osvětlení podnítilo elektrizaci měst. Mezi prvními zákazníky byly hotely. V posledních desetiletích se objevilo mnoho typů žárovek. Kvůli delší životnosti a lepší energetické účinnosti jsou už dnes klasické žárovky nahrazovány zářivkami nebo výbojkami, v budoucnu zřejmě úplně zmizí. Průkopníkem je v tomto směru Austrálie, která schválila zákaz prodeje tradičních žárovek od roku 2009. Do roku 2012 je chce zakázat i Kanada.

Nepomohl ani úspěšný export

„Problémy s tuzemským odbytem firma řešila především zvýšením exportu. Dnes vyváží až 60 procent své produkce, u některých druhů svítidel až 80 procent. Opatření byla přijata, i pokud jde o domácí trh. Pracovníci marketingu všech závodů (Praha, Ústí nad Labem, Brno, Králíky, Jablonec nad Nisou a Lenešice) začali objíždět stálé zákazníky s konkrétní nabídkou. Všechny závody otevřely vlastní prodejny a jejich ředitelé osobně zodpovídají za to, že v žádné z nich nechybí nabídka celého výrobního programu“, dodal Profit.

Firma si za hranicemi vedla poměrně úspěšně. „Zahraniční odběratelé požadují také příznivou cenu. Nabídka Tesly je o 10 až 20 procent nižší než konkurence. Tesla rozšiřuje spolupráci s firmou Osram. Dospělo se k tomu, že společná výroba je rozdělena podle sortimentu. Část zářivek vyrábí Tesla doma, část zahraniční partner. Toto řešení je oboustranně výhodné. Lze tak vyrábět v daleko větších sériích a levněji. Navíc i zákazník je spokojen – má širší, ucelenou nabídku,“ pokračoval Profit v popisování jednání tehdejšího vedení společnosti.

A nešetří chválou. „V minulých dvou letech uskutečnila Tesla řadu úsporných opatření. Zisk není dosahován výrazným zdražením výrobků, ale naopak zvyšováním objemů kvalitních výrobků za přijatelnou cenu. Výrazně se snížily všechny náklady. Klesl počet zaměstnanců, nedošlo však k omezení produkce. Díky vlastnímu vývoji a výrobě strojních zařízení se podařilo uvést do činnosti nové výrobní linky. Řadu činností začala Tesla zabezpečovat smluvně prostřednictvím jiných firem. Například stavební a údržbářské práce, autodopravu nebo úklid. Ukazuje se, že se to v konečném efektu vyplácí.“

Dluhy přerostly přes hlavu

Ale žádné úsilí nepomohlo, dluhy firmě přerostly přes hlavu. V roce 1998 byla akciová společnost přejmenována na Teslamp Holešovice a za dva roky byl na ni vyhlášen konkurz. Český trh se žárovkami ovládly dvě firmy – německé společnosti Narva a Osram. Druhá jmenovaná začala v roce 1994 v Česku žárovky prodávat a od roku 2000 i vyrábět. Osram se přitom do Česka pouze vrátil. Firma už v roce 1919 vyráběla žárovky nejen v Berlíně, ale i v Čechách. Po druhé světové válce však byly kapacity německé firmy zestátněny a staly se tak součástí národního podniku Tesla.

Areál společnosti Teslamp Holešovice byl prodán v roce 2004 ve dvou dražbách: menší část se vydražila za 125 milionů korun, větší část areálu se prodala za 205 milionů korun.

Pozemky bývalé Tesly v Holešovicích získala skupina J&T z konkurzní podstaty. Na místě, kde se v minulosti vyráběly žárovky, plánuje postavit mrakodrapy s názvem Tower City Holešovice. Celý záměr v hodnotě čtyř miliard korun zahrnuje sto tisíc metrů čtverečních nových administrativních, obchodních a rezidenčních ploch, nejméně třetinu projektu by měly tvořit byty.

Stavět se však zřejmě tak rychle nezačne. Výstavbu mrakodrapů zbrzdí možná stejně jako v případě plánů ECM na pražském Pankráci protesty odpůrců výškových budov.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče