Zapomeňte na vlastní značku

20. června 2005, 00:00 - DANA RYBÁKOVÁ
20. června 2005, 00:00

DODÁVKY PRO ZAHRANIČNÍ ŘETĚZCE Privátní značky - tak se říká zboží nabízenému nikoli pod skutečnými značkami výrobce, ale pod jménem určitého obchodního řetězce. Pro české firmy je taková forma prodeje jednou z možností jak se dostat na zahraniční trhy.

DODÁVKY PRO ZAHRANIČNÍ ŘETĚZCE Privátní značky - tak se říká zboží nabízenému nikoli pod skutečnými značkami výrobce, ale pod jménem určitého obchodního řetězce. Pro české firmy je taková forma prodeje jednou z možností jak se dostat na zahraniční trhy. Dvě haly nabité vystavovateli, kteří chtějí prodávat část své produkce pod privátními značkami, a nákupčími, kteří shánějí nové kontakty. Tak se dá stručně charakterizovat veletrh World of Private Label, který se před několika dny uskutečnil v nizozemském Amsterdamu. Jedná se o největší setkání zaměřené výhradně na odbornou veřejnost z řad nadnárodních řetězců, velkoobchodů a výrobců Privátní značky dávno nejsou nic neznámého ani na tuzemském trhu, v zahraničí jsou však zatím stále ještě rozšířenější než v Česku. Na produkty různých výrobců nabízených pod značkami jednotlivých super- či hypermarketů připadá například ve Velké Británii 41 procent maloobchodních tržeb, v Nizozemsku 38 procent a vNěmecku 35 procent. V Česku mají přibližně patnáctiprocentní podíl. Producenti pod vlajkami velkých obchodních řetězců ale stále hledají další odběratele a nové trhy. I proto se letošního ročníku veletrhu zúčastnilo přes 1500 společností z více než 60 zemí světa. Nechybělo ani 44 firem z České republiky, nabízejících jak potravinářské, tak i nepotravinářské produkty. ÚPLNĚ JINÝ VELETRH

Česká společnost Leros se letošního amsterdamského setkání zúčastnila poprvé. V produkci pod privátní značkou to však žádný nováček není. Už několik let takto dodává čaje pro tuzemské řetězce Tesco a Delvita. „Čaje jsme pro ně nejdříve dodávali pod naší vlastní značkou. Pak nás oslovili, abychom pro ně dodávali také pod jejich privátní značkou,“ říká Hana Votánková z Lerosu.

Amsterdamský veletrh je podle jejích slov zcela jiný, než jaké dosud zažila. „Ostatní veletrhy jsou pro všechny výrobce. Zato na World of Private Label narazím na jiného klienta -na osoby zodpovědné za nákup privátních značek,“ vysvětluje Votánková. V čem se amsterdamský veletrh liší? Například stánky jednotlivých firem jsou menší, zato koncentrace nákupčích - tedy potenciálních zákazníků -je tu obrovská.

„V tomto směru je to snad nejlepší veletrh, jaký jsem kdy zažil,“ potvrzuje také Vladimír Polášek z firmy Vitar, která produkuje vitaminy a doplňky stravy. I jeho firma se amsterdamského setkání letos zúčastnila poprvé. Polášek nečeká, že si odtud poveze hotové kontrakty, nicméně od účasti očekává posílení exportních aktivit. „Nákupčí si nás očíhnou a na jednání se staví třeba až v příštím roce. Rozhodně sem pojedeme znova,“ dodává. Výroba pod privátní značkou nyní tvoří přibližně čtvrtinu obratu Vitaru.

PRIVÁTNÍ ZNAČKA POOTEVŘE DVEŘE

Některé české firmy přijely na veletrh World of Private Label už poněkolikáté. Například výrobce paštik Hamé navštívil nizozemskou akci už počtvrté. Podle slov vývozního ředitele Bohumila Vráblíka to vždy přineslo firmě úspěch. „Od účasti si slibujeme, že uspějeme v tendrech mezinárodních řetězců, které sahají i do východní Evropy,“ říká Vráblík. Hamé nyní v tuzemsku vyrábí privátní značky pro Tesco a Delvitu. Vedle toho proniká na zahraniční trhy i se svou vlastní značkou. A do ciziny neexpanduje pouze obchodně, ale také výrobně. V Rusku vyrábí paštiky už přes rok a více než tři měsíce běží produkce Hamé také v Rumunsku.

Privátní značka představuje podle Vráblíka ideální start pro dodavatele, kterého řetězec nechce pustit na regály s jeho vlastní značkou. „Začnete tedy s privátní. Vnímají vás pak jinak. Jste víceméně jejich domácí dodavatel, tím pádem vám umožní širší pozici na regále. Privátní značka znamená jakési otevření pozic na řetězci,“ shrnuje Vráblík a dodává konkrétní příklad: „Vyhráli jsme tendr a stali se dodavatelem privátní značky paštik ARO pro Metro v Maďarsku. Tím pádem jsme si otevřeli dveře na celý tamní trh, uvedli jsme další výrobky a založili dceřinou společnost. Protože dodáváme ARO, měli jsme snadnější vstup do dalších řetězců,“ říká.

STÁT POMŮŽE, ALE JDE TO I BEZ NĚJ

Zájemci o účast na amsterdamském veletrhu mohli využít státní podpory. V posledních třech letech přispívá Česká agentura na podporu obchodu CzechTrade firmám na výstavní plochu až 100 tisíci korunami. Letos navíc CzechTrade spolu s ministerstvem průmyslu a obchodu zajistil v předvečer veletrhu seminář, který měl českým firmám pomoci připravit se na jednání.

Právě dotace na výstavní plochu hrají v některých případech důležitou roli při rozhodování o účasti. Jsou však i společnosti, které by se nizozemské akce zúčastnily i bez přispění státu.

Patří k nim například producent vlasové kosmetiky, firma Lybar. „Jsme tu počtvrté. Poprvé jsme se zúčastnili bez podpory státu a hned jsme udělali nějaké kontakty, z nich se některé i zrealizovaly. Rok od roku nás nákupčí víc vyhledávají, znají naše jméno,“ říká Alexej Vítek z Lybaru. Firma dodává privátní značky už třináct let, tato produkce pro ni představuje tři čtvrtiny výroby (zbytek tvoří zboží pod vlastním jménem Lybaru).

Získat privátní značku je podle Vítka vždy běh na dlouhou trať a souvisí to i s účastí firmy na veletrhu. „První rok šlo v podstatě o věc náhody, kdo se na našem stánku stavil. Druhý rok už to bylo lepší. Díky našemu zviditelnění se - jak účastí v Amsterdamu, tak konkrétními dodávkami pro různé řetězce - na nás obrací stále víc potenciálních klientů. Daří se nám i rozšiřovat spolupráci s těmi stávajícími,“ uzavírá. *

KLADY A ZÁPORY PRIVÁTNÍCH ZNAČEK PRO DODAVATELE: otevření nových trhů, vyšší možnosti odbytu, úspory za reklamu vlastní značky PRO SPOTŘEBITELE: často srovnatelná kvalita za nižší cenu PRO DODAVATELE:** nedochází k budování vlastní značky, při ztrátě odběratele pak firma začíná od nuly PRO SPOTŘEBITELE: méně údajů o kvalitě a konkrétním výrobci

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče