Zaměstnanci slovenského Volkswagenu stávkují, chtějí víc peněz

20. června, 19:37 - čtk
20. června, 19:37

Zaměstnanci slovenského závodu německé automobilky Volkswagen dnes vstoupili do časově neomezené stávky. Odhadem několik tisíc pracovníků se ráno shromáždilo u továrny, kde transparenty a pískotem dávali najevo nesouhlas s odmítavým postojem vedení závodu k požadavkům na výraznější zvýšení mezd dělníků. Protest částečně ochromil produkci továrny, jejíž vedení dnes odmítlo vylepšit dřívější nabídku ohledně zvyšování platů.

Jde o vůbec první stávku ve slovenské divizi Volkswagenu od jejího založení v roce 1991 a o jeden z největších protestů svého druhu v novodobé historii Slovenska. Bratislavská továrna se zaměřuje na výrobu sportovně-užitkových vozidel (SUV) a malých aut včetně vozů značky Škoda Citigo.

Zaměstnanci přišli na shromáždění s transparenty, na nichž byly nápisy jako „Neponižujte nás“, „Jsme součástí koncernu“ anebo „Vy pro nás minimum, my pro vás maximum“. V protestu je přišli podpořit i zástupci odborů z české společnosti Škoda Auto, která také patří do koncernu Volkswagen.

Platy přesahuji průměrnou mzdu

Odbory slovenské divize Volkswagenu neuspěly u vedení firmy s požadavkem na zvýšení platů pro více než 12 tisíc zaměstnanců firmy o 16 procent a naopak odmítly nabídku zaměstnavatele na postupné zvýšení mezd o 8,9 procenta. Průměrný měsíční plat pracovníků firmy bez zahrnutí platů managementu a po započítání příspěvků a bonusů činí 1800 eur (47 160 korun), tedy zhruba dvojnásobek průměrné mzdy na Slovensku.

Odborový předák Zoroslav Smolinský novinářům řekl, že odbory jsou připraveny stávkovat nejméně do konce týdne a pokračovat v nespecifikovaných akcích až do zahájení celozávodní dovolené, která je ve slovenském Volkswagenu naplánována na začátek července.

„Hodnoty vyrábějí zaměstnanci a pokud vedení společnosti nechce naslouchat zaměstnancům, tak nemáme žádnou jinou možnost, jak projevit svou vůli,“ řekl Smolinský, jenž loni opustil zavedenou odborovou organizaci Kovo a stál u vzniku Moderních odborů, do nichž pak vstoupila většina zaměstnanců slovenského Volkswagenu. Smolinský dodal, že odbory jsou připraveny s vedením firmy dál jednat a dospět ke kompromisu.


Přečtěte si o výsledcích koncernu:

Českému dovozci koncernu Volkswagen klesl zisk na 530 milionů


„Na Slovensku platíme nejvyšší mzdy v rámci visegrádské skupiny (Česko, Slovensko, Polsko a Maďarsko). Jsme na stejné úrovni jako v Portugalsku a Španělsku,“ řekl předseda představenstva společnosti Volkswagen Slovakia Ralf Sacht. Dopady stávky na produkci závodu, který loni vyrobil téměř 389 tisíc vozidel, Sacht neuvedl.

Stávka ochromila produkci sportovně-užitkových vozidel, například vozů Audi Q7 a Volkswagen Touareg. Továrna před polednem informovala, že díky organizačním změnám i během stávky vyrábí malá vozidla, mezi které kromě vozů Škoda Citigo patří také vozy Seat Mii a Volkswagen up!. Bez omezení podle mluvčí společnosti Lucie Kovarovičové Makayové pokračuje produkce v nástrojárně ve Stupavě a v závodě v Martině na severu Slovenska, kde Volkswagen vyrábí součástky. Podle odborů se do stávky nemohli zapojit například zaměstnanci, kteří ve firmě pracují prostřednictvím pracovních agentur.

Slovenská policie vpodvečer kvůli pyrotechnické prohlídce nařídila evakuaci závodu. Učinila tak poté, co někdo na tísňovou linku ohlásil uložení bomby v jedné z hal automobilky. Podobná oznámení prověřovala policie v uplynulých dnech na různých místech země hned několikrát, ani v jednom případě výbušnina nalezena nebyla.

Vedení továrny odpoledne před novináři zopakovalo svou dřívější nabídku ohledně zvýšení platů zaměstnanců postupně až o téměř devět procent a uvedlo, že na řadě jsou nyní odbory.

Chybějí pracovní síly

Odbory vyhlásily stávku v době, kdy si zaměstnavatelé na Slovensku stěžují na nedostatek kvalifikované pracovní síly a kdy zaměstnávají nejvíce cizinců od světové hospodářské krize. Například slovenský Volkswagen loni angažoval 550 pracovníků ze sesterského závodu Audi Hungaria v maďarském Györu.

Ekonomové slovenského ministerstva financí spočítali, že případný dvanáctidenní výpadek produkce ve slovenském Volkswagenu by znamenal dopad na celou ekonomiku ve výši 0,1 procenta hrubého domácího produktu (HDP).

Automobilový průmysl je jedním z tahounů slovenské ekonomiky. V zemi montují vozidla také automobilky PSA a Kia Motors, závod Volkswagenu je z hlediska produkce největší. Novou továrnu v zemi staví automobilka Jaguar Land Rover.

Přečtěte si o dění kolem Volkswagenu:

Volkswagen nabídne dodatečnou záruku na auta dotčená aférou dieselgate

Vlastník Volkswagenu je vyšetřován kvůli manipulacím s akciovým trhem


Mohlo by vás zajímat

Finance
Kde vám zítra za vysvědčení dají slevu nebo dárek?
Kolik si koupíte za 1000 Kč na dovolené v Turecku nebo v Chorvatsku?
10 věcí, které by měl OSVČ znát o placení zdravotního pojištění
Hypotéky jsou více regulované a dražší, přesto zájem o ně roste
Co je třeba mít při silniční kontrole u sebe, abyste nedostali pokutu?
Auta
Dopravní nehoda v zahraničí: Jak získat odškodnění?
Pět lákavých ojetin, které vás ale nechají někde stát
Opel začal přijímat objednávky na Insignii Country Tourer a Exclusive. Český trh si ještě počká
BMW X5 M a X6 M přicházejí v absolutně černé edici Black Fire
Lada ukázala sériovou Vestu SW a Vestu Cross. Nová kombi vypadají opravdu dobře
Technologie
Laserový projektor od Xiaomi vykouzlí 150palcový obraz jen 50 cm od stěny
NAND Flash se zápisem QLC je skutečností. Toshiba ji začíná vyrábět, jeden čip má 96 GB
Virtuál Kaktus zruší FB zdarma i zpomalené surfování. Data ale budou levnější
Další grafiky s čipy Vega: Radeon Pro WX 9100 a možná první nález Vegy 11 s HBM2
Google News po letech v novém. Zpřehledňuje orientaci v obsahu členěním do karet
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít