Žaluda: V Česku je nutné mít vysokorychlostní železnici

19. května 2011, 14:25 - MediaFax
19. května 2011, 14:25

Je nutné přijmout co nejdříve rozhodnutí, které povede k vybudování vysokorychlostní železnice v České republice. Uvedl to ve čtvrtek na konferenci "Vysokorychlostní železnice 2011 – důvody a přínosy" v Praze šéf Českých drah Petr Žaluda.

Foto: Profimedia.cz

Podle předsedy představenstva a generálního ředitele Českých drah Petra Žaludy není možné, aby Česká republika neudělala vše pro to, aby se stala součástí transevropské vysokorychlostní železniční sítě.

Dobře zvolená síť vysokorychlostních tratí podle Žaludy bude znamenat pro Českou republiku nejen zásadní zrychlení mezistátní dopravy a přiblížení českých měst evropským hospodářským centrům, ale i zásadní zrychlení dopravy v regionech a renesanci regionální dopravy. Ze stavby nových tratí tak budou profitovat i obyvatelé regionů, kterými budou vysokorychlostní železnice vést.

Je velmi nutné co nejdříve rozhodnout o investicích do vysokorychlostních tratí, a to zejména proto, abychom se připojili na tu evropskou síť. Jinak se Česká republika stane skanzenem s regionální železniční dopravou a ta mezinárodní nás bude jen objíždět. Omezili bychom se tak totiž jen na lokální dopravu na železnici,“ varoval Žaluda.

Podle něj existují úvahy, jak Českou republiku obejít. “Modelově se může stát, že z Berlína do Vídně se bude jezdit přes Norimberk, a ne přes Prahu, protože to bude podstatně kratší. To by byl pro nás velký problém, protože ta doprava by Českou republiku v podstatě obešla,“ uvedl pro agenturu Mediafax Žaluda.

Pro tu evropskou vysokorychlostní síť se podle Žaludy nabízí například trať Praha – Brno, která je naprosto klíčovým dopravním uzlem. Navíc by se vybudováním právě této vysokorychlostní tratě podle něj zásadně ulehčilo dálnici D1. “Náklady na kilometr vysokorychlostní tratě jsou zhruba stejné jako u dálnic, tedy 500 až 600 milionů korun za kilometr,“ připomněl Žaluda. Podle ředitele oddělení osobní přepravy Mezinárodní železniční unie (UIC) Ignacia Barrona se dají považovat za vysokorychlostní železnice takové tratě, na nichž se jezdí rychlostí 250 kilometrů za hodinu a vyšší.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kde vám zítra za vysvědčení dají slevu nebo dárek?
Kolik si koupíte za 1000 Kč na dovolené v Turecku nebo v Chorvatsku?
10 věcí, které by měl OSVČ znát o placení zdravotního pojištění
Hypotéky jsou více regulované a dražší, přesto zájem o ně roste
Co je třeba mít při silniční kontrole u sebe, abyste nedostali pokutu?
Auta
Pět lákavých ojetin, které vás ale nechají někde stát
Opel začal přijímat objednávky na Insignii Country Tourer a Exclusive. Český trh si ještě počká
BMW X5 M a X6 M přicházejí v absolutně černé edici Black Fire
Lada ukázala sériovou Vestu SW a Vestu Cross. Nová kombi vypadají opravdu dobře
Mapy.cz potkala největší změna za 10 let. Takhle teď vypadají
Technologie
Virtuál Kaktus zruší FB zdarma i zpomalené surfování. Data ale budou levnější
Další grafiky s čipy Vega: Radeon Pro WX 9100 a možná první nález Vegy 11 s HBM2
Google News po letech v novém. Zpřehledňuje orientaci v obsahu členěním do karet
Microsoft uvolnil dávku oprav pro Windows, které se někteří smí vyhnout
Další kousek skládačky. Amazon spustil český Markeplace
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít