Žaluda: V Česku je nutné mít vysokorychlostní železnici

19. května 2011, 14:25 - MediaFax
19. května 2011, 14:25

Je nutné přijmout co nejdříve rozhodnutí, které povede k vybudování vysokorychlostní železnice v České republice. Uvedl to ve čtvrtek na konferenci "Vysokorychlostní železnice 2011 – důvody a přínosy" v Praze šéf Českých drah Petr Žaluda.

Foto: Profimedia.cz

Podle předsedy představenstva a generálního ředitele Českých drah Petra Žaludy není možné, aby Česká republika neudělala vše pro to, aby se stala součástí transevropské vysokorychlostní železniční sítě.

Dobře zvolená síť vysokorychlostních tratí podle Žaludy bude znamenat pro Českou republiku nejen zásadní zrychlení mezistátní dopravy a přiblížení českých měst evropským hospodářským centrům, ale i zásadní zrychlení dopravy v regionech a renesanci regionální dopravy. Ze stavby nových tratí tak budou profitovat i obyvatelé regionů, kterými budou vysokorychlostní železnice vést.

Je velmi nutné co nejdříve rozhodnout o investicích do vysokorychlostních tratí, a to zejména proto, abychom se připojili na tu evropskou síť. Jinak se Česká republika stane skanzenem s regionální železniční dopravou a ta mezinárodní nás bude jen objíždět. Omezili bychom se tak totiž jen na lokální dopravu na železnici,“ varoval Žaluda.

Podle něj existují úvahy, jak Českou republiku obejít. “Modelově se může stát, že z Berlína do Vídně se bude jezdit přes Norimberk, a ne přes Prahu, protože to bude podstatně kratší. To by byl pro nás velký problém, protože ta doprava by Českou republiku v podstatě obešla,“ uvedl pro agenturu Mediafax Žaluda.

Pro tu evropskou vysokorychlostní síť se podle Žaludy nabízí například trať Praha – Brno, která je naprosto klíčovým dopravním uzlem. Navíc by se vybudováním právě této vysokorychlostní tratě podle něj zásadně ulehčilo dálnici D1. “Náklady na kilometr vysokorychlostní tratě jsou zhruba stejné jako u dálnic, tedy 500 až 600 milionů korun za kilometr,“ připomněl Žaluda. Podle ředitele oddělení osobní přepravy Mezinárodní železniční unie (UIC) Ignacia Barrona se dají považovat za vysokorychlostní železnice takové tratě, na nichž se jezdí rychlostí 250 kilometrů za hodinu a vyšší.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Dotace na fotovoltaiku: Od září až 150 tisíc korun na větší systémy
5 aplikací, které vás ochrání před otravnými telefonáty z call centra
Jak mohou soukromé kuřácké kluby a spolky zničit restaurace, hospody i jejich majitele
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Auta
Po Golfu dostal facelift i Volkswagen Golf Sportsvan.…
Další nádherná klasika na scéně. Gunther Werks představuje znovuzrozené Porsche 993
Když máte peníze, automobilky vám vyrobí opravdu cokoliv. Zde je důkaz
Mercedes-Maybach 6 Cabriolet ukazuje, jak budou vypadat superluxusní elektromobily
Test na pondělí: BMW M550i xDrive M Performance
Technologie
Ryzeny Mobile pro notebooky mají integrovanou grafiku „Vega 8“ nebo „Vega 10“
QLED netáhne tak, jak by Samsung chtěl. Špičkové TV proto zlevňuje až o 25 000 Kč
ABBYY FineReader 14: zaostřeno na PDF (vyzkoušeno)
Microsoft dosáhl milníku. Hlas rozpozná stejně dobře jako člověk
Netflix odmítl zaplatit další sezónu seriálu. Produkci Sense8 nabídl pornoweb
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít