Zákon o veřejné dopravě: soukromí dopravci dostanou šanci

24. dubna 2009, 00:00 - Tomáš Johánek
24. dubna 2009, 00:00

Jedním z velkých restů ministerstva dopravy pod vedením odstupujícího ministra Petra Bendla a jeho předchůdce Aleše Řebíčka je neexistence zákona o veřejné dopravě. Jeho přijetí očekávají zejména soukromí dopravci, protože jim umožní zejména na železnici lépe konkurovat dosavadnímu monopolu Českých drah.

Autor: ČD

Ministerstvo dopravy podle informací odstupujícího ministra Petra Bendla už finalizuje práce na novém zákonu o veřejné dopravě. Ten má zavést povinnost pro stát a kraje vypisovat tendry na dopravu hrazenou z veřejných peněz. Vítězným firmám dá podnikatelskou jistotu v podobě dlouhodobých smluv. Právě dlouhodobé smlouvy umožní soukromým dopravcům, zejména na železnici, investovat do svého vozového parku.

„Dnes se uzavírají smlouvy obvykle na jeden rok, což prakticky znemožňuje soukromým dopravcům investovat peníze do lokomotiv a vagonů,“ říká předseda představenstva Sdružení železničních společností Jiří Mužík. Povinnost zorganizovat soutěž bude mít veřejná správa v autobusové dopravě. Na železnici může uzavřít smlouvu s dopravcem přímo, pokud neprojeví zájem více firem. V takovém případě bude moci kraj či stát kdykoliv vyjmout z platnosti smlouvy balík linek či tratí a vypsat novou soutěž, pokud se objeví další zájemce.

Soukromníci se dostanou i k rychlíkům

Ministerstvo dopravy například v rámci jediné objednávky rychlíkových spojů platí Českým drahám ročně 3,3 miliardy korun. Objednávka je vždy na rok. Podle Ondřeje Michalčíka z odboru veřejné dopravy rezortu dopravy by se v budoucnu měly rychlíky objednávat v deseti až patnácti balíčkách. „Naše představa je desetiletá smlouva,“ uvedl Michalčík.

Podle evropského nařízení nesmí jít u autobusové dopravy o smlouvy delší než deset let, u železniční dopravy je limitem 15 let. „Díky dlouhodobým smlouvám získají dopravci jistotu, že jejich investice nebudou za rok za dva ohroženy, a objednatelé jsou zároveň vedeni k tomu, aby nemysleli v horizontu jediného roku, ale dlouhodobě,“ zdůrazňuje ministr Bendl.

Dopravci musejí respektovat standardy

Další novinkou, se kterou počítá zákon o veřejné dopravě, je stanovení nepřekročitelných standardů ve smlouvách mezi dopravci a objednateli dopravy. „Bude například jasně stanoveno, že vozidlo musí mít místa pro přepravu dětských kočárků, místa pro cestující se zdravotním postižením, místa pro vodicí psy nebo stanovený poměr bezbariérových vozidel. Vymezí také přesněji kompetence mezi státem, kraji a obcemi,“ říká ministr dopravy. Na zákoně o veřejné dopravě se pracuje již několik let, jeho přijetí sliboval už exministr Řebíček. Podle Bendla by návrh zákona měl být definitivně hotov do poloviny letošního roku, pokud pak projde oběma komorami parlamentu, plánuje se jeho účinnost od 1. ledna 2010.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak se rychle a snadno zorientovat v německých volbách
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Je libo hypotéka se slevou?
Konec kvót na cukr - hrozba, nebo příležitost pro naše cukrovary?
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Auta
Peugeot 208, 2008 a příbuzné Citroëny dostanou do dvou let…
Porsche 911 GT2 RS údajně zajede Nordschleife pod sedm minut
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Kviz: Poznáte tato známá americká auta?
Chystá se další velký sportovní sedan. Lexus už brzy ukáže LS F s výkonem 600 koní
Technologie
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Windows 10 Insider Preview build 16296 opravuje drobné chyby. Pozor na jazykové balíčky
Cnews FM: Náhrada za reklamy a podivné počty Microsoftu [podcast]
GPU Vega 11 by mohlo mít 2048 shaderů, AMD s ním prý chystá Radeony RX Vega 32 a 28
Intel prý chystá už i dvoujádrové Kaby Lake-X, extrémní Core i3 pro platformu X299
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít