Zákon o veřejné dopravě: soukromí dopravci dostanou šanci

24. dubna 2009, 00:00 - Tomáš Johánek
24. dubna 2009, 00:00

Jedním z velkých restů ministerstva dopravy pod vedením odstupujícího ministra Petra Bendla a jeho předchůdce Aleše Řebíčka je neexistence zákona o veřejné dopravě. Jeho přijetí očekávají zejména soukromí dopravci, protože jim umožní zejména na železnici lépe konkurovat dosavadnímu monopolu Českých drah.

Autor: ČD

Ministerstvo dopravy podle informací odstupujícího ministra Petra Bendla už finalizuje práce na novém zákonu o veřejné dopravě. Ten má zavést povinnost pro stát a kraje vypisovat tendry na dopravu hrazenou z veřejných peněz. Vítězným firmám dá podnikatelskou jistotu v podobě dlouhodobých smluv. Právě dlouhodobé smlouvy umožní soukromým dopravcům, zejména na železnici, investovat do svého vozového parku.

„Dnes se uzavírají smlouvy obvykle na jeden rok, což prakticky znemožňuje soukromým dopravcům investovat peníze do lokomotiv a vagonů,“ říká předseda představenstva Sdružení železničních společností Jiří Mužík. Povinnost zorganizovat soutěž bude mít veřejná správa v autobusové dopravě. Na železnici může uzavřít smlouvu s dopravcem přímo, pokud neprojeví zájem více firem. V takovém případě bude moci kraj či stát kdykoliv vyjmout z platnosti smlouvy balík linek či tratí a vypsat novou soutěž, pokud se objeví další zájemce.

Soukromníci se dostanou i k rychlíkům

Ministerstvo dopravy například v rámci jediné objednávky rychlíkových spojů platí Českým drahám ročně 3,3 miliardy korun. Objednávka je vždy na rok. Podle Ondřeje Michalčíka z odboru veřejné dopravy rezortu dopravy by se v budoucnu měly rychlíky objednávat v deseti až patnácti balíčkách. „Naše představa je desetiletá smlouva,“ uvedl Michalčík.

Podle evropského nařízení nesmí jít u autobusové dopravy o smlouvy delší než deset let, u železniční dopravy je limitem 15 let. „Díky dlouhodobým smlouvám získají dopravci jistotu, že jejich investice nebudou za rok za dva ohroženy, a objednatelé jsou zároveň vedeni k tomu, aby nemysleli v horizontu jediného roku, ale dlouhodobě,“ zdůrazňuje ministr Bendl.

Dopravci musejí respektovat standardy

Další novinkou, se kterou počítá zákon o veřejné dopravě, je stanovení nepřekročitelných standardů ve smlouvách mezi dopravci a objednateli dopravy. „Bude například jasně stanoveno, že vozidlo musí mít místa pro přepravu dětských kočárků, místa pro cestující se zdravotním postižením, místa pro vodicí psy nebo stanovený poměr bezbariérových vozidel. Vymezí také přesněji kompetence mezi státem, kraji a obcemi,“ říká ministr dopravy. Na zákoně o veřejné dopravě se pracuje již několik let, jeho přijetí sliboval už exministr Řebíček. Podle Bendla by návrh zákona měl být definitivně hotov do poloviny letošního roku, pokud pak projde oběma komorami parlamentu, plánuje se jeho účinnost od 1. ledna 2010.

Mohlo by vás zajímat

Další videa z Euro TV
  • Jiří Grund: Za předražené ceny mobilních tarifů mohou…

  • Firma s hypotékami za 22 miliard

  • Nejnadějnější český export: STRV vyvíjí z Prahy aplikace…

  • Petr Zahradník v Euro TV: Evropa se změní, brzo a hodně

  • Martin Komárek: Už nebudu klukem z plakátu

  • Jiří Strach: Nejsem kaskadér. Bál bych se vložit peníze…

  • Radomil Doležal z CzechTrade: Nejvíc náš těší, když…

  • Největší mýty o bolesti zad

  • Profesor Sameš: Porucha lícního nervu není legrace

Hry pro příležitostné hráče
Zavřít