Article, show

Zákon o veřejné dopravě: soukromí dopravci dostanou šanci

24. dubna 2009, 00:00 - Tomáš Johánek
24. dubna 2009, 00:00

Jedním z velkých restů ministerstva dopravy pod vedením odstupujícího ministra Petra Bendla a jeho předchůdce Aleše Řebíčka je neexistence zákona o veřejné dopravě. Jeho přijetí očekávají zejména soukromí dopravci, protože jim umožní zejména na železnici lépe konkurovat dosavadnímu monopolu Českých drah.

Autor: ČD

Ministerstvo dopravy podle informací odstupujícího ministra Petra Bendla už finalizuje práce na novém zákonu o veřejné dopravě. Ten má zavést povinnost pro stát a kraje vypisovat tendry na dopravu hrazenou z veřejných peněz. Vítězným firmám dá podnikatelskou jistotu v podobě dlouhodobých smluv. Právě dlouhodobé smlouvy umožní soukromým dopravcům, zejména na železnici, investovat do svého vozového parku.

„Dnes se uzavírají smlouvy obvykle na jeden rok, což prakticky znemožňuje soukromým dopravcům investovat peníze do lokomotiv a vagonů,“ říká předseda představenstva Sdružení železničních společností Jiří Mužík. Povinnost zorganizovat soutěž bude mít veřejná správa v autobusové dopravě. Na železnici může uzavřít smlouvu s dopravcem přímo, pokud neprojeví zájem více firem. V takovém případě bude moci kraj či stát kdykoliv vyjmout z platnosti smlouvy balík linek či tratí a vypsat novou soutěž, pokud se objeví další zájemce.

Soukromníci se dostanou i k rychlíkům

Ministerstvo dopravy například v rámci jediné objednávky rychlíkových spojů platí Českým drahám ročně 3,3 miliardy korun. Objednávka je vždy na rok. Podle Ondřeje Michalčíka z odboru veřejné dopravy rezortu dopravy by se v budoucnu měly rychlíky objednávat v deseti až patnácti balíčkách. „Naše představa je desetiletá smlouva,“ uvedl Michalčík.

Podle evropského nařízení nesmí jít u autobusové dopravy o smlouvy delší než deset let, u železniční dopravy je limitem 15 let. „Díky dlouhodobým smlouvám získají dopravci jistotu, že jejich investice nebudou za rok za dva ohroženy, a objednatelé jsou zároveň vedeni k tomu, aby nemysleli v horizontu jediného roku, ale dlouhodobě,“ zdůrazňuje ministr Bendl.

Dopravci musejí respektovat standardy

Další novinkou, se kterou počítá zákon o veřejné dopravě, je stanovení nepřekročitelných standardů ve smlouvách mezi dopravci a objednateli dopravy. „Bude například jasně stanoveno, že vozidlo musí mít místa pro přepravu dětských kočárků, místa pro cestující se zdravotním postižením, místa pro vodicí psy nebo stanovený poměr bezbariérových vozidel. Vymezí také přesněji kompetence mezi státem, kraji a obcemi,“ říká ministr dopravy. Na zákoně o veřejné dopravě se pracuje již několik let, jeho přijetí sliboval už exministr Řebíček. Podle Bendla by návrh zákona měl být definitivně hotov do poloviny letošního roku, pokud pak projde oběma komorami parlamentu, plánuje se jeho účinnost od 1. ledna 2010.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Zisky mobilních operátorů? Přes 10 miliard korun ročně
OSVČ a výdajový paušál v praktických příkladech
Kdy jsou vaše peníze na internetbanking v ohrožení?
Konec vesnických prodejen? Vyřeší jejich ztrátovost dotace?
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Auta
Škoda odstartovala sériovou výrobu modelu Karoq. První…
První autonomní Kamaz bude nasazen během fotbalového mistrovství
Po Francii chce prodej aut se spalovacím motorem zakázat také Velká Británie
Galerie na středu: Na tyto tříválce vám nestačí ani půl milionu
Německo chce neupraveným autům z aféry Dieselgate odebrat registraci
Technologie
Podoba referenčního Radeonu RX Vega je venku. AMD ho chce stavět proti GTX 1080
Ransomware v posledních dvou letech vydělal přes 25 milionů dolarů
Chrome 60 lepí 40 děr a podporuje Touch Bar na nových Macboocích Pro
Core i7-8700K má prý turbo 4,7 GHz. I při zátěži šesti jader může běžet nad 4 GHz
Web si oddychne. Adobe plánuje ukončit vývoj a podporu a Flashe v roce 2020
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít