Zákazník přijel po půlnoci

03. října 2005, 00:00 - (vs)
03. října 2005, 00:00

AUTOMÁNIE O alternativní pohon začínají mít zájem i majitelé drahých aut. "Měsíc jsem již nečetl Profit. Není čas," říká majitel firmy Autománie Josef Hrma.

AUTOMÁNIE O alternativní pohon začínají mít zájem i majitelé drahých aut. „Měsíc jsem již nečetl Profit. Není čas,“ říká majitel firmy Autománie Josef Hrma.

Třikrát více aut než vloni by mohli předělávat v Autománii, kdyby měli zboží. Konjuktura přestaveb aut na propan-butan (LPG) způsobená vysokými cenami benzinu a nafty zasáhla převážnou část Evropy a vyprázdnila sklady s komponenty. Chybí například multiventily, toroidní (kruhové) nádrže. Zákazníci čekají na telefonu, kdy jim z firmy zavolají.

Zakázky se hrnou. Zájemci o přestavbu auta na LPG volají i v neděli večer. Nedávno dělal v pražském sídle na Žižkově na papírech ještě po jedné hodině v noci. Kolem jel řidič, viděl světlo ve firmě, zastavil se a šel se zeptat, kdy by si mohl nechat předělat auto na plyn.

Josef Hrma je rád, že se podnikání daří po několika letech stagnace. „Každý říká, máte žně, ale málokdo si uvědomuje, že jsou to žně po pěti letech,“ upozorňuje. xPodnikatelům v oboru LPG se dařilo nejvíce v roce 1997 - to se již ustálila legislativa, montážní díly získaly povolení k tzv. hromadným přestavbám aut na všechny modelové řady v České republice vyrobených automobilů. Lidé si v té době již zvykli na plyn, najednou poznali, že nabízí finančně velice zajímavou náhradu za benzin.

Pro Hrmu to bylo ve čtvrtém roce podnikání, začal v roce 1993, byl sedmý v republice, kdo začal oficiálně podle registrace předělávat auta na propan-butan. Začínal v Sedlčanech, kde působí dodnes, zařídil pobočku v Příbrami a po několika letech expandoval do Prahy. Patří mezi deset největších firem v oboru, společně například s AGC Strakonice, HL propan, Coubal Praha, Tomáš Hanzl, Neptun Harfa či Nova Gas. Montážních firem přestavujících auta na LPG je v Česku několik set, ale těch, které se tím plně uživí, je nejvýše několik desítek. Většinou se v tomto oboru jedná o malé firmy, které se věnují i jiným činnostem. S tím, jak nastoupila elektronika, řídicí jednotky, palubní počítače, zužuje se prostor pro podnikání pro nejmenší podnikatele, kteří nemají potřebné technické zázemí. O plyn mají v současnosti zájem majitelé i drahých aut, včetně džípů. „Zda jede auto na benzin, nebo plyn, si řidič dnes už ani neuvědomí,“ tvrdí Hrma. Výkon je při přepnutí z benzinového pohonu na LPG stejný, nebo dokonce větší, spotřeba stejná. A budoucnost? Na skladě mají v Autománii již připraveny komponenty na přestavbu aut na stlačený zemní plyn. Zásoby ropy jsou omezené.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče