Zákazník přijel po půlnoci

03. října 2005, 00:00 - (vs)
03. října 2005, 00:00

AUTOMÁNIE O alternativní pohon začínají mít zájem i majitelé drahých aut. "Měsíc jsem již nečetl Profit. Není čas," říká majitel firmy Autománie Josef Hrma.

AUTOMÁNIE O alternativní pohon začínají mít zájem i majitelé drahých aut. „Měsíc jsem již nečetl Profit. Není čas,“ říká majitel firmy Autománie Josef Hrma.

Třikrát více aut než vloni by mohli předělávat v Autománii, kdyby měli zboží. Konjuktura přestaveb aut na propan-butan (LPG) způsobená vysokými cenami benzinu a nafty zasáhla převážnou část Evropy a vyprázdnila sklady s komponenty. Chybí například multiventily, toroidní (kruhové) nádrže. Zákazníci čekají na telefonu, kdy jim z firmy zavolají.

Zakázky se hrnou. Zájemci o přestavbu auta na LPG volají i v neděli večer. Nedávno dělal v pražském sídle na Žižkově na papírech ještě po jedné hodině v noci. Kolem jel řidič, viděl světlo ve firmě, zastavil se a šel se zeptat, kdy by si mohl nechat předělat auto na plyn.

Josef Hrma je rád, že se podnikání daří po několika letech stagnace. „Každý říká, máte žně, ale málokdo si uvědomuje, že jsou to žně po pěti letech,“ upozorňuje. xPodnikatelům v oboru LPG se dařilo nejvíce v roce 1997 - to se již ustálila legislativa, montážní díly získaly povolení k tzv. hromadným přestavbám aut na všechny modelové řady v České republice vyrobených automobilů. Lidé si v té době již zvykli na plyn, najednou poznali, že nabízí finančně velice zajímavou náhradu za benzin.

Pro Hrmu to bylo ve čtvrtém roce podnikání, začal v roce 1993, byl sedmý v republice, kdo začal oficiálně podle registrace předělávat auta na propan-butan. Začínal v Sedlčanech, kde působí dodnes, zařídil pobočku v Příbrami a po několika letech expandoval do Prahy. Patří mezi deset největších firem v oboru, společně například s AGC Strakonice, HL propan, Coubal Praha, Tomáš Hanzl, Neptun Harfa či Nova Gas. Montážních firem přestavujících auta na LPG je v Česku několik set, ale těch, které se tím plně uživí, je nejvýše několik desítek. Většinou se v tomto oboru jedná o malé firmy, které se věnují i jiným činnostem. S tím, jak nastoupila elektronika, řídicí jednotky, palubní počítače, zužuje se prostor pro podnikání pro nejmenší podnikatele, kteří nemají potřebné technické zázemí. O plyn mají v současnosti zájem majitelé i drahých aut, včetně džípů. „Zda jede auto na benzin, nebo plyn, si řidič dnes už ani neuvědomí,“ tvrdí Hrma. Výkon je při přepnutí z benzinového pohonu na LPG stejný, nebo dokonce větší, spotřeba stejná. A budoucnost? Na skladě mají v Autománii již připraveny komponenty na přestavbu aut na stlačený zemní plyn. Zásoby ropy jsou omezené.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Zisky mobilních operátorů? Přes 10 miliard korun ročně
OSVČ a výdajový paušál v praktických příkladech
Kdy jsou vaše peníze na internetbanking v ohrožení?
Konec vesnických prodejen? Vyřeší jejich ztrátovost dotace?
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Auta
Do prodeje jde velmi speciální Honda NSX. Zájemci za ni…
Že fotbalisté touží nejvíce po Bentley? Omyl. Nejžádanější auto vás určitě překvapí
Bentley si myslí, že speciálních edicí není nikdy dost. Continental GT proto dostal další
Auto za průměrný plat? Jde to, ale musíte slevit z mnoha požadavků
Rolls-Royce dnes představí nový Phantom. Premiéru můžete sledovat živě
Technologie
USB 3.2 se představuje. Zrychlí na 20 Gb/s i se starými kabely, mohlo by přijít už brzy
Google po sedmi letech vypnul Instant Search. Návrhy výsledků vyhledávání se již nezobrazují
Microsoft zkouší, jak při prohlížení webu přejít z mobilu na počítač [Windows Insider]
Ryzen 3 jde na trh, cenami míří pod Core i3. A konečně vychází i APU Bristol Ridge
Microsoft bude vyplácet solidní odměny za nalezené díry nejen ve Windows
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít