Zákazníci táhnou firmy k aukcím

18. ledna 2010, 13:03 - Jan Němec
18. ledna 2010, 13:03

Internetové aukce se obzvláště v době ekonomické recese staly oblíbeným místem pro výhodné nákupy. Velká základna potenciálních zákazníků přitáhla k aukcím i firmy. Využívají je jako další prodejní kanál.

Autor: Aukro

Dražby v internetových aukcích se i v Česku stávají stále oblíbenější formou nakupování. Největší český aukční server Aukro.cz registroval na konci roku přes 1,5 milionu ­uživatelů, další desítky tisíc lidí využívají menší konkurenční služby. Stovky tisíc uživatelů tvoří natolik ­silnou skupinu potenciálních zá­­kazníků, že k on-line aukcím přitáhly i firmy. Ty využívají dražby na webu většinou jako další, doplňkový ­prodejní kanál. Například na největším českém aukčním portálu Aukro.cz podle mluvčí Lenky Hanušové aktuálně působí zhruba čtyři tisíce profe­sionálních obchodníků. „Aukro ­vy­užívají nejen firmy, které už na ­internetu působí, ale i tradiční ­kamenné obchody,“ tvrdí Lenka Hanušová.

Obchod na Aukru

Kvůli zvýšení atraktivity aukce zavádějí i možnost zřídit si na jejich portálu přímo vlastní firemní e-shop. V Česku s touto službou přišlo jako první Aukro.cz v dubnu loňského roku. Novinka se setkala s dobrým ohlasem. „Firemní uživatelé vystavili v Aukro shopech od počátku fungování služby do konce loňského listopadu téměř 300 tisíc předmětů,“ konstatuje Hanušová. Celkem se podle ní za několik měsíců přes tyto shopy prodalo zhruba půl milionů položek v celkové ceně 60 milionů korun.

Prodej přes internetové aukce však většina společností využívá jenom jako doplněk. „Aukro je jedna z našich odbytových cest. Své zboží nabízíme ještě přes vlastní internetové obchody a kamennou prodejnu,“ potvrzuje Jan Pokorný ze společnosti Superdiskont. Miroslav Brož ze společnosti RTU, která na Aukru rovněž prodává, považuje internetové aukce především za vhodný marketingový kanál. „Náš shop vlastně neplní funkci obchodu. ­Využíváme jej hlavně k propagaci,“ ­vysvětluje Brož.

Tam, kde se točí peníze

A jaké jsou vlastně výhody prodeje zboží přes internetové aukce? Vedle velké kupní síly 1,5milionové ­„základny“ uživatelů je to podle Lenky Hanušové i úspora nákladů. „Firmy nemusejí zakládat a pro­vozovat vlastní e-shop. Ušetří navíc i na propagaci, kterou zajišťujeme my,“ říká. Profesionální prodejce podle ní zaujala i možnost prodeje za pevné ceny. Časté jsou přitom i případy, kdy firma při obchodování kombinuje jak prodej v aukci, tak prodej prostřednictvím Aukro shopu.

Výhodou aukcí je i možnost prodat prakticky cokoliv. Přestože firmy nejčastěji nabízejí oblečení, ­počítače, zboží pro děti nebo elektroniku, výjimkou podle Hanušové nejsou ani starožitnosti, umění nebo autodíly. Občas se objeví i vyloženě kuriózní nabídka. „Koncem loňského listopadu se na Aukru objevila nabídka na prodej pohřební služby včetně koncese na provoz a živnosti s tím související a dvou aut s pohřební úpravou,“ vypráví Lenka Hanušová. Majitelka podle ní nabídla svou firmu k prodeji za 590 tisíc korun. Nakonec se ale ­kupec nenašel.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče