Zákazníci navštěvují obchodní centra, ale šetří

28. dubna 2009, 00:00 - Renata Lichtenegerová
28. dubna 2009, 00:00

Tuzemská obchodní centra zatím dopady recese na své návštěvnosti nepociťují. Zákazníci si více promýšlejí, za co peníze utratí. Obchodníci se je snaží nalákat na nejrůznější akce a slevy.

Autor: Martin Siebert

Ekonomická krize zatím návštěvníky obchodním centrům příliš neubrala. Například návštěvnost pražského Paláce Flóra byla v prvních třech měsících letošního roku dokonce o necelých 35 procent vyšší než ve stejném období loňského roku. „Dopady asi pocítíme, ale později,“ říká marketingová ředitelka centra Zuzana Trédlová.

Nárůst návštěvnosti hlásí také například Olympia Brno, do které v prvním čtvrtletí letošního roku zavítalo 1,86 milionu lidí, což v meziročním srovnání představuje nárůst o 3,5 procenta. „Krizi v našem obchodním centru zatím nepociťujeme,“ říká jeho obchodní a marketingový ředitel Aleš Navrátil.

Ve stejném duchu hovoří také marketingová ředitelka pražské Fashion Areny Iva Janovská. „Počet návštěvníků našeho outletového centra od jeho otevření plynule roste a tento trend platil i pro první tři měsíce tohoto roku. Měsíční návštěvnost v tomto období byla průměrně o více než deset procent vyšší než ve stejném období loňského roku,“ říká Janovská.

Cenový souboj se přiostřuje

Zákazníci si ale pod vlivem všudypřítomné krize více hlídají své peněženky a pečlivěji vybírají jednotlivé obchody. „Chování zákazníků se opravdu trochu mění, lidé si více hlídají, za co peníze utrácejí. Proto je potřeba neustále nabízet nějakou přidanou hodnotu, která je motivuje ke koupi zboží,“ přibližuje Zuzana Trédlová.

Obchodní centra proto přicházejí s nejrůznějšími akcemi, které mají přilákat více zákazníků a motivovat je k nákupu zboží. „Připravili jsme speciální věrnostní program, jehož ideou je spojit všechny značky Paláce Flóra tak, aby zákazník mohl libovolně užívat slev v celém centru. Pro podporu víkendových prodejů máme zase připravené soutěže, ve kterých lze vyhrát balíček služeb,“ vyjmenovává Trédlová.

Olympia Brno přišla zase s kampaní „Jaro nemusí být drahé“, jejíž součástí je například i distribuce slevových knížek. „Ve vybraných obchodech návštěvníci získají dvacetiprocentní slevu na všechno zboží, kromě toho již zlevněného,“ popisuje Aleš Navrátil.

Sleva pro osminu zákazníků

Některé řetězce letos také rozšíří nabídku privátních značek, které prodávají pod vlastním názvem a za nižší cenu než značkové zboží. Například Ahold, který v Česku provozuje tři stovky supermarketů Albert a hypermarketů Hypernova, letos podle mluvčího Libora Kytýra hodlá na pulty umístit tisíc nových výrobků prodávaných pod privátní značkou.

Společnost Makro Cash&Carry, která v tuzemsku provozuje třináct velkoobchodních center, začne některým svým stálým zákazníkům poskytovat slevy. Makro má nyní více než 800 tisíc registrovaných zákazníků z řad podnikatelů. Na slevy z nich dosáhne přibližně osmina, která v obchodech Makro nejvíce utrácí.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče