Zákazníci nad věcí

27. listopadu 2008, 18:57 - Táňa Králová
27. listopadu 2008, 18:57

Češi zatím výrazněji nemění své nákupní chování

Zřejmě na příští rok odkládají Češi změnu ve svém nákupním chování. Zatímco Slováci už jdou po akčních cenách a vyhledávají co nejlevnější zboží, zdejší spotřebitele prozatím světová ekonomická krize výrazněji neproměnila. „Lidé nejprve reagují určitým omezením výdajů za nezbytné věci, což se začalo projevovat již během letošního roku. Jde však spíše o odklad nákupu či jistou zdrženlivost, nikoli hlubokou proměnu nákupního stylu,“ představuje Zdeněk Skála výsledky aktuálního průzkumu společnosti Incoma Research. Takzvaná cenová citlivost českých zákazníků, kterou dlouhodobě sleduje, letos klesla na úroveň roku 2006 po mírném nárůstu koncem minulého roku, kdy prudce podražily některé potraviny. „Od roku 2003 výrazně vzrostl podíl nakupujících, pro které jsou kvalita a další služby přinejmenším tak důležité jako nízká cena,“ doplnil Skála. Očekávané další posilování diskontních prodejen není nezbytně spojené jen s cenou. „Diskonty dnes nabízejí mnohem víc - čerstvé zboží, mnohdy zajímavý výběr vlastních značek a rychlý nákup, protože prodejny jsou menší a přehledně uspořádané,“ poznamenal Skála. Neočekává ani, že by Češi před Vánocemi významněji omezili utrácení. „Zvýšená citlivost se může spíše promítnout v tom, že dárky budou ve větší míře nakupovat jinde než v tuzemských kamenných obchodech. Víc lidí zřejmě vyjede na nákupní výlety do Německa, současně mohou častěji využívat internetových obchodů,“ předpokládá Skála.
České Vánoce budou letos zhruba stejně štědré nebo dokonce ještě o trochu bohatší než před rokem, předpovídá průzkum firmy Deloitte. Vyplývá z něj, že Východoevropané si tolik nepřipouštějí finanční krizi jako Němci, Francouzi či Italové. „Obchodníci v západní Evropě mohou očekávat nižší tržby než v posledních letech. V tom budou letošní vánoční nákupy představovat citelnou změnu,“ komentoval průzkum partner Deloitte Martin Tesař. Při dotazování firma také zjistila, že polovina Čechů očekává v příštím roce zhoršení stavu ekonomiky a zmenšení své kupní síly.

GRAF
Také kvalita a služby Cenová citlivost českých spotřebitelů
Pramen: Incoma Research

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Je libo hypotéka se slevou?
Konec kvót na cukr - hrozba, nebo příležitost pro naše cukrovary?
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Čínské turbulence na trhu s kryptoměnami
Auta
Malý crossover XC40 má po premiéře. Bude to první Volvo s…
Kolik toho doopravdy utáhne nový Land Rover Discovery? Možná se budete divit
Mitsubishi oživí jméno Evolution. Bude to koncept spojující vše, co fanoušci nenávidí
Lamborghini Huracán Super Trofeo Evo je „levná“ cesta k závodění
Člověk převlečený za sedadlo? Ano, i to je při vývoji autonomních vozů potřeba
Technologie
Xiaomi by mohlo nabídnout bezdrátové nabíjení. Zapojilo se do vývoje Qi
Další průšvih s 10nm procesem Intelu? Některé čipy Cannon Lake byly údajně odloženy
Děravý CCleaner byl nakonec zákeřnější. Cisco doporučuje obnovu systémů ze zálohy
Hotová informační průtrž. Google za dva týdny přestaví tyhle smartphony a počítače
Vyšla přelomová verze Minecraftu pro mobily, konzole a Windows 10
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít