Zákazníci nad věcí

27. listopadu 2008, 18:57 - Táňa Králová
27. listopadu 2008, 18:57

Češi zatím výrazněji nemění své nákupní chování

Zřejmě na příští rok odkládají Češi změnu ve svém nákupním chování. Zatímco Slováci už jdou po akčních cenách a vyhledávají co nejlevnější zboží, zdejší spotřebitele prozatím světová ekonomická krize výrazněji neproměnila. „Lidé nejprve reagují určitým omezením výdajů za nezbytné věci, což se začalo projevovat již během letošního roku. Jde však spíše o odklad nákupu či jistou zdrženlivost, nikoli hlubokou proměnu nákupního stylu,“ představuje Zdeněk Skála výsledky aktuálního průzkumu společnosti Incoma Research. Takzvaná cenová citlivost českých zákazníků, kterou dlouhodobě sleduje, letos klesla na úroveň roku 2006 po mírném nárůstu koncem minulého roku, kdy prudce podražily některé potraviny. „Od roku 2003 výrazně vzrostl podíl nakupujících, pro které jsou kvalita a další služby přinejmenším tak důležité jako nízká cena,“ doplnil Skála. Očekávané další posilování diskontních prodejen není nezbytně spojené jen s cenou. „Diskonty dnes nabízejí mnohem víc - čerstvé zboží, mnohdy zajímavý výběr vlastních značek a rychlý nákup, protože prodejny jsou menší a přehledně uspořádané,“ poznamenal Skála. Neočekává ani, že by Češi před Vánocemi významněji omezili utrácení. „Zvýšená citlivost se může spíše promítnout v tom, že dárky budou ve větší míře nakupovat jinde než v tuzemských kamenných obchodech. Víc lidí zřejmě vyjede na nákupní výlety do Německa, současně mohou častěji využívat internetových obchodů,“ předpokládá Skála.
České Vánoce budou letos zhruba stejně štědré nebo dokonce ještě o trochu bohatší než před rokem, předpovídá průzkum firmy Deloitte. Vyplývá z něj, že Východoevropané si tolik nepřipouštějí finanční krizi jako Němci, Francouzi či Italové. „Obchodníci v západní Evropě mohou očekávat nižší tržby než v posledních letech. V tom budou letošní vánoční nákupy představovat citelnou změnu,“ komentoval průzkum partner Deloitte Martin Tesař. Při dotazování firma také zjistila, že polovina Čechů očekává v příštím roce zhoršení stavu ekonomiky a zmenšení své kupní síly.

GRAF
Také kvalita a služby Cenová citlivost českých spotřebitelů
Pramen: Incoma Research

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Technologie
První 120Hz 4K monitor je tu. S nižším rozlišením umí i 480 Hz a vyrábí ho dva nadšenci
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Intel už má 15W čtyřjádra pro notebooky v ceníku i s parametry, vydání je blízko
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít