Menu Zavřít

Zákazníci musí čekat

26. 7. 2004
Autor: Euro.cz

PEVNÉ TELEFONNÍ LINKYLiberalizace telekomunikací nepostupuje dobře. Podávají se žaloby a hrozí arbitráž. Na změnu operátora čeká přes 50 tisíc lidí.

PEVNÉ TELEFONNÍ LINKY

BRAND24

**Liberalizace telekomunikací nepostupuje dobře. Podávají se žaloby a hrozí arbitráž. Na změnu operátora čeká přes 50 tisíc lidí.

Levnější telefonování, kvalitnější služby. To měl být výsledek liberalizace telekomunikací zahájené v devadesátých letech. Mělo se k tomu dospět vstupem alternativních operátorů na český trh. Bohužel skutečnost zůstala daleko za očekáváním. Výrazné zlevnění se nekoná a navíc Telecom drží padesát tisíc zákazníků operátora Tele2 v šachu tím, že je zájemce nepřipojuje k vybranému operátorovi. Alternativní operátoři si stěžují, že za problém může dominantní Český Telecom a nepružný regulační orgán Český telekomunikační úřad. N ejvětším nepřítelem levnějšího telefonování z pevných linek přes alternativní operátory je podle alternativců cenová nabídka Telecomu, která kombinuje paušální poplatek s volnými minutami. „Tyto balíčky nejsou dovoleny nikde v Evropě. Zamezují vzniku a rozvoji konkurence,“ řekla Profitu ředitelka právní sekce Tele2 Alexandra Rudyšarová. Telecom nabízí většinu svých tarifních programů s volnými minutami, což podle alternativních operátorů brání v plném využívání služby pevné volby operátora, a tím snížení hovorného především pro domácnosti. Český Telecom se hájí tím, že také nabízí paušál bez hovorného. Ten je však jen o dvacet korun levnější než tarif Home Standard, který nabízí v ceně kredit v hodnotě devadesáti korun, kontruje konkurence. N adnárodní operátor Tele2 proto uvažuje o arbitráži proti České republice. „Podali jsme několik námětů na Úřad pro hospodářskou soutěž ve věci prošetření cenových balíčků Telecomu. Úřad ale nedokázal za více než rok rozhodnout. V jiných kauzách přitom rozhoduje poměrně rychle,“ uvádí marketinkový ředitel Tele2 Lukáš Kubín. Mateřská společnost Tele2 tak připravuje první krok k zahájení takzvaného přípravného šestiměsíčního řízení v rámci arbitráže proti České republice. Pokud se obě strany ve lhůtě nedohodnou, bude následovat arbitrážní řízení. Malým operátorům se nelíbí ani reklama, kterou Český Telecom srovnává své služby s konkurencí. Stěžovalo si na ni několik operátorů. Dva z nich dokonce podali žalobu. Důvodem je podle názoru Tele2 neadekvátní srovnávání cenových balíčků s cenami Tele2. Reklama podle Tele2 nebere v úvahu volný kredit a porovnává situaci, kdy zákazník volá buď výhradně přes Telecom, nebo výhradně přes alternativního operátora. Mluvčí Telecomu Vladan Crha v tomu řekl, že reklama ukazuje dva příklady chování zákazníků a neobsahuje chybné údaje. „Nejde o analýzu průměrného chování zákazníka, ale o reklamu.“ I přes problémy, se kterými se alternativní operátoři potýkají, si nemohou stěžovat na nezájem zákazníků. Pro nával nových klientů musel Tele2 zastavit marketingovou kampaň. „Telecom nestíhá přepojovat naše zákazníky do naší sítě,“ stěžuje si Luboš Kubín. Postiženo tak má být údajně až 50 tisíc zákazníků, kteří prý čekají i půl roku na změnu nastavení ústředny, aby mohli využívat služby alternativního operátora. Mluvčí Telecomu Vladan Crha uvedl, že firma postupuje podle pravidel dohodnutých s operátory i Českým telekomunikačním úřadem. Tele2 může každý den přepojit do své sítě 400 zákazníků, což podle jejich zástupců nestačí pokrýt zájem. „Nepružnost Telecomu i odpovědných orgánů vede k tomu, že lidé hromadně odhlašují pevné linky a přecházejí k mobilním operátorům. Tím nadále klesá hodnota Českého Telecomu pro chystanou privatizaci,“ předpokládá marketinkový ředitel Tele2 Lukáš Kubín.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).