Žák nedouk

31. července 2013, 11:54 - Pavel Páral
31. července 2013, 11:54

Tvrdit, že hospodaření Českých drah se zlepšuje na úkor nárůstu investic, které nemají žádný přínos, je ekonomický nesmysl

O osudu Petra Žaludy bylo rozhodnuto ve stejné vteřině, ve které si Jiří Rusnok vybral za ministra dopravy Bc. Zdeňka Žáka. Vše, co se dělo od té doby byly jen kroky, které směřovaly k Žaludovu odvolání. Pokud možno ještě před hlasováním o důvěře vládě, aby pan ministr i pan premiér mohli tvrdit, že konali v dobré víře, že důvěru dostanou. Ve skutečnosti tento krok velmi jasně dokumentuje Žákův strach z toho, že vláda důvěru nedostane a on svůj úkol odvolat Žaludův management ani napodruhé nesplní.

V tom spěchu a strachu si pak vůbec nelámal hlavu s tím, jak zásadní personální změnu zdůvodní. To, jak to nakonec učinil, dokumentuje totiž jeho naprostou neznalost problematiky, jíž se podle svého životopisu zabývá už nějakých patnáct let. O mikroekonomii nemluvě. Tvrdit, že hospodaření Českých drah (ČD) se zlepšuje na úkor nárůstu investic, které nemají žádný přínos, je ekonomický nesmysl. Investice naopak zatěžují hospodaření firmy odpisy a citelně snižují hospodářský výsledek. Zvláště, když jde dnes o nějakých šest miliard ročně.

Odbory Žaludu podpořily

Je jasné, že nárůst zadlužení za Žaludy je masivní a přestavuje nespornou zátěž do budoucna. Je však otázkou, co jiného se s firmou dalo dělat. Dvacet let včetně těch čtyř, kdy v nich šéfoval staronový šéf Dalibor Zelený, nebyly České dráhy schopny investovat ani na úrovni odpisů. Projídaly tak svůj majetek a cestující jezdili v čím dál větším šrotu. Vnitřní dluh na vozovém parku a na nádražních budovách narostl na mnoho desítek miliard korun.

Po vstupu do Evropské unie navíc nebylo možné, aby do obnovy vozového parku investoval stát, který v přechozích letech peníze z drah vysával příliš nízkou úhradou ztráty z osobní dopravy. A v posledních letech se trh železniční dopravy otevírá. Konkurovat německým a britským drahám s třicet let starým šrotem by byla sebevražda. Připravit se na vstup konkurence tak bylo možné jen rozumným zadlužováním a prodejem majetku. A jestli to Žaluda přehnal? To z výroční zprávy nevyčte ani dobrý účetní, natož Žákova akční dozorčí rada. K tomu je nutný pohled na model cash flow, který ve funkční podobně mimochodem vznikl také až za Žaludova vedení díky Michalu Nebeskému, nynějšímu šéfovi Citibank.
Vrácení investic pod odpisy znamená návrat ke šrotovým drahám a zaručenou cestu k zániku ČD. A těch třicet tisíc železničářů to dobře ví. Také proto jejich zástupci v dozorčí radě hlasovali proti ministrovi, ke kterému by jinak měli mít politicky blízko.


Čtěte další komentáře Pavla Párala:

Puč plukovníků? Nebo čí?

Máme vládu. Ó my se máme

Miloš a stojednička


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
OECD: Jak vysoké je maximální zdanění na straně zaměstnance?
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
AdwCleaner 7.0 odhalí více breberek a skenuje rychleji
Projekt otevřeného ne-x86 počítače žije. Talos II bude ještě letos, s IBM Power9 a za míň
OneDrive rozšiřuje zálohování starších verzí na všechny typy souborů
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít