Žák nedouk

31. července 2013, 11:54 - Pavel Páral
31. července 2013, 11:54

Tvrdit, že hospodaření Českých drah se zlepšuje na úkor nárůstu investic, které nemají žádný přínos, je ekonomický nesmysl

O osudu Petra Žaludy bylo rozhodnuto ve stejné vteřině, ve které si Jiří Rusnok vybral za ministra dopravy Bc. Zdeňka Žáka. Vše, co se dělo od té doby byly jen kroky, které směřovaly k Žaludovu odvolání. Pokud možno ještě před hlasováním o důvěře vládě, aby pan ministr i pan premiér mohli tvrdit, že konali v dobré víře, že důvěru dostanou. Ve skutečnosti tento krok velmi jasně dokumentuje Žákův strach z toho, že vláda důvěru nedostane a on svůj úkol odvolat Žaludův management ani napodruhé nesplní.

V tom spěchu a strachu si pak vůbec nelámal hlavu s tím, jak zásadní personální změnu zdůvodní. To, jak to nakonec učinil, dokumentuje totiž jeho naprostou neznalost problematiky, jíž se podle svého životopisu zabývá už nějakých patnáct let. O mikroekonomii nemluvě. Tvrdit, že hospodaření Českých drah (ČD) se zlepšuje na úkor nárůstu investic, které nemají žádný přínos, je ekonomický nesmysl. Investice naopak zatěžují hospodaření firmy odpisy a citelně snižují hospodářský výsledek. Zvláště, když jde dnes o nějakých šest miliard ročně.

Odbory Žaludu podpořily

Je jasné, že nárůst zadlužení za Žaludy je masivní a přestavuje nespornou zátěž do budoucna. Je však otázkou, co jiného se s firmou dalo dělat. Dvacet let včetně těch čtyř, kdy v nich šéfoval staronový šéf Dalibor Zelený, nebyly České dráhy schopny investovat ani na úrovni odpisů. Projídaly tak svůj majetek a cestující jezdili v čím dál větším šrotu. Vnitřní dluh na vozovém parku a na nádražních budovách narostl na mnoho desítek miliard korun.

Po vstupu do Evropské unie navíc nebylo možné, aby do obnovy vozového parku investoval stát, který v přechozích letech peníze z drah vysával příliš nízkou úhradou ztráty z osobní dopravy. A v posledních letech se trh železniční dopravy otevírá. Konkurovat německým a britským drahám s třicet let starým šrotem by byla sebevražda. Připravit se na vstup konkurence tak bylo možné jen rozumným zadlužováním a prodejem majetku. A jestli to Žaluda přehnal? To z výroční zprávy nevyčte ani dobrý účetní, natož Žákova akční dozorčí rada. K tomu je nutný pohled na model cash flow, který ve funkční podobně mimochodem vznikl také až za Žaludova vedení díky Michalu Nebeskému, nynějšímu šéfovi Citibank.
Vrácení investic pod odpisy znamená návrat ke šrotovým drahám a zaručenou cestu k zániku ČD. A těch třicet tisíc železničářů to dobře ví. Také proto jejich zástupci v dozorčí radě hlasovali proti ministrovi, ke kterému by jinak měli mít politicky blízko.


Čtěte další komentáře Pavla Párala:

Puč plukovníků? Nebo čí?

Máme vládu. Ó my se máme

Miloš a stojednička


Mohlo by vás zajímat

Finance
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Co potřebujete vědět o pojištění pro zvířata předtím, než ho založíte
Chcete přijmout brigádníka? Rady a tipy, jak na zaměstnávání brigádníků!
Až 52 600 Kč za semestr aneb poplatky za delší studium na VŠ
Auta
Nové Audi A8 dostane unikátní podvozek, který reaguje na…
Nejlepším motorem roku 2017 je osmiválec Ferrari. Poprvé se volil také nejlepší elektromotor
Bugatti Chiron čeká na lepší pneumatiky. Pak zkusí překonat 450 km/h
Že jste ještě neviděli Porsche 911 GT2 RS? Nevadí, stejně už je vyprodané
Ducati Multistrada 1200 Enduro Pro má v hledáčku nejostřejší BMW GS
Technologie
Opera 46 významně zlepšuje stabilitu a omezuje stránky na pozadí
Psaní tahem prstu funguje už i v češtině, kalkulačka umí konvertovat měny [Windows Insider]
Standard Unicode 10.0 přináší znak bitcoinu a 56 nových emoji včetně vousáče a ponožek
Paměti a SSD budou dál zdražovat, zlepšení cen může nastat až v roce 2018
Tip: Hromadu užitečného softwaru za 534 dolarů můžete mít jen za 12 dolarů
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít