Zájem živí odpočet DPH

29. května 2006, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
29. května 2006, 00:00

TAJEMNÍK SVAZU DOVOZCŮ AUTOMOBILŮ PAVEL TUNKL: Trend poměrně výrazného růstu prodeje lehkých užitkových vozů kategorie N1 pokračuje. Podle tajemníka Svazu dovozců automobilů Pavla Tunkla je způsobený zejména nemožností odpisu DPH u služebních osobních aut. * Proč existuje stále vysoká poptávka po vozidlech kategorie N1?

TAJEMNÍK SVAZU DOVOZCŮ AUTOMOBILŮ PAVEL TUNKL: Trend poměrně výrazného růstu prodeje lehkých užitkových vozů kategorie N1 pokračuje. Podle tajemníka Svazu dovozců automobilů Pavla Tunkla je způsobený zejména nemožností odpisu DPH u služebních osobních aut. Proč existuje stále vysoká poptávka po vozidlech kategorie N1?

Když se podíváte na osobní automobily, je zhruba polovina z nich registrována k firemním účelům, tedy pro podnikání. Evropské předpisy připouštějí, že stát může pro osobní služební auta umožnit částečný odpočet DPH. Ten se realizuje několika způsoby - buď 50 procent, což je nejjednodušší, nebo pět sedmin, anebo za skutečně najeté kilometry. Mnohé unijní státy tyto různé možnosti uplatňují, Česko ne. Na firemní osobní automobil není možné odečíst DPH. Protože N1 je už nákladní automobil a u nich platí možnost odpočtu, tak se logicky část osobních aut přesouvá do této kategorie.

Takže je to kvůli odpisu daní?

Víceméně ano. Každé takovéto vozidlo je univerzální, a to je jejich výhoda. Před rokem 2003 takovouto výhodu univerzálního použití poskytovaly osobní automobily montážní, u kterých byla možnost odpočtu DPH. Byly podobné, jako jsou vozidla kategorie N1, ale převažovala u nich hmotnost posádky. U nákladních automobilů musí naopak převažovat hmotnost nákladu. Podnikatelé, kteří potřebují relativně univerzální auto, užívali dřív osobní automobil montážní, dnes se orientují na vozidla kategorie N1.

Byl jste jedním z lidí, kteří iniciovali jednání o odpisu DPH i u osobních služebních automobilů. Pokračují tyto iniciativy?

Pokud jsme hovořili o této probleplacená matice, pak vždy v rámci celkového pohledu na zdanění nebo na daňové předpisy pro silniční dopravu obecně. Stále upozorňujeme na to, že podnikatelské prostředí v Česku není srovnatelné s jinými státy Unie, kde je možnost takovéhoto odpočtu DPH, byť i částečného.

Nechceme to ale prosazovat jako samostatnou záležitost, ale komplexně, například s vazbou na silniční daň či zvažovanou ekologickou daň. Pokud ale na ministerstvu financí bude převažovat zásada, že kdo má auto, je bohatý a bude platit, tak to půjde špatně.

Existuje tedy v současné době nějaký návrh na odpočet DPH u osobních aut?

Neexistuje, neboť zákonodárná iniciativa patří vládě, případně Parlamentu ČR (Poslanecké sněmovně, Senátu). Zatím však kolem DPH bylo vždy tolik tahanic, že si takovýto návrh doposud nikdo neosvojil.

Přestavují se v okolních zemích také osobní vozy na kategorii N1?

Ano, přestavují. Například pro potřeby pošt, zajištění drobných rozvážkových či servisních služeb se přestavují malá osobní auta na dvoumístná nákladní. Musím ale říci, že v mnoha unijních zemích jsou požadavky na provedení takovýchto vozidel dány spíše finančním předpisem, který umožňuje možnost odpočtu DPH, než technickým. Česko je jednou z mála zemí, která v plném rozsahu respektuje mezinárodní technické předpisy. Ty zjednodušeně říkají, že pokud převažuje hmotnost posádky, jedná se o osobní automobil, pokud hmotnost nákladu, jde o nákladní vozidlo. Myslím si, že unifikace předpisů je dokončena téměř u všech kategorií vozidel, s výjimkou kategorie N1. Požadavky na jejich provedení nejsou jednotné, neboť jsou dány kombinací mezinárodních technických předpisů s národními finančními předpisy.

V Česku jsou podle statistik třetí nejlevnější auta v Evropě. Poroste jejich cena?

Při jejím stanovení je jedním z rozhodujících faktorů koupěschopnost obyvatelstva - úroveň trhu. Prodej nových osobních automobilů je u nás v současné době na úrovni tří procent obnovy vozového parku, to je hrozně málo. Znamená to, že i koupěschopnost Čechů patří zatím k tomu nižšímu průměru v Evropské unii. Takže v současné době nelze očekávat výraznější nárůst jejich cen.

Loni se hodně hovořilo o možnosti dovozu levných aut z Číny. Jsou tyto automobily na takové úrovni, že by se mohly uplatnit i na evropském trhu?

Kdo se tím zabývá, asi tušil, že to není až tak snadná záležitost, jak byla mnohdy prezentována. V členských zemích Evropské unie je pro osobní automobily povinné jednotné schválení typu vozidla, takzvaná „globální typová homologace“. Podmínkou však je splnění množství dílčích předpisů, platných jak pro některé používané díly a komponenty, tak pro celé vozidlo. To zatím čínské vozy nemají. Alespoň zatím. Je to zejména otázka výroby částí a komponentů, které musí být homologovány. Dá se očekávat, že jak budou evropští výrobci vozidel postupně přenášet prvovýrobu komponentů do Číny, tak tamní podniky budou muset splnit kvalitativní podmínky, tedy získat homologaci na jednotlivé komponenty. Jakmile si osvojí tuto činnost, nebude pak pro ně problém dodávat takovéto schválené díly i pro čínské výrobce vozidel, pro něž pak schválit vozidlo jako celek už nebude tak složité. Ta doba bezesporu přijde.

Kdy ta doba přijde - je to otázka měsíců, či let?

Je třeba ještě vzít na vědomí, že pokud budou muset vyrábět v požadované kvalitě, plnit stanovené normy a další požadavky, pravidelně provádět kontrolní a sériové zkoušky, tak bude výroba pravděpodobně výrazně dražší než dosavadní výroba kopií. Myslím, že i konečná cena automobilu bude poněkud vyšší. Bez ohledu na to však lze předpokládat, že nejpozději do roku 2010 budou v Číně vyráběny osobní automobily již typově schválené (tedy plně odpovídající) pro trh v zemích Unie. *

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče