Zájem studentů mohou podpořit i soutěže

30. dubna 2007, 00:00 - JIŘÍ NĚMEČEK
30. dubna 2007, 00:00

FIREMNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Jednou z hojně využívaných možností, jak přitáhnout mladé, je zvýšit atraktivitu a prestiž technického vzdělávání. Firmy k tomu většinou volí formy vyhlašování různých cen a soutěží. Některé podniky sázejí na vlastní vzdělávání. Někdy pomohou i letní brigády.

FIREMNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Jednou z hojně využívaných možností, jak přitáhnout mladé, je zvýšit atraktivitu a prestiž technického vzdělávání. Firmy k tomu většinou volí formy vyhlašování různých cen a soutěží. Některé podniky sázejí na vlastní vzdělávání. Někdy pomohou i letní brigády. Firma Bosch Group vyhlásila před několika dny první ročník soutěže „Cena Bosch - Technik roku 2007/2008“. Jejím cílem je podpora mladých studentů a techniků z oblasti průmyslu, především automobilové techniky, propojení teorie a praxe škol a průmyslových podniků. Soutěž je otevřena bez omezení pro všechny studenty prezenčního studia všech technických vysokých škol a vyšších technických odborných škol a nejúspěšnější řešitelé dostanou nabídku stáže. „Chceme motivovat studenty vysokých a středních technických škol k aktivnímu hledání inovačních a průlomových technických řešení,“ říká reprezentant této firmy v ČR Martin Zettl. Vládní agentura pro podporu podnikání a investic CzechInvest zase angažuje studenty přímo do svých pracovních týmů. „Kvalifikovaná pracovní síla je jeden ze základních argumentů pro lákání zahraničních investorů,“ uvádí ředitelka regionální infrastruktury této agentury Silvana Jiříčková. POMÁHAJÍ SOUTĚŽE I VELETRHY Skanska CZ zase vypisuje různé soutěže pro studenty a spolupracuje se stavebními fakultami vysokých škol. Do budoucna podle svého mluvčího Ondřeje Šucha uvažuje i o vypsání honorovaných soutěží pro učňovské profese. Zvýšení prestiže řemeslných oborů pomáhají i doprovodné akce v rámci některých veletrhů. Například v rámci Stavebních veletrhů v Brně probíhá pravidelně Mezinárodní mistrovství mladých klempířů, pokrývačů a tesařů či soutěž Učeň instalatér. Hutní společnost Třinecké železárny (TŽ) podporuje odborné školy a učiliště, aby si do budoucna vychovala dostatek kvalifikovaných pracovníků. „Nyní se na práci v železárnách připravuje asi 150 středoškoláků a učňů, na jejichž studium přispívá firma ročně zhruba pěti miliony korun,“ připomíná ředitel pro personalistiku a administrativu TŽ Boguslaw Heczko. „Před časem jsme zjistili, že se za pár let budeme potýkat s nedostatkem odborníků. Mladé lidi od počátku 90. let studium hutních oborů příliš nezajímalo, takže školy nestačily připravovat dostatečné množství hutníků. Museli jsme si proto pomoci sami a své budoucí zaměstnance při jejich vzdělávání podporujeme,“ vysvětlil Heczko. Díky tomu se zájem mladých lidí o práci u největšího zaměstnavatele na Třinecku rok od roku zvyšuje. Všem studentům hutnických oborů v regionu firma dává příspěvky na učebnice, školní pomůcky i na školní výlety a lyžařské kurzy. „Studentům, kteří dojíždějí do škol ze vzdálených lokalit, proplácíme třetinu jízdného. V případě dobrých výsledků proplácíme mladým lidem od druhého ročníku až polovinu nákladů na dopravu, podmínkou je ale závazek nastoupit po ukončení studia do Třineckých železáren,“ dodává Heczko. LÁKÁNÍ ZAČÍNÁ UŽ NA ZÁKLADNÍCH ŠKOLÁCH Železárny se snaží přilákat k hutním oborům již žáky základních škol. Firma se představuje na třídních schůzkách a oceňuje školy podle počtu žáků přijatých na hutní obory. Při výchově mladých odborníků spolupracují oceláři také s Vysokou školou báňskou -Technickou univerzitou Ostrava. TŽ nabízí vysokoškolákům až tříleté stipendium nebo spolupráci na aplikovaném výzkumu například prostřednictvím jejich diplomových prací. Přestože míra nezaměstnanosti byla v prosinci na severu Moravy druhá nejvyšší v zemi (12,6 procenta) a úřady práce měly v evidenci přes 80 tisíc lidí, mnohé podniky se stále potýkají s nedostatkem kvalifikovaných pracovníků. Mladé lidi proto při přípravě na další povolání začaly podporovat vedle Třineckých železáren také další firmy, například novojičínský Visteon -Autopal nebo opavský Ostroj. Brněnská Střední škola informatiky a spojů letos otevře nový jednoletý nástavbový studijní obor pro středoškoláky. Studium s názvem Zabezpečovací a sdělovací technika v dopravě otevírá po dohodě s firmou AŽD Praha, která se dlouhodobě potýká s nedostatkem odborníků. „Obor by mohlo každý rok studovat 20 až 30 lidí, kteří pak najdou uplatnění u AŽD Praha,“ říká Petra Mahdalíková z mediálního zastoupení firmy. Obor je určen pro maturanty středních škol technického zaměření. Po úspěšném absolvování jednoletého studia získají další maturitní vysvědčení a možnost okamžitého zaměstnání na dopravních stavbách na železnici. „Pilným a úspěšným studentům firma nabídne stipendium v podobě příspěvku na ubytování a stravování v areálu školy,“ připomíná personální manažer AŽD Praha Miloslav Sovák. První kolo přijímacího řízení skončilo 15. března. Další kola se budou konat do konce srpna. Zájemci o studium najdou bližší informace na internetové adrese www.sosinformatikybrno.cz. AŽD Praha je největší českou firmou vyrábějící zabezpečovací, telekomunikační a informační techniku v kolejové a silniční dopravě. Firma má více než dva tisíce zaměstnanců, 11 organizačních jednotek a pět dceřiných společností v zahraničí. V roce 2005 měla obrat 3,1 miliardy korun. FIRMY HLEDAJÍ PODPORU U ŠKOL Také společnost Kovosvit MAS, patřící do finanční skupiny KKCG, si začíná vychovávat své nové zaměstnance již od střední školy. Kvůli nedostatku kvalifikovaných lidí zahajuje od školního roku 2006/2007 firma ze Sezimova Ústí intenzivní spolupráci s vybranými středními školami. Studentům nabízí stipendia nebo výuku cizích jazyků. Takže už od září letošního roku se na práci v Kovosvitu MAS začnou připravovat první středoškoláci. Vedení společnosti totiž před časem zjistilo, že by se za pár let vážně potýkalo s nedostatkem kvalifikovaných lidí. „Uvědomujeme si, že žáci základních škol upřednostňují jiné obory, takže střední průmyslové školy technického zaměření nestačí vychovávat dostatečné množství těchto kvalifikovaných lidí. Nakonec si musíme pomoci sami a své budoucí zaměstnance si vychováme,“ říká generální ředitel společnosti Libor Kuchař. Firma si pro propagaci strojírenského oboru mezi studenty zvolila dvě střední školy - Centrum odborných příprav (Vyšší odborná škola a střední škola) v Sezimově Ústí a Střední průmyslovou školu strojní v Táboře. Firma, která v dalších letech plánuje rozšířit spolupráci i s dalšími středními školami v Jihočeském kraji, se nyní snaží aktivně podporovat obory: obráběč kovů - obsluha číslicově řízených strojů, strojní mechanik, strojírenství - počítačová grafika, mechanik číslicově řízených strojů, mechanik seřizovač a mechatronika. Kromě prezentace firmy vedení Kovosvitu zorganizovalo pro všechny studenty končících ročníků těchto škol a jejich rodiče Den otevřených dveří. Přes prázdniny se pro studenty připravuje komplexní program spolupráce, který bude nabízet možnost odborné praxe a umožní školám provádět část odborné výuky přímo ve společnosti. Na podzim Kovosvit MAS připravuje ve spolupráci se školami témata pro závěrečné maturitní práce, stipendia, a chce podporovat vybrané projekty na soutěžích v rámci Jihočeského kraje. PROBLÉM? ZNALOST JAZYKŮ**

Technické obory se s otevíráním trhů dlouhodobě potýkají s problémem, že školy nestačí jazykově dostatečně připravovat studenty. Například strojírenský holding Vítkovice proto spolupracuje s s Vysokou školou báňskou - Technickou univerzitou Ostrava na jazykové výuce studentů technických oborů. Ve spolupráci s univerzitou a jazykovou agenturou organizuje výuku takzvané technické angličtiny přímo ve firmě. „Zatím školí zhruba 30 lidí, od září chce podnik kapacitu kurzů ztrojnásobit,“ uvádí mluvčí holdingu Eva Kijonková.

Kurzy se konají v učebnách, ale i v jednotlivých provozech, kde mladí lidé mluví anglicky se zkušenými techniky. „Za semestr angličtiny studenti normálně dostávají kredity a výuka je součástí jejich studijních plánů,“ uvádí personální ředitel společnosti Marian Dobiáš.

Podle jazykové agentury TT-Contact absolventi technických oborů cizí jazyky příliš neovládají, po nástupu do zaměstnání má problémy s angličtinou devět z deseti vysokoškoláků. Projevuje se to i při náboru nových zaměstnanců. „Technická angličtina dělá studentům potíže a zbytečně brzdí jejich uplatnění v našem holdingu. Stávalo se nám, že jsme při výběrových řízeních museli dát přednost uchazeči, který byl průměrný v oboru, ale vynikající v jazyce. To bychom chtěli změnit,“ říká Dobiáš.

Zájem o výuku jazyků roste ve většině firem i mezi staršími zaměstnanci, kteří měli dříve méně šanci kvalitně zvládnout cizí řeč. „Naše zahraniční aktivity umožňují působení v cizině nejen úzkému okruhu manažerů. Například technici jezdí na montáže do Německa, dělnice před časem odjely zaučit ženský personál na výrobní linku do Mexika. Díky tomu se velmi zvyšuje zájem lidí o jazyky,“ připomníná personální ředitelka mohelnické společnosti Hella Autotechnik Hana Pitnerová.

Ve většině firem začíná být péče o jazykové vzdělávání zaměstnanců samozřejmostí. Například Hamé nabízí lidem bezplatnou výuku angličtiny, ruštiny, italštiny, francouzštiny a němčiny. „Vzhledem k naší expanzi plánujeme do budoucna i čínštinu a rumunštinu,“ doplňuje personální ředitel firmy Karel Macháč. Část firem rozšířila výuku cizích jazyků také díky dotacím z Evropské unie, jež jsou určeny na vzdělávání zaměstnanců.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče