Zájem o dial-up klesne

06. října 2003, 00:00 - Připravila VLADIMÍRA BEZECNÁ, it@profit.cz
06. října 2003, 00:00

VÝZKUMNÁ AGENTURA IDC ZVEŘEJNILA NOVOU STUDII, KTERÁ SE ZABÝVÁ SOUČASNOSTÍ A BUDOUCNOSTÍ DIAL-UPU - VYTÁČENÉHO PŘIPOJENÍ NA INTERNET POMOCÍ MODEMU A TELEFONNÍ LINKY.

Širokopásmové připojení na internet začíná vytlačovat vytáčené na okraj

STUDIE VYHODNOCUJE, PŘEDPOVÍDÁ A ANALYZUJE TRH REGIONU TÝKAJÍCÍ SE SLUŽEB ZAJIŠŤUJÍCÍCH PŘÍSTUP NA INTERNET VE SPOTŘEBITELSKÉM A PODNIKOVÉM SEGMENTU PROSTŘEDNICTVÍM DIAL-UPU, ŠIROKOPÁSMOVÉHO A PEVNÉHO PŘIPOJENÍ.

Studie také obsahuje předpovědi počtu spotřebitelských a podnikových připojení, výdajů na služby dial-upu, širokopásmového připojení a pronajatých pevných linek. Mimo jiné z ní vyplývá, že v některých zemích střední a východní Evropy se dostávají služby dial-upového připojení na internet pod tlak širokopásmových technologií. Hlavní zásluhu na tom mají skalní uživatelé internetu, kteří se přesouvají k rychlopřenosovým řešením, jakými jsou technologie DSL a další kabelové přístupové varianty - např. kabelové televize. Studie s názvem Central and Eastern Europe Internet Access Services Forecast and Analysis 20022007 uvádí, že u širokopásmového připojení (např. DSL) se do konce roku 2003 očekává až dvojnásobný nárůst v porovnání s předchozím rokem. Dial-upovým připojením studie predikuje 20% nárůst za stejné období. „Zatímco si dial-up připojení drží silnou pozici na internetovém trhu ve střední a východní Evropě co do celkového počtu připojení, růst dial-up služeb se zpomaluje, protože širokopásmová řešení jako například kabely a DSL se stávají široce dostupnými,“ uvádí Joshua Budd, přední analytik telekomunikační a internetové skupiny společnosti IDC CEMA. „To je obzvlášť zřejmé v podnikové sféře, kde značná část uživatelů dial-up připojení nyní využívá výhod rychlopřenosových přístupů a always-on spojení, která širokopásmová řešení nabízejí,“ dodává Budd. Poptávka po širokopásmových službách rychle stoupá po celém regionu a měla by podstatně přispět k růstu trhu s internetovým připojení ve střední a východní Evropě do roku 2007. Nejnovější průzkumy IDC ukazují, že celkově trh dosáhne ve střední a východní Evropě 7,6 milionu internetových připojení do konce roku 2004 s plánovanými celkovými výdaji až 1,7 miliard amerických dolarů. Dle průzkumu budou širokopásmová připojení tvořit přibližně 16 procent celkového trhu v roce 2004. „Dial-upy budou stále zastávat hlavní část internetových připojení v celém období předpovědi,“ uvedl Joshua Budd. „Trh střední a východní Evropy je velmi citlivý na cenu. V mnoha zemích tohoto regionu jsou ceny za širokopásmové připojení pro běžného uživatele vysoké. Následkem toho zde budou dial-upy i nadále hrát významnou roli.“ Pokud jde o připojení na internet, představuje Česká republika, Maďarsko a Polsko více než 60 procent celkového trhu střední a východní Evropy. Přesto v těchto zemích zůstává stupeň penetrace na nižší úrovni v porovnání s Estonskem či Slovinskem, které jsou porovnatelné se západní Evropou. Mezi nejméně rozvinuté oblasti v regionu patří trhy internetového připojení v Bulharsku a Rumunsku. Obě země jsou stále velmi závislé na dial-up připojení. Užití DSL zde ještě není rozšířeno a pronajaté linky zůstávají příliš drahé.

Čtvrtina na internetu

Česká republika je s 22,5procentní penetrací internetu na 17. místě v Evropě. To znamená, že téměř každý čtvrtý člověk v ČR má k dispozici internetové připojení. Na předních evropských příčkách se pohybují hlavně severské země v čele se Švédskem. Ze zemí střední a východní Evropy je před Českou republikou jen Estonsko s penetrací 30,5 procenta. Ostatní země tohoto regionu vedené Polskem, Slovenskem a Ruskem se umístily za Českou republikou.

Mobil vede

Malí a střední podnikatelé používají v průměru dvě až čtyři SIM karty. Vyplývá to z průzkumu, který uspořádal mobilní operátor Oskar. Na otázky odpovídalo 9280 respondentů, většinou majitelů nebo jednatelů malých firem. Z průzkumu dále vyplynulo, že hlavním komunikačním pomocníkem malých podnikatelů je mobilní telefon. Ten využívají 62 procenta respondentů průzkumu. Následuje pevná linka, přes níž volá 50 procent malých podnikatelů. Počítač a e-mail využívá téměř polovina z dotazovaných. Zájem o fax pomalu klesá, uplatní se pouze ve 40 procentech firem a většinou jen proto, že dosud panuje určitá obava z elektronického způsobu fakturace a výměny obchodních smluv. Na internet jsou připojena jen 22 procenta živnostníků, přesto je internet nejdůležitějším informačním zdrojem. Z novin čerpá informace jen 35 procent podnikatelů. Multimediální zprávy MMS nevyužívá prakticky nikdo. Z průzkumu vyplynulo, že firmy by mohly radikálně snížit úspory za telekomunikační poplatky. Třetinu telefonních hovorů z práce totiž vyplňují telefonáty rodině a známým. Nejznámějším mobilním operátorem mezi živnostníky zůstává Eurotel, druhý je T-Mobile a třetí Oskar.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Auta
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do…
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Nokia 8 je tady. Znovuzrozená značka konečně představila špičkový telefon
Continental znovu vynalezl kolo, aby mohly elektromobily lépe brzdit
Technologie
GPS, laser a bohatá sklizeň: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Postrach fotografů a fotobank. Google umí perfektně odstranit vodoznak
Intel: top Coffee Lake má o 11 % lepší výkon v jednom vlákně. Kvůli AMD přejmenuje čipset
Evleaks kazí překvapení další Korejcům. Takhle bude vypadat LG V30
Čeští Warhorse Studios vnadí dalším trailerem na Kingdom Come: Deliverance (video)
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít