Zájem o dial-up klesne

06. října 2003, 00:00 - Připravila VLADIMÍRA BEZECNÁ, it@profit.cz
06. října 2003, 00:00

VÝZKUMNÁ AGENTURA IDC ZVEŘEJNILA NOVOU STUDII, KTERÁ SE ZABÝVÁ SOUČASNOSTÍ A BUDOUCNOSTÍ DIAL-UPU - VYTÁČENÉHO PŘIPOJENÍ NA INTERNET POMOCÍ MODEMU A TELEFONNÍ LINKY.

Širokopásmové připojení na internet začíná vytlačovat vytáčené na okraj

STUDIE VYHODNOCUJE, PŘEDPOVÍDÁ A ANALYZUJE TRH REGIONU TÝKAJÍCÍ SE SLUŽEB ZAJIŠŤUJÍCÍCH PŘÍSTUP NA INTERNET VE SPOTŘEBITELSKÉM A PODNIKOVÉM SEGMENTU PROSTŘEDNICTVÍM DIAL-UPU, ŠIROKOPÁSMOVÉHO A PEVNÉHO PŘIPOJENÍ.

Studie také obsahuje předpovědi počtu spotřebitelských a podnikových připojení, výdajů na služby dial-upu, širokopásmového připojení a pronajatých pevných linek. Mimo jiné z ní vyplývá, že v některých zemích střední a východní Evropy se dostávají služby dial-upového připojení na internet pod tlak širokopásmových technologií. Hlavní zásluhu na tom mají skalní uživatelé internetu, kteří se přesouvají k rychlopřenosovým řešením, jakými jsou technologie DSL a další kabelové přístupové varianty - např. kabelové televize. Studie s názvem Central and Eastern Europe Internet Access Services Forecast and Analysis 20022007 uvádí, že u širokopásmového připojení (např. DSL) se do konce roku 2003 očekává až dvojnásobný nárůst v porovnání s předchozím rokem. Dial-upovým připojením studie predikuje 20% nárůst za stejné období. „Zatímco si dial-up připojení drží silnou pozici na internetovém trhu ve střední a východní Evropě co do celkového počtu připojení, růst dial-up služeb se zpomaluje, protože širokopásmová řešení jako například kabely a DSL se stávají široce dostupnými,“ uvádí Joshua Budd, přední analytik telekomunikační a internetové skupiny společnosti IDC CEMA. „To je obzvlášť zřejmé v podnikové sféře, kde značná část uživatelů dial-up připojení nyní využívá výhod rychlopřenosových přístupů a always-on spojení, která širokopásmová řešení nabízejí,“ dodává Budd. Poptávka po širokopásmových službách rychle stoupá po celém regionu a měla by podstatně přispět k růstu trhu s internetovým připojení ve střední a východní Evropě do roku 2007. Nejnovější průzkumy IDC ukazují, že celkově trh dosáhne ve střední a východní Evropě 7,6 milionu internetových připojení do konce roku 2004 s plánovanými celkovými výdaji až 1,7 miliard amerických dolarů. Dle průzkumu budou širokopásmová připojení tvořit přibližně 16 procent celkového trhu v roce 2004. „Dial-upy budou stále zastávat hlavní část internetových připojení v celém období předpovědi,“ uvedl Joshua Budd. „Trh střední a východní Evropy je velmi citlivý na cenu. V mnoha zemích tohoto regionu jsou ceny za širokopásmové připojení pro běžného uživatele vysoké. Následkem toho zde budou dial-upy i nadále hrát významnou roli.“ Pokud jde o připojení na internet, představuje Česká republika, Maďarsko a Polsko více než 60 procent celkového trhu střední a východní Evropy. Přesto v těchto zemích zůstává stupeň penetrace na nižší úrovni v porovnání s Estonskem či Slovinskem, které jsou porovnatelné se západní Evropou. Mezi nejméně rozvinuté oblasti v regionu patří trhy internetového připojení v Bulharsku a Rumunsku. Obě země jsou stále velmi závislé na dial-up připojení. Užití DSL zde ještě není rozšířeno a pronajaté linky zůstávají příliš drahé.

Čtvrtina na internetu

Česká republika je s 22,5procentní penetrací internetu na 17. místě v Evropě. To znamená, že téměř každý čtvrtý člověk v ČR má k dispozici internetové připojení. Na předních evropských příčkách se pohybují hlavně severské země v čele se Švédskem. Ze zemí střední a východní Evropy je před Českou republikou jen Estonsko s penetrací 30,5 procenta. Ostatní země tohoto regionu vedené Polskem, Slovenskem a Ruskem se umístily za Českou republikou.

Mobil vede

Malí a střední podnikatelé používají v průměru dvě až čtyři SIM karty. Vyplývá to z průzkumu, který uspořádal mobilní operátor Oskar. Na otázky odpovídalo 9280 respondentů, většinou majitelů nebo jednatelů malých firem. Z průzkumu dále vyplynulo, že hlavním komunikačním pomocníkem malých podnikatelů je mobilní telefon. Ten využívají 62 procenta respondentů průzkumu. Následuje pevná linka, přes níž volá 50 procent malých podnikatelů. Počítač a e-mail využívá téměř polovina z dotazovaných. Zájem o fax pomalu klesá, uplatní se pouze ve 40 procentech firem a většinou jen proto, že dosud panuje určitá obava z elektronického způsobu fakturace a výměny obchodních smluv. Na internet jsou připojena jen 22 procenta živnostníků, přesto je internet nejdůležitějším informačním zdrojem. Z novin čerpá informace jen 35 procent podnikatelů. Multimediální zprávy MMS nevyužívá prakticky nikdo. Z průzkumu vyplynulo, že firmy by mohly radikálně snížit úspory za telekomunikační poplatky. Třetinu telefonních hovorů z práce totiž vyplňují telefonáty rodině a známým. Nejznámějším mobilním operátorem mezi živnostníky zůstává Eurotel, druhý je T-Mobile a třetí Oskar.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu…
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Toyota Yaris GRMN zní hodně naštvaně. Na český trh dorazí začátkem příštího roku
Nové Audi A8 dostane unikátní podvozek, který reaguje na nerovnosti i riziko kolize
Technologie
Sega vdechne život starým hrám. Na mobilech zdarma vydala Sonica a další pecky
Vědci vymysleli další způsob, jak udělat foťák tenký jako papír
Seznam zruší legendární mapy. Ale ne ty, které myslíte
Tahle zahnutá výloha je ve skutečnosti obří flexibilní OLED panel od LG
Stahujte zdarma zombie co-op řežbu Killing Floor. Ale musíte si pospíšit
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít