Zájem investorů i nájemců roste

12. prosince 2005, 00:00 - PETR BÝM
12. prosince 2005, 00:00

LOGISTICKÉ PARKY V nedávno dokončeném logistickém parku Northpoint na sever od Prahy přibyli další nájemci, takže volná je už jen jeho čtvrtina. Společnost Pinnacle proto chystá další rozšíření. Podobné plány má i řada dalších developerů.

Logistická centra se ještě nedávno budovala hlavně v okolí Prahy, nyní se výstavba přesouvá i do regionů.

LOGISTICKÉ PARKY V nedávno dokončeném logistickém parku Northpoint na sever od Prahy přibyli další nájemci, takže volná je už jen jeho čtvrtina. Společnost Pinnacle proto chystá další rozšíření. Podobné plány má i řada dalších developerů.

Segment logistických či takzvaných průmyslových realit je u nás dlouhodobě populární. Do jejich výstavby v České republice investovali developeři už 16 miliard korun. Jedná se o prostory určené převážně k pronájmu, jejichž výstavba se uskutečnila v uplynulých deseti letech.

Další miliardy investovali samotní uživatelé, obvykle zahraniční společnosti, do prostor určených pro vlastní využití (sklady či výroba). Se svou troškou do mlýna přicházejí i tuzemské výrobní či distribuční firmy. Ty však preferují výstavbu ploch, které pak využívají pro vlastní potřeby, nikoliv k pronájmu třetím osobám.

SKLADOVÝ BOOM

Rozkvět výstavby moderních průmyslových objektů v Česku nastal v druhé polovině devadesátých let. Od roku 1995 jich v Česku vyrostla řada a jejich celková plocha v současnosti činí 920 tisíc čtverečních metrů. Zpočátku se výstavba koncentrovala v okolí Prahy, a to hlavně podél dálnic D1 a D5. V posledních třech letech se developeři začínají čím dál více poohlížet po mimopražských lokalitách: atraktivní jsou hlavně Brno, Plzeň, Hradec Králové a Ostrava. Poptávku po severomoravském regionu však stále ovlivňuje nedokončená dálnice.

Zájem investorů přitom spíše narůstá. „Jen za jedenáct měsíců letošního roku se český trh rozrostl o 198 tisíc metrů čtverečních moderních průmyslových ploch k pronájmu, v prosinci očekáváme další přírůstek. Přitom za celý loňský rok vzniklo 140 tisíc metrů čtverečních. Trh prochází obdobím obrovského boomu, což platí pro celý středoevropský region,“ uvádí Ferdinand Hlobil z realitní kanceláře Cushman & Wakefield Healey& Baker (C&W/H&B).

JENOM PŘESPOLNÍ

Takzvané industrial (tedy budovy určené k logistickým účelům a lehké průmyslové výroby, typicky je to například kompletace či adjustace výrobků) jsou na rozdíl od jiných segmentů trhu takřka výhradní doménou zahraničních developerů. Největší částky v Česku za posledních deset let proinvestovali Nizozemci, kteří vybudovali 30 procent všech moderních ploch k pronájmu. S odstupem následují Američané (19 procent). Za nimi jsou hráči z Velké Británie a Německa, kteří u nás postavili a k pronájmu nabízejí shodně 13 procent průmyslových ploch.

Z hlediska konkrétních developerů u nás patří k nejaktivnějším nizozemská společnost CTP, která se soustřeďuje výhradně na mimopražské lokality. K dnešnímu dni postavila téměř 248 tisíc metrů čtverečních (27 procent) existujících ploch. Kolem 16 procent trhu ovládá americký developer Prologis s parky D1 East Park a D1 West Park. Třetí nejsilnější je německá Viterra s Rudná Logistics Parkem (13 procent). „Novým hráčem, který k nám vstoupil v letošním roce, je například britský developer Parkridge. V Jirnech postavil 30 tisíc metrů čtverečních, které jsou pronajaty firmě Globus. Dalších 50 tisíc se staví, velká část ploch je přitom již nyní předpronajata,“ říká Hlobil.

„Zvýšená nabídka přitom úspěšně nachází uplatnění. Od ledna do listopadu 2005 bylo u nás pronajato 240 tisíc metrů čtverečních. Pro srovnání - za celý loňský rok nájemce našlo 173 tisíc metrů,“ vysvětluje. Dodává, že dynamický vývoj trhu vychází z neustálého přílivu nových developerských firem, které na straně nabídky vytvářejí zdravou konkurenci. Díky ní se zlepšuje nabídka, která pak ceny tlačí mírně dolů. A z toho těží konečný uživatel.

STÁTNÍ KONKURENCE?

K posílení nabídky logistických objektů může v nedaleké budoucnosti přispět i stát. Ministerstvo dopravy před časem oznámilo záměr vybudovat „státní“ centra, která by vycházela z potřeb dopravní obslužnosti (podrobnosti najdete v Profitu č. 48/2005). Odborníci ze soukromého sektoru tyto záměry přijímají s jistými rozpaky. Developeři i operátoři totiž preferují lokality dobře přístupné pro silniční, železniční i leteckou dopravu.

Největší překážkou je totiž právě nedokonalá dopravní infrastruktura. Například pokud musí developer do vlastních prostor vybudovat železniční vlečku, představuje to pro něj navýšení investičních nákladů o 10 až 40 procent. Potom takový projekt není konkurenceschopný. „Stát by se proto měl zaměřit na správně cílené investice do dopravní infrastruktury. Výstavbu samotných areálů již mohou obstarat soukromé společnosti,“ potvrzuje Ferdinand Hlobil.

Odlišně věc vidí Roman Řehák z developerské firmy Pinnacle. Podle něj by tyto záměry mohly „odlehčit“ přetížené silniční nákladní dopravě. Například dálnici Praha-Brno. Upozorňuje ale na problém státních subvencí, které by soukromé investory postavily do nevýhodné pozice.

„Tempo rozvoje dopravní infrastruktury neustále pokulhává za potřebami uživatelů. Proto je transparentní politika státu vítanou aktivitou. Nelze vyloučit synergické soužití veřejného a soukromého sektoru. Snad budou pravidla stejná pro všechny,“ komentuje záměry Šimonovského ministerstva Roman Řehák.

NABÍDKA VELKÝCH PARKŮ

(plocha v tisících metrech čtverečních)

ObjektLokalitaPlochaRozšíření
 Southpoint  Velké Popovice170-
 Prologis Park Praha, D1 12045
 Central Trade Park Brno-Modříce10971
 Logistics park Rudná10623
 ALP  Kněževes52-
 Tulipan Park Hostivice3350

Pramen: C&W/H&B

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče