Žádný šunt z Číny

12. května 2008, 11:40 - Petra Pelantová
12. května 2008, 11:40

Reklama v rádiu má varovat před nekvalitními padělky zahradní techniky

S čínskými padělky došla trpělivost další tuzemské firmě. Jeden z největších českých prodejců zahradní techniky, bazénů a zahradního nábytku se pustil do boje s čínským plagiátorstvím formou reklamy. Rozhlasové spoty, jejichž cílem je lákat zákazníky k nákupu u firmy Mountfield, totiž obsahují i netradiční sdělení. „Není to žádný šunt z Číny,“ říká například mužský hlas při oznamování slevy na zahradní traktor. V jiné reklamě zase tentýž hlas tvrdí, že Mountfield „nenabízí žádné kopie z Asie nebo Číny“.

Kvalita? Nic moc

Společnost Mountfield zdůvodnila pojetí reklamy nekompromisně. „V poslední době se nám stává, že se na nás obracejí různí prakticky neznámí výrobci a dovozci a pokoušejí se nás přesvědčit, abychom do svého sortimentu zařadili také jejich zboží,“ popisuje zkušenosti firmy šéf pro vnější vztahy Václav Brom. Po podrobnějším zkoumání těchto výrobků ale vyšlo najevo, že jde o čínské kopie zahradní techniky renomovaných výrobců. „Většinou si vyžádáme vzorky, a ty pak testujeme na našich technických pracovištích, popřípadě je zkoušíme v plném provozu. Ukazuje se však, že mnohé z nich mají co do technických parametrů, kvality zpracování a nevhodných materiálů velmi nízkou nebo zcela nepřijatelnou úroveň. Naši zkušební technici zpravidla zjistí, že buď celé, popřípadě jejich důležité části, jako jsou třeba motory, pocházejí z čínských továren,“ upřesňuje Brom. Mountfield podle něj tyto výrobky odmítá. Někteří prodejci prý ale podle Broma takové produkty prodávají. „Někteří prodejci si těžkou hlavu nedělají a zahradní techniku vyrobenou nebo 'jen' padělanou v Číně svým zákazníkům pod různými evropsky znějícími názvy docela klidně nabízejí,“ tvrdí. O jaké jde firmy, ale neupřesnil. Motivace prodejců je přitom jednoznačná. Padělky totiž vyjdou výrazně levněji.

Zdraví ohroženo

Nejde přitom o první případ boje proti čínskému plagiátorství formou reklamy. Své zkušenosti má také firma Andreas Stihl. Tato společnost, jeden z největších prodejců lesnické a zahradní techniky v Česku, odstartovala loni na podzim inzerci v největších českých celostátních denících. Inzeráty firma pojala jako dopisy, v nichž upozorňuje na enormní výskyt nebezpečných padělků a radí lidem, jak předejít nákupu falzifikátů. Důvody kampaně firma Andreas Stihl vysvětlila následovně. Kromě toho, že prodej plagiátů snižoval firmě tržby, používání takových padělků mohlo způsobit vážná zranění. „Zatímco nošením plagiátů hodinek Rolex se majitel vystavuje nanejvýš riziku posměchu znalců, v případě plagiátu motorové pily jde už bez nadsázky o zdraví. Pakliže se v deseti tisících otáčkách roztrhne motor – vyrobený z materiálu jakéhosi závadného původu –, může jít opravdu o život,“ řekl loni v listopadu týdeníku EURO Pavel Haluza, šéf marketingu firmy Andreas Stihl. O čínských kopiích svých výrobků by mohl vyprávět také Pavel Blata, majitel výrobce motocyklů, minibiků a čtyřkolek. Společnost Blata si dokonce v minulosti najala lidi, jejichž jediným úkolem je monitorovat nekalou konkurenci.

K soudu jen výjimečně

Někteří odborníci na reklamu hodnotí zmiňovaný druh reklamy jako pochopitelný a problematický zároveň. „Úplně čisté to není. Obecně tím totiž zlehčují konkurenci. Na druhé straně je to ale pochopitelné, protože Čína zaplavuje svět nekvalitními a zároveň zdraví nebezpečnými výrobky,“ prohlásil reklamní expert z Vysoké školy ekonomické v Praze a bývalý ředitel Asociace komunikačních agentur Jiří Mikeš. Podle něj je třeba tyto aktivity brát jako způsob obrany. „Jediný, kdo by mohl protestovat, je čínská obchodní komora,“ míní Mikeš. Dokud ale Číňané nepřestanou kopírovat, lze podle něj čekat více podobných reklam jako novou formu boje proti čínským pirátům.
Tuzemské podniky si na levné kopie z východní Asie stěžují dlouhodobě. Většinou je to ovšem to jediné, co mohou dělat, přestože si zaplatí ochrannou známku a registrují průmyslový vzor svých produktů. Jenže vymahatelnost práva v Číně je problém. Generální ředitel státní agentury pro podporu obchodu CzechTrade Ivan Jukl dokonce přirovnal obranu proti padělkům z Číny k boji s větrnými mlýny. Firmám tak nezbývá než výrobky neustále inovovat.
Výjimkou tak zůstává případ výrobce velkých telefonních aparátů - firmy Jablotron. Šéf společnosti si před několika lety najal právní experty na ochranu registrovaných značek. Čínského producenta pirátských kopií Jablotronu se mu jako zatím jedinému podařilo dostat za mříže.

SOUVISLOSTI
Obšlehnuto v Česku Příklady firem, které se potýkají asijskými plagiáty svých výrobků
Řetězové pily - Andreas Stihl Minimotocykly - Blata Telefon - Jablotron Tavicí pece - VŠCHT Pramen: Týdeník EURO

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče