Menu Zavřít

Žádné tance s vlky

19. 11. 2007
Autor: Euro.cz

Sportovně užitkový automobil Hondy do terénu nepatří

Relativně nová kategorie vozů SUV, tedy sportovně užitkových vozidel, se začíná stále více rozšiřovat. Původní myšlenka vytvořit vozidlo schopné jízdy po silnici i v terénu vznikla sice již před půl stoletím, jenže pak nastala dlouhá odmlka. Za první SUV se totiž dá považovat už Moskvič 410 z roku 1957, vybavený pohonem všech čtyř kol, terénním podvozkem a redukční převodovkou, který měl velmi dobré jízdní vlastnosti.
Současná značná obliba SUV však odstartovala teprve před několika málo lety. Honda tento trend zachytila první generací velmi úspěšného CR-V, pokračovala extrakcí toho dobrého z něj do druhé generace vozu. Na počátku letošního roku přišla nová, zcela přepracovaná generace třetí, u níž Honda razí převážně silniční způsob využití vozu. K tomu jen poznámka, že avizované rozšiřování kategorie SUV na poddruhy je již velmi žádoucí. Vždyť když vedle sebe postavíme CR-V například s Porsche Cayenne a Volkswagenem Touareg nebo Range Roverem Sport, budeme se sice dívat na čtyři SUV, ale s diametrálními rozdíly. Zatímco vozyCayenne a CR-V jsou určené na silnici a v terénu se první vozidlo nejspíše brzy rozpadne a druhé nebude schopné konkurovat téměř ani tomu stařičkému moskviči, touareg a sport snad s výjimkou výjezdu na Mont Blanc projedou kdekoliv, a ani na silnici se rozhodně neztratí. Proto by si vozy typu CR-V nebo Cayenne, vynikající ve své specializaci, zasloužily vlastní kategorii.
CR-V s nejlépe vybaveným modelem a s motorem 2,2 i-CTDi je, pokud jej využíváte v souladu se záměrem Hondy, unikátním automobilem. Pohodlí a bezpečnost z vozu čiší při pohledu na každý detail. Už při nastupování, při němž by osoby nižších postav například u Subaru Tribecy nebo Land Roveru ocenily nějakou formu žebříku, se CR-V projevuje jako promyšlený kus techniky. Přední dveře se totiž dají otevřít v pravém úhlu ke karoserii a vzniklý otvor je obrovský. I přes vysokou stavbu je možné do vozu nasednout bez naskakování a zapadnout rovnou do pohodlných kožených sedaček s optimálním bočním vedením. Sedačky jsou pohodlné pro hodně rozlišně vysoké cestující, což nebývá zvykem, a problémy například s opěrkou hlavy pro vyšší postavy má i etalon pohodlí Mercedes, konkrétně třídy C. Poměrně složitý audionavigační panel má dost položek a vnořených menu, kterým je pro důkladné pochopení nutné věnovat delší studijní čas. Bohužel mapy navigace končí na německých hranicích, takže pro Česko je nutné podklady dokoupit.
CR-V má na svou velikost velmi slušný vnitřní i zavazadlový prostor. Dostatek místa mají i pasažéři na zadních sedadlech, přičemž v pětičlenné sestavě má posádka k dispozici 524 litrů objemu zavazadlového prostoru, při sklopených zadních sedačkách dokonce 955 litrů.
Čtyřválcový turbodieselový motor vlastní produkce Hondy je velmi povedený, s pravidelným, pevným tahem a vysokou pružností. Do sametové hladkosti chodu dieselu s dvojitým turbem z produkce Fordu-Jaguaru, který se montuje do Jaguaru S-type a XJ, ještě trochu chybí, přesto je ale produkt Hondy velmi vyspělý. Může se pochlubit i relativně nízkou spotřebou. Plně naložený vůz s kompletní posádkou ujel vzdálenost Praha - Liptovský Mikuláš a zpět za průměrných 7,7 litru nafty na sto kilometrů, což je velmi slušná hodnota. Hondou udávané šestilitrové spotřeby se při menším zatížení určitě dá dosáhnout. CR-V tím boduje, protože spotřeba nejběžnějších konkurentů je až o tři litry vyšší.
Do terénu se vůz ale opravdu nehodí. Projet se s CR-V po polní cestě nebo po louce asi nebude problém, jenže nebude to nijak pohodlné, protože auto má tvrdé naladění podvozku pro jízdu po silnicích. Naopak skvělý výhled z vozu a rozumná spotřeba jej předurčují spíše pro jízdu v civilizaci než pro nějaký tanec s vlky.
Honda chce za své dobře vybavené SUV milion korun. Těžko hodnotit, zda je to málo, nebo mnoho, třeba Kia Sportage začíná na 570 tisících korun a Porsche Cayenne GTS pořídíte teprve od dvou a půl milionu. Závisí spíše na osobních preferencích a požadované výbavě, pro koho bude Honda CR-V současné generace tím pravým vozem.

klady
design
zpracování
velký zavazadlový prostor
jízdní vlastnosti
přesné řízení

zápory
komplikované ovládání navigace

CONTENT24

tabulka
Honda CR-V
Motor přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem 2204ccm
Maximální výkon 103 kw
Převodovka šestistupňová manuální
Nejvyšší rychlost 187
Zrychlení 10,3 s
Průměrná spotřeba 8,1/ 5,7/6,5
Cena 1 005 000 Kč

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).