Žádné tance s vlky

19. listopadu 2007, 16:12 - Karel Zaoral
19. listopadu 2007, 16:12

Sportovně užitkový automobil Hondy do terénu nepatří

Relativně nová kategorie vozů SUV, tedy sportovně užitkových vozidel, se začíná stále více rozšiřovat. Původní myšlenka vytvořit vozidlo schopné jízdy po silnici i v terénu vznikla sice již před půl stoletím, jenže pak nastala dlouhá odmlka. Za první SUV se totiž dá považovat už Moskvič 410 z roku 1957, vybavený pohonem všech čtyř kol, terénním podvozkem a redukční převodovkou, který měl velmi dobré jízdní vlastnosti. Současná značná obliba SUV však odstartovala teprve před několika málo lety. Honda tento trend zachytila první generací velmi úspěšného CR-V, pokračovala extrakcí toho dobrého z něj do druhé generace vozu. Na počátku letošního roku přišla nová, zcela přepracovaná generace třetí, u níž Honda razí převážně silniční způsob využití vozu. K tomu jen poznámka, že avizované rozšiřování kategorie SUV na poddruhy je již velmi žádoucí. Vždyť když vedle sebe postavíme CR-V například s Porsche Cayenne a Volkswagenem Touareg nebo Range Roverem Sport, budeme se sice dívat na čtyři SUV, ale s diametrálními rozdíly. Zatímco vozyCayenne a CR-V jsou určené na silnici a v terénu se první vozidlo nejspíše brzy rozpadne a druhé nebude schopné konkurovat téměř ani tomu stařičkému moskviči, touareg a sport snad s výjimkou výjezdu na Mont Blanc projedou kdekoliv, a ani na silnici se rozhodně neztratí. Proto by si vozy typu CR-V nebo Cayenne, vynikající ve své specializaci, zasloužily vlastní kategorii. CR-V s nejlépe vybaveným modelem a s motorem 2,2 i-CTDi je, pokud jej využíváte v souladu se záměrem Hondy, unikátním automobilem. Pohodlí a bezpečnost z vozu čiší při pohledu na každý detail. Už při nastupování, při němž by osoby nižších postav například u Subaru Tribecy nebo Land Roveru ocenily nějakou formu žebříku, se CR-V projevuje jako promyšlený kus techniky. Přední dveře se totiž dají otevřít v pravém úhlu ke karoserii a vzniklý otvor je obrovský. I přes vysokou stavbu je možné do vozu nasednout bez naskakování a zapadnout rovnou do pohodlných kožených sedaček s optimálním bočním vedením. Sedačky jsou pohodlné pro hodně rozlišně vysoké cestující, což nebývá zvykem, a problémy například s opěrkou hlavy pro vyšší postavy má i etalon pohodlí Mercedes, konkrétně třídy C. Poměrně složitý audionavigační panel má dost položek a vnořených menu, kterým je pro důkladné pochopení nutné věnovat delší studijní čas. Bohužel mapy navigace končí na německých hranicích, takže pro Česko je nutné podklady dokoupit. CR-V má na svou velikost velmi slušný vnitřní i zavazadlový prostor. Dostatek místa mají i pasažéři na zadních sedadlech, přičemž v pětičlenné sestavě má posádka k dispozici 524 litrů objemu zavazadlového prostoru, při sklopených zadních sedačkách dokonce 955 litrů. Čtyřválcový turbodieselový motor vlastní produkce Hondy je velmi povedený, s pravidelným, pevným tahem a vysokou pružností. Do sametové hladkosti chodu dieselu s dvojitým turbem z produkce Fordu-Jaguaru, který se montuje do Jaguaru S-type a XJ, ještě trochu chybí, přesto je ale produkt Hondy velmi vyspělý. Může se pochlubit i relativně nízkou spotřebou. Plně naložený vůz s kompletní posádkou ujel vzdálenost Praha - Liptovský Mikuláš a zpět za průměrných 7,7 litru nafty na sto kilometrů, což je velmi slušná hodnota. Hondou udávané šestilitrové spotřeby se při menším zatížení určitě dá dosáhnout. CR-V tím boduje, protože spotřeba nejběžnějších konkurentů je až o tři litry vyšší.
Do terénu se vůz ale opravdu nehodí. Projet se s CR-V po polní cestě nebo po louce asi nebude problém, jenže nebude to nijak pohodlné, protože auto má tvrdé naladění podvozku pro jízdu po silnicích. Naopak skvělý výhled z vozu a rozumná spotřeba jej předurčují spíše pro jízdu v civilizaci než pro nějaký tanec s vlky. Honda chce za své dobře vybavené SUV milion korun. Těžko hodnotit, zda je to málo, nebo mnoho, třeba Kia Sportage začíná na 570 tisících korun a Porsche Cayenne GTS pořídíte teprve od dvou a půl milionu. Závisí spíše na osobních preferencích a požadované výbavě, pro koho bude Honda CR-V současné generace tím pravým vozem.

klady
design zpracování velký zavazadlový prostor jízdní vlastnosti přesné řízení

zápory
komplikované ovládání navigace

tabulka
Honda CR-V
Motor přeplňovaný vznětový čtyřválec Objem 2204ccm
Maximální výkon 103 kw Převodovka šestistupňová manuální
Nejvyšší rychlost 187
Zrychlení 10,3 s
Průměrná spotřeba 8,1/ 5,7/6,5
Cena 1 005 000 Kč

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Víte, kdo vlastní vaši banky? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Jak napsat správně CV, aby vás pozvali na pohovor
Jak přijímat a posílat balíky do zahraničí aneb kdy se platí DPH a clo?
Která 3 slova zachránila před pěti lety euro?
Zdraží v roce 2018 energie? A je dobré si cenu elektřiny nebo plynu fixovat?
Auta
Sháníte dvanáctiválcové kombi? Aston Martin vám ho prodá,…
Galerie na středu: Nejlevnější rychlá kombi s výkonem od 200 koní na českém trhu
Honda Civic dostane naftový motor 1.6 i-DTEC. Koupíte ho ale až na jaře 2018
Řidičské průkazy: Skupiny, podskupiny, druhy vozidel a minimální věk pro udělení
BMW zveřejnilo první fotku nové Z4. Oficiálně se představí zítra
Technologie
Nokia 8 je tady. Znovuzrozená značka konečně představila špičkový telefon
GeForce na bázi Volty letos nebudou. Masová výroba na 12nm procesu začne koncem roku
Elektromobilů a hybridů u nás přibývá. Je jich přes jedno procento
Synology uvádí základní čtyřdiskový NAS. Je rychlejší a úspornější
Samsung za týden uvede Gear Fit 2 Pro, svůj nejlepší sportovní náramek
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít