Začínal jsem na kšiltovkách

07. srpna 2006, 00:00 - admin
07. srpna 2006, 00:00

JOZEF SLOBODA, MÓDNÍ NÁVRHÁŘ: Návrhář Jozef Sloboda začínal tvorbou kšiltovek. Dnes má úspěšnou značku pánské módy pro každý den. Jozef Sloboda patří mezi několik málo českých návrhářů, kteří se zaměřují na trendovou módu. Od kšiltovek, které navrhoval na začátku 90.

JOZEF SLOBODA, MÓDNÍ NÁVRHÁŘ: Návrhář Jozef Sloboda začínal tvorbou kšiltovek. Dnes má úspěšnou značku pánské módy pro každý den.

 „Chvíli trvalo, než jsem zjistil, jak se obchod vede“, říká návrhář Sloboda.

Jozef Sloboda patří mezi několik málo českých návrhářů, kteří se zaměřují na trendovou módu. Od kšiltovek, které navrhoval na začátku 90. let, se vypracoval k vlastní značce pánské módy Jozef Sloboda Jeans (JSJ) a k ročnímu obratu v řádu milionů korun. Postupem času získala tato značka svou stálou klientelu.

Souběžně provozuje i ateliér Jozef Sloboda, v kterém se navrhují pánské i dámské oděvy na zakázku. Nové kolekce Sloboda pravidelně prezentuje na soutěži Muž roku. V letošním roce chce ale uspořádat i autorskou přehlídku.

CHCE TO CIT PRO PODNIKÁNÍ

Nestudoval oděvnictví, ale střední ekonomickou školu. Práce s textilem však byla jeho koníčkem, kterému věnoval prakticky všechen volný čas. Prvními „zákaznicemi“ byly sestry, následovali přátelé. Brzy bylo jasné, že návrhářství je to, čím se bude živit.

Na začátku Sloboda zjistil, že je těžké dostat se v tomto oboru k dobrému zaměstnání, protože skutečných návrhářských firem je v Česku poměrně málo. Rozhodl se tedy postavit na vlastní nohy.

„Když chcete založit vlastní módní značku, nejde jen o dokonalé zvládnutí oděvní výroby, to už je dnes naprostá samozřejmost. Musíte být schopen i podnikatelské úvahy. Musíte si umět spočítat, co chcete, a kolik je do toho potřeba vložit. Zároveň nelze přemýšlet jen o tom, co bude zítra, ale člověk musí mít jasnou strategii a vědět, co chce,“ říká Sloboda. Jeho podnikání začalo ateliérovou zakázkovou tvorbou. A to jak pro muže, tak pro ženy. Ve chvíli, kdy chtěl vytvořit vlastní originální kolekci, chyběla na trhu dostatečná nabídka trendového pánského oblečení, a proto se zaměřil právě na tuto oblast. Časem tak vznikla ucelená kolekce pro muže ve věku od 20 do 40 let, založená hlavně na originalitě.

MÓDA PRO KAŽDÝ DEN Třetím rokem má Sloboda prodejnu v pražské pasáži Černá růže na Příkopech. „Chvíli trvalo, než jsem zjistil, jak se takový obchod vede, protože prodávat oblečení v ateliéru je něco jiného než prodávat hotovou kolekci,“ vzpomíná Sloboda. V současné době hledá vhodný prostor pro další prodejnu, protože má pocit, že jeden obchod už jeho značce nestačí a je načase se posunout dál.

Ze začátku šil Sloboda plno věcí osobně. Dnes zaměstnává tři krejčové a větší série zadává firmám. Kolekce jsou limitovány počtem vyrobených kusů od jednoho modelu, a to v maximálním počtu 25 kusů. Ceny jsou nastaveny tak, aby byly přístupné „normálním“ lidem. Džíny stojí okolo čtyř tisíc korun, cena trika se pohybuje okolo dvanácti až patnácti set.

„Nemůžu si dovolit takovou tvorbu, kdy návrháři udělají přehlídku, aby to bylo co největší show, ale nikdo to pak nenosí. Já dělám oblečení pro každodenní nošení,“ říká Sloboda.

PREFERUJÍ ZAHRANIČNÍ ZBOŽÍ

Co se týče tuzemského podnikatelského prostředí, Sloboda by uvítal zjednodušení celé administrativy spojené s podnikáním. „Je to ale i mentalita českého zákazníka, který většinou bez hlubšího důvodu preferuje zahraniční zboží, které považuje za lepší. Za tím se skrývá i to, že zahraniční firmy disponují většími prostředky, které mohou věnovat na podporu prodeje a propagace své značky,“ říká Sloboda.

 Jozef Sloboda se postupně vypracoval k vlastní značce.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Velký dovolenkový speciál: jak nejlépe používat platební kartu na dovolené
Finance.cz nově najdete v aplikaci Tapito
Čeká naši společnost revoluční změna díky technologii blockchain?
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Auta
Tradiční londýnská taxi dostanou elektrický pohon. Premiéra…
Proč má být Kia Stinger tak dobrá? Protože na Nürbrugringu odjela desítky tisíc kilometrů
Test na pondělí: Porsche Macan 2.0T
Také SUV Lada XRay může být „exkluzivní“. Stačí k tomu pár dílů z Dacie
BMW dnes odpoledne ukáže novou X3. Na první fotky se můžete podívat už teď
Technologie
Hvězdou YouTubu beze slov. Tyhle kanály vás budou bavit, i když se v nich nemluví
Tamron představil pořádné tele. První objektiv pro zrcadlovky s 22× zoomem
Českem se šíří další vlna phishingu. Podvodný e-mail se vydává za zprávu KB
Microsoft reaguje na Kasperského. Většinu obvinění smetl ze stolu
Asus Lyra je Wi-Fi, které pokryje celý dům. Má tři routery spojené mesh sítí
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít