Začíná přísnější kontrola původu vozidel

03. ledna 2005, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
03. ledna 2005, 00:00

TECHNICKÉ KONTROLY Stanice technické kontroly (STK) se od Nového roku více zaměřují na skutečný původ automobilů, které procházejí při kontrolách rukama jejich pracovníků. Ročně se totiž u nás nebo v okolních státech ukradnou tisíce vozů. Tomu by měla zamezit důslednější kontrola.

**TECHNICKÉ KONTROLY

Stanice technické kontroly (STK) se od Nového roku více zaměřují na skutečný původ automobilů, které procházejí při kontrolách rukama jejich pracovníků. Ročně se totiž u nás nebo v okolních státech ukradnou tisíce vozů. Tomu by měla zamezit důslednější kontrola.

Zpřísněná kontrola by se měla zaměřit v první fázi na individuálně dovezená ojetá auta ze zahraničí, od roku 2006 se pak plánují plošné evidenční kontroly všech motorových vozidel, které se dostanou na technickou kontrolu. Po vstupu eské republiky do Evropské unie se totiž možnosti státu kontrolovat kvalitu a původ ojetých automobilů pocházejících ze zahraničí značně zmenšily. Podle informací z odboru schvalování vozidel a předpisů ministerstva dopravy chce tento rezort zavést zejména povinné kontroly čísla motoru, za kterou by se platilo několik set korun. Pro padělatele není v současné době žádným větším problémem pozměnit identifikační číslo motoru. Zástupce Sdružení na ochranu vlastníků automobilů Petr Mikšovský Profitu řekl, že běžnou praxí je legalizace kradených aut výměnou čísla motoru z vraku. „V ůz s takto pozměněnou identitou se pak zcela legálně přihlásí,“ tvrdí Mikšovský. Podle ministerstva dopravy se počítá s aplikací nedestruktivních metod ověření původnosti identifikátorů v rámci evidenční kontroly dováženého vozidla. „Zpřísnění tedy spočívá v zavedení vyšší úrovně kontroly identifikátorů, než jen vizuální a v zavedení on-line dokumentování činnosti, kterou STK právě provádí,“ prohlásila Ludmila Roubcová z ministerstva dopravy. Podle jejích slov by se měly kontrolovat například i okolí identifikátorů vozidla, jako je typový štítek, výrobní číslo VIN, případné odatečné svary, kvalita laku a tmelu. STK by také měly více využívat databáze automobilek a identifikátory porovnávat s těmito záznamy. Roubcová připustila, že přísnější kontroly si vyžádají vyškolení personálu STK a hlavně nákup nové techniky. V této souvislosti ale také upozornila na to, že po zrušení celnic přímo na státních hranicích by dovoz bouraných vraků, kvůli kterým se právě velmi často mění identifikátory kradených aut, měli celníci kontrolovat po celé České republice.

K záměně identifikátorů dochází nejen u kradených, ale iu starších aut, která tak zejména drobní dovozci omlazují a následně prodávají za vyšší ceny než je jejich skutečná hodnota.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče