Začíná druhá vlna expanze obchodních firem

21. října 2002, 00:00 - Dana Rybáková
21. října 2002, 00:00

V několika příštích letech se změní struktura maloobchodu v nepotravinářském sortimentu V některých oblastech specializovaného nepotravinářského obchodu se už začínají profilovat lídři, v dalších je maloobchod zatím ještě velmi rozdrobený. Růst podílu velkých firem na celkových tržbách maloobchodu stále pokračuje.

V několika příštích letech se změní struktura maloobchodu v nepotravinářském sortimentu

V některých oblastech specializovaného nepotravinářského obchodu se už začínají profilovat lídři, v dalších je maloobchod zatím ještě velmi rozdrobený.

Růst podílu velkých firem na celkových tržbách maloobchodu stále pokračuje. Loni na ně připadlo 35,9 procenta tohoto ukazatele, letos by se jejich podíl mohl vyšplhat až ke čtyřiceti procentům. Pokud řekneme velká firma, většina lidí si přirozeně představí zahraniční řetězec. K velkým maloobchodním firmám však patří i tuzemské Jednoty. Širokosortimentní maloobchod (s převahou potravin) má za sebou poměrně dlouhý vývoj a jeho výsledkem je současná struktura žebříčku největších obchodníků, na kterém dominují zahraniční společnosti. Specializovaný obchod má zatím proti potravinářským obchodním řetězcům zpoždění. T o způsobil zejména pozdější rozvoj nákupních center, postupná přeměna obchodních domů na strukturu „obchodu v obchodě“ a také relativně pomalejší rekonstrukce některých městských oblastí. Krátce řečeno, specializované obchody neměly zatím dostatek odpovídajících objektů pro stejný rozvoj, jakým v tuzemsku prošly potravinářské obchodní řetězce. Zatímco potravinářské řetězce již získaly určitou pozici na trhu, řada nepotravinářských obchodníků na českém trhu teprve začíná. „Pokud byl závěr devadesátých let obdobím intenzivní expanze potravinářských řetězců, nyní jsme v období, kdy se začíná projevovat tak zvaná druhá vlna expanze. T a se týká specializovaných obchodníků. V několika příštích letech silně pozmění strukturu maloobchodu zejména v nepotravinářském segmentu,“ řekl projektový manažer Ročenky obchodu T omáš Hájek. V rámci specializovaného obchodu působí kromě klasických obchodních firem i obchodní aliance, které zahrnují přidružené obchodníky a fungují na franchisovém nebo podobném smluvním principu pod jednotným jménem. T ento systém je možné vidět u různých sortimentních skupin. Patří k nim například T eta drogerie, StavoArtikel, Botanicus, Pietro Filipi či Quelle.

Drogerii vládne pět firem

Pokud jde o drogistický sortiment, k lídrům trhu patří pět firem. Jednak jsou to zahraniční řetězce droxi, dm a Rossmann, které mají dohromady více než 220 prodejen. Potom jsou to dvě ryze české firmy. Drogerie VO z Nového Jičína, která kromě velkoobchodu a vlastních 59 maloobchodů přidružuje dalších 150 nezávislých prodejen k vlastní síti pod společným názvem Drogerie Racek. Dále je to velkoobchodní společnost P.K. Solvent. T a vlastní čtrnáct maloobchodních prodejen s názvem Family drogerie a řídí a zásobuje alianci zhruba 270 drogerií T eta s ročním obratem 2,4 miliardy korun. Vedle klasických drogerií se dnes v této oblasti setkáváme i se sítěmi prodejen kosmetiky, které se často objevují v obchodních centrech, pasážích nebo v hypermarketech. Je to například Diva Center, Fann, Neroli či Parfumerie Jasmin.

Obchody s textilem patří ve světě k nejpočetnějším

V textilní branži je kolem dvanácti tisíc prodejen různého druhu, velikosti a sortimentní nabídky. Obecně je můžeme rozdělit na firemní prodejny výrobců textilu, oděvů a látek, a na klasické obchodníky. K těm prvním patří prodejny OP Prostějov, Otavan, T riola a další, k těm druhým například SOS Group. S rozvojem obchodních center, pasáží a nákupních zón se objevují nové prodejny. Obchody s textilem a oděvy patří totiž všude ve světě k nejpočetnějším. T aké proto kromě tuzemských obchodníků v této oblasti silně expandují zahraniční firmy. Za všechny jmenujme například La Halle, C & A, New Y orker. Celkové tržby maloobchodu s textilem a oděvy odhaduje Hájek na zhruba sedmdesát miliard korun. V sortimentu obuvi a kožené galanterie je v současnosti lídrem firma, která v tuzemsku vznikla, vyrostla a nakonec se stala světoznámou Baťa. T a využívá moderní a často velkoplošné prodejny obuvi. A opět s rozvojem obchodních center, galerií a pasáží očekávají odborníci další nárůst prodejen obuvi a kožené galanterie. Pokračovat bude i expanze firem se zahraničním kapitálem, jako je Reno obuv nebo Humanic.

Elektro ovládají nadnárodní řetězce

V elektro sortimentu velmi početná skupina firem tvrdě bojuje o zákazníky a roční tržby přibližně třicet miliard korun. U některých z nich převažuje maloobchod, u dalších velkoobchodní činnost včetně dovozu a distribuce určitých značek elektroniky či bílého elektra. Je to právě tato skupina, která nabízí splátkové prodeje, má kvalitní prezentace, precizní letákové akce a prodává i prostřednictvím internetu. K největším firmám či skupinám patří nadnárodní řetězce Okay, Datart a Europe Technic s prodejnami Electrocity. T yto společnosti provozují velkoplošné širokosortimentní prodejny domácích elektrospotřebičů a spotřební elektroniky. Nyní k nim přibyl i britský řetězec Dixons s první velkoprodejnou Electro W orld (viz letošní Profit č. 42). T en prostřednictvím mateřské firmy spoluvlastní i síť Elektrocity. Kromě těchto hráčů patří k nejvýznamnějším subjektům dvě obchodní skupiny s velkoobchody i vlastními prodejnami HP T ronic a K+B Progres. První z nich je velkoobchodní základnou pro síť obchodů Euronics (dříve Proton), druhá pro sítě nezávislých maloobchodníků Expert a Elektrocentrum Group. Firemní prodejny elektro mají podstatně menší podíl na trhu. Příkladem může být maloobchodní síť tuzemského výrobce elektrospotřebičů Eta-elektro.

V tabáku a tisku vedou Češi

V branži tabáku je hlavním zástupcem česká obchodní firma Geco T abak s ročním obratem přes devět miliard korun. Jde sice o převážně velkoobchodní společnost, v posledních letech však výrazně rozvíjí maloobchodní linii prodejen T abák-tisk, které jsou často v nájmu v hypermarketech a obchodních centrech. Geco T abak je také jedinou českou firmou, která čelí zahraničním obchodním společnostem v první desítce největších obchodních firem v České republice. K podobným, přestože menším firmám patří společnost Peal a tři členové aliance V onet - firmy JAS, T abák Plus a Qanto. Zatímco T abák Plus vlastní také síť prodejen tabáku, ostatní firmy maloobchod téměř neprovozují. Novým významným fenoménem maloobchodu se sortimentem tabák a tisk patří řetězec Relay firmy HDS Retail Czech Republic, který se orientuje zejména na moderní prodejny v dopravních centrech - na nádražích, v metru a na letištích.

Nábytek prodávají hlavně výrobci

Na přelomu tisíciletí bylo v tuzemsku více než dva tisíce prodejen nábytku. V ětšinou jde o malé prodejce s omezenými prodejními plochami. Hlavními zástupci na trhu jsou čtyři zahraniční řetězce: Ikea, Sconto, Asko a Europa Möbel. T y naopak prodávají ve velkých „obchodních domech“. Kromě nich se prosazují někteří tuzemští výrobci nábytku, jako například Jitona či T on se svými firemními prodejnami. Kuchyňský nábytek je doménou společnosti Koryna. Konkurence hypermarketů, obchodních domů či hobbymarketů vůči specializovaným obchodníkům s nábytkem je v současnosti relativně malá. Poměrně rychle se na českém trhu rozšiřují řetězce velkoplošných prodejen koberců a dalších podlahových krytin. Hlavními zástupci jsou Koberce K+K, Svět koberců, Dům koberců T rend, Breno - KTI a další. Opominout není možné ani jednoho ze tří členů skupiny Rewe v tuzemsku, společnost T eppich Frick. Podnikové prodejny výrobců koberců hrají na trhu menší roli.

Hobbymarkety se těší oblibě

Jednou z nejvýraznějších částí nepotravinářského obchodu jsou hobbymarkety velkoplošné prodejny se sortimentem pro dům, byt a zahradu. V tuzemsku jsou velmi oblíbené. První na tuzemském trhu byl Baumax a v současnosti má největší počet prodejen. Nejvyšší obrat však patří společnosti OBI, která má také největší celkovou prodejní plochu. V průměru největšími prodejnami disponuje Hornbach. Spolu s firmou Bauhaus a linií Globus Baumarkt měla pětice jmenovaných obchodních společností na konci loňského roku 49 hobbymarketů a celkový obrat přesahující patnáct miliard korun. Pokud jde o nabídku pro kutily, zahrádkáře a profesionální řemeslníky, působí na tuzemské trhu například i Mountfield a prodejny vybavení pro koupelny Siko. Určitou podskupinu hobbymarketů tvoří i prodejny stavebnin. Lídry na trhu jsou firmy StavoArtikel a Raab Karcher Staviva, hlavní kooperační strukturou pak družstevní řetězec COOP stavebniny.

Zahraniční kapitál prodej knih nezajímá

K postupné koncentraci obchodu dochází také v „zábavní“ branži, i když poměrně pomalu. S ohledem na relativně nižší tržby v sortimentu knih - přibližně tři miliardy korun ročně - se zájem zahraničního kapitálu o tuto oblast dotýká spíše výroby (knižní nebo hudební vydavatelství) než obchodu. Firmy, které jsou na českém trhu, můžeme klasicky rozdělit na maloobchodníky, velkoobchodníky a vydavatele, ale najdeme také řadu firem smíšených. Hlavním fenoménem knižního maloobchodu posledních let je budování velkoplošných knihkupectví, jak je známe například u firmy Kanzelsberger nebo VD konsorcium. Knižní nabídka je rovněž součástí hypermarketů. A právě prostory velkých obchodních center jsou místa, kde jsou častými nájemci prodejci klenotů a hodin. Jejich výhodou je, že nepotřebují velké prodejní plochy. V mnohých případech jde o firemní prodejny výrobců klenotů. Segment klenoty tak zůstává v rukách domácích firem.

Sportovní potřeby na koncentraci zatím čekají

Koncentrace obchodu v sortimentu sportovních potřeb je zatím nízká. V posledních letech se objevují moderní velkoplošné prodejny se sportovními potřebami všeho druhu, jako třeba Gigasport, Drapa sport, Giacomelli. Na druhé straně existují úzce specializované prodejny zaměřené na malý segment sportovního sortimentu - Alpinus, Hudy sport, Hašek sport a podobně. Celkově lze maloobchod se sportovními potřebami označit jako velmi rozdrobený, a proto velký zájem zákazníků přitahují také například hypermarkety, byť mají užší sortimentní nabídku.

Léčiva jsou dobrý obchod

Rozdrobená je zatím stále ještě i maloobchodní síť lékáren. V ýjimku s několika desítkami lékáren na území České republiky tvoří například společnost Lékárny Lloyds. V e farmaceutickém obchodu přitom protéká významné množství peněz. Zčásti se obrat realizuje v maloobchodě (lékárnách), zčásti ve zdravotnických zařízeních. Na tuzemském trhu existuje v současnosti několik lékárenských velkoobchodů s českým i zahraničním kapitálem, jejichž roční tržby pravidelně dosahují několika miliard korun.

Potravináři využívají plochy diskontů

Ke specializovaným obchodníkům patří také potravináři zaměření na úzký sortiment potravin. Nejvýrazněji se projevují v oblasti prodeje masa a uzenin. Zde dominují čtyři sítě prodejen Schneider, Zimbo (Novák maso - uzeniny), Procházka a Rabbit. První tři jmenované mnohdy obsazují prodejní plochy v objektech diskontních prodejen Penny Market, Plus a Norma.

Přehled obchodníků s tabákovým sortimentem

Firma Počet prodejen Počet velkoobchodů Obrat 2001

2001/2002 2001/2002 (mld. Kč)

Geco Tabak 100 11 9,38

Peal 1/2 6 4,60

Tabák Plus 36 1 1,30

JAS 1/9 4 1,01

Qanto 3 1 0,99

Pramen: Ročenka českého a slovenského obchodu 2002

TOP 5 drogistického obchodu 2001

Firma Počet Maloobchodní Celkový obrat

prodejen obrat 2001 2001

(mld. Kč) (mld. Kč)

P. K. Solvent 12 0,11 2,01

dm 87 1,48 1,48

The Drogerie (droxi) 87 1,40 1,40

Rossmann 47 0,98 0,98

Drogerie VO 59 0,46 0,83

Pramen: Ročenka českého a slovenského obchodu 2002

Přehled maloobchodů s nábytkem

Firma Počet prodejen 2001/2002

Ikea 3

Sconto nábytek 3/4

Asko nábytek 4

Europa Möbel 3

Jena nábytek 3

Spectrum 10

Kodytek 17

Vlastní prodejny výrobců

Koryna 60

Ton 15

Jitona 13

Alfa Říčany 10

Pramen: Ročenka českého a slovenského obchodu 2002

Přehled maloobchodníků s elektro sortimentem

Firma Název prodejen Počet prodejen

2001/2002

Eta trading Eta - elektro 47

Okay 27

K+B Progres K+B Multimedia expert 18

HP Tronic Elektroproton 17

Hösl Komfort 18

Emos Trading 12 *

Elvia 14

Europe Technic Elektrocity 12/18

El Com 11 *

Datart Datart Megastore 14

ProTec 19

Fast Planeo 12

Spáčil 10

* odhad Pramen: Ročenka českého a slovenského obchodu 2002

Největší maloobchodníci s klenoty

Firma Počet prodejen 2001/2002

Klenoty aurum 34

Soliter 25

Hubačová 25

Primossa 22

Benet 20

Granát Turnov 9

Pramen: Ročenka českého a slovenského obchodu 2002

Přehled nejvýznamnějších obchodních firem s textilem a oděvy

Firma Počet prodejen 2001/2002

SOS Group 101

OP Prostějov 91

Hasso Aš 48

Vesna 28

Kenvelo 34

La Halle 21 Kras - Haka 20 Otavan Třeboň 19 Tiba 14 Fischer * 14 C & A 12 Makyta 12 * prodejny cestovní kanceláře Fischer, prodejny textilu i obuvi

Pramen: Ročenka českého a slovenského obchodu 2002

Prodejny Do-it-yourself 2001

Firma Počet prodejen Obrat 2001

2001/2002 (mld. Kč)

OBI (Tengelmann) 16 5,40

BauMax 20/21 5,00

Hornbach 3/4 2,52

Globus (Baumarkt) 6 1,50

Bauhaus 4/5 1,40

Mountfield 42/49 1,85

Pramen: Ročenka českého a slovenského obchodu 2002

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče